Egy korábbi cikkben a SEO alapjaival foglalkoztunk, amiben sorra vettük a keresőoptimalizálás részeit és ezek egymásra való hatását. Ebben a cikkben a magyar SEO piacon a cégek leginkább hiányosan- vagy elmaradottabban kiszolgált területével, az off-site SEO-val, avagy a külső hitelességi jelekkel fogok foglalkozni.
Egy gondolat erejéig térjünk vissza az előző cikk vonatkozó részére:
“Off-site SEO – az oldalon kívüli keresőoptimalizálási faktorok összessége, melyek két részből állnak. Javarészt linkek, amik más weboldalakról az oldalra mutatnak, illetve kisebb részben az ún. “link nélküli említések”, amikor csak a márkánk nevét említik egy szöveges tartalomban, de nem készül kattintható hivatkozás, amin keresztül eljuthatunk a weboldalra.”
Vagyis ez a terület is két részre bontható, ugyanakkor mivel a link nélküli említéseket nagyon bonyolult és sokszor nem kifizetődő “csinálni”, így inkább a linképítésre helyezzük a hangsúlyt.
Linképítés evolúciója
Rövid történeti áttekintésként nagyjából azt lehet leírni a linképítés eddigi előéletéről, hogy az abszolút szabályozatlan, volumen alapú munkából mostanra egy jól szabályozott, inkább minőség, mint sem volumen alapú feladatkörré nőtte ki magát. A régi iskola SEO “szakemberei” jellemzően abban voltak érdekeltek, hogy az ügyfeleiknek rövid idő alatt, nagy eredménnyel, minimális költséggel szállítsanak megoldásokat, vagyis egyenes irányú következménye volt, hogy a Google által támasztott kereteket, feltételeket és a felépített logikai rendszert a lehető leghamarabb ki tudják játszani, így biztosítva mindig a versenyelőnyt a konkurenseikkel szemben.
Eközben a Google sem volt rest fejleszteni a rendszereit, és a linképítés egyfajta akció-reakció versennyé, avagy a Google részéről folyamatos szabályozásba és a SEO-sok részéről a szabályozás elkerülésébe csapott át. Fontosabb állomások a linképítési technikák között:
- Fórum linkek – az internetes fórumokban hozzászólásokban, felhasználók aláírásaiban helyeztek el linket
- Link farmok – ezeket az oldalakat azért hozták létre, hogy végtelen számú linket adjanak szintén végtelen számú weboldalnak
- PBN-ek – vagyis Private Blog Network oldalak, amik újraregisztrált domaineken kapnak helyet. Egy-egy magát SEO szakértőnek mondó ember akár több száz, vagy több ezer ilyen oldalt is birtokolhat, amiről a mai napig megbecsülhetetlen mennyiségű linkkel szennyezik a modern SEO piacot. Ezeket a megoldásokat szokták “PR cikkes” néven emlegetni, amiből a PR a korábbi “High Page Rank”-ből maradt ránk, és HPR helyett csak PR-ként futnak.
- Vendégblogolás – alapvetően könnyű összegezni a technika mibenlétét: írni kell egy cikket egy szakmai vagy iparági partner oldalára, és a szövegből adni kell egy linket magunknak, a saját oldalunkra.
- Link befűzés – ennek a technikának sok neve van, kétséges a végkimenetele, ugyanakkor én is láttam pár ilyen megoldással dolgozó oldalt, ami sikeres. A megoldás lényege, hogy régi cikkekbe linkeket “fűznek be” utólag, majd mikor a Google robotja feltérképezte, az link erőt fog adni annak az oldalnak, ami az új linket kapta. Érdemes ezzel a megoldással foglalkozni saját hatáskörben, ugyanakkor nem érdemes rá jelentősen költeni, mert nagyon vegyes az eredményessége.
- Média alapú linképítés – a mai, modern SEO-ban a legjobban fenntartható megoldás. A célja, hogy a szinte végtelen számú híportált, magazint lekutatva megtaláljuk azokat a kellően hiteles oldalakat, amik számunkra befogadható áron lehoznak cikket rólunk vagy a szolgáltatásunkról. Ha ebből kellően sokat szerzünk meg, és kitartóan csináljuk, akkor biztosan kiemelt helyünk lesz a találati listán.
A fentieken kívül természetesen még számos alternatíva van, de a főbb mérföldkövek, amik említésre méltóak, azok ezek voltak. 2021-ben nincs keresőoptimalizálás linképítés nélkül, ezért azon túl, hogy azt javaslom mindenkinek, hogy a 6. pontban szereplő megoldást válassza és szervezze ki azonnal ezzel foglalkozó ügynökségnek, pár pontban azért összeszedem egyfajta akciótervbe, miként is kell ezt megvalósítani.
Hogyan csináld?
Mivel ezen a területen nincsenek kész adatbázisok, ezért a legelső feladatunk, hogy generáljunk adatot, amiből lehet dolgozni. Rögtön ez az első és az egyik legnagyobb nehézség a területen: kell adat. Ez jelen esetben minimum 5-700 potenciális hírportál listába gyűjtése domainnel és szerkesztőségi kontakt adatokkal.
Második lépés ennél könnyebb, de unalmasabb, az auditálás. Ezt a nagy SEO-s eszközök szempontrendszereivel lehet megtenni, például MOZ.com-nál a DA adat, de használhatjuk a SEO Powersuite szoftvercsaládot, az ahrefs.com-ot vagy a majestic.com-ot egyaránt. Ezek az eszközök olyan domain adatokat fognak tudni adni nekünk, amiből már képesek leszünk következtetést leszűrni. Egyik ilyen példa, ha a DA adatnál maradunk, hogy minden DA30 feletti oldalt megkeressük és kérünk tőlük árat.
Harmadik lépés pedig a kihelyezés, vagyis a jó árú, megfelelő jelöltekkel leszerződünk és küldünk a felületeikre 1-1 cikket, amiket korábban megírtunk.
Negyedik lépés pedig az ismétlés végtelen számosságban. Ha minden hónapban következetesen 2-8 linkkel tudunk bővülni, akkor kevés konkurens marad előttünk a találati listán.
Amennyiben házon belül nincs elég időnk vagy erőforrásunk a lehetséges hírportálok felkeresésére, akkor ezeket a folyamatokat ki is szervezhetjük. Sőt, a Rackhost.hu-ra hivatkozva ingyenes SEO elemzés is igénybe vehető az ALH Consulting Kft. jóvoltából ide kattintva.