Hogyan lesz egy reklám nézőjéből vásárló? Leegyszerűsítve erről szól a marketing egyik legismertebb vizuális hasonlata, a tölcsér. De pontosan miről is van szó, és miért ezzel a példával a legérthetőbbek az online marketing stratégiai lépései a konverzió felé, és akár azon túl? Most választ adunk!
Mi is pontosan az a marketing tölcsér?
Ez egy olyan alapvető marketing szakkifejezés, hogy E. St. Elmo Lewis már a 19. század végén lejegyezte. Konverziós tölcsér néven is emlegetik.
Képzeljünk el egy tölcsért, majd osszuk fel 4 egyenlő részre:
1, Figyelemfelkeltés:
a tölcsér teteje, vagyis a legszélesebb része jelképezi a felkeltett érdeklődést, amit egy Facebook-hirdetés, egy Instagram Reels- vagy TikTok-videó, egy blogbejegyzés, egy influenszer kampány, vagy akár egy névjegykártya is kiválthat – a potenciális ügyfél vagy vásárló tehát ekkor szerez tudomást a kínálatunkról.
2, Érdeklődés:
egy “szinttel” lejjebb már vékonyabb a képzeletbeli tölcsér, hiszen ide már kevesebb ember tartozik – azok, akiknek nemcsak felkeltette a figyelmét a kínálat, de el is kezdtek iránta érdeklődni, hiszen úgy látják: a termék vagy szolgáltatás megoldást jelent a problémáikra, szükségük van rá. Ők már elkezdenek minket követni a közösségi oldalakon, feliratkoznak a hírlevelünkre, hallgatják a podcast adásainkat, eljönnek az eseményeinkre, stb.
3, Megfontolás, vágyakozás, mérlegelés:
tovább vékonyodik a tölcsér, ide már azok az érdeklődők kerülnek, akik komolyan fontolgatják a vásárlást.
4, Vásárlás:
végül a legvékonyabb, de legfontosabb réteg, a vásárlóvá váló érdeklődők közössége.
Vannak olyan marketingesek, akik csak 3 vagy akár 5 részre osztják a tölcsért, de a lényeg mindig ugyanaz: hogyan lesz a figyelemfelkeltésből vásárlás?
Illetve vannak még, akik 6 részre osztják a tölcsért, a vásárlás után 2 extra lépéssel – ez már így egy konyhai tölcsérre hasonlít:
5, Hűség:
az időről időre visszatérő, márkahű vásárló.
6, Támogatás, képviselet:
a vásárló, aki másoknak is ajánlja a termékünket vagy szolgáltatásunkat – tőlük érkezik a felhasználói tartalom.
Hogyan alkalmazzuk ezt a stratégiát az online marketingben?
Minden szintnél másféle tartalomra van szükség, hogy a potenciális ügyfelet egy szinttel közelebb vigyünk a vásárláshoz. Minden platform és tartalomtípus más és más, de a lényeg ugyanaz: eljuttatni az érdeklődőt a vásárlásig.
Nézzünk példaként blogbejegyzések címeit linkekkel:
1, Figyelemfelkeltés
10 érdekesség a domainekről, amit eddig biztosan nem tudott
2, Érdeklődés
Hogyan lehet megtudni, hogy ki egy domain tulajdonosa?
Mi történik a lejárt domainekkel?
Miért célszerű domaineket figyelni?
3, Megfontolás, vágyakozás, mérlegelés
Milyen alapelvek érvényesülnek domain regisztrációnál?
Mit tegyek, ha foglalt a domain?
Hogyan próbálhatom ki a domain elkapó szolgáltatást?
4, Vásárlás
Hogyan hozhatok létre saját domain címet?
Milyen hibákat lehet elkövetni domain regisztrációnál?
A .hu-s domain regisztráció folyamata
Hogyan tudok domainekre licitálni?