Szeretem az űrkutatást, szeretem a scifit, és mindent, ami ezekhez kapcsolódik. Így számomra a landolás, a földetérés mindig is azt jelentette: leszállunk valahova, akár a Földre, akár a Holdra vagy más égitestre. Később, marketingesként megtanultam, ez a landolás lehetséges az interneten is: amikor egy érdeklődő megérkezik a weboldalunkra, azt is hívhatjuk landolásnak. És azt az oldalt, amit azért készítünk, hogy oda szálljanak le az érdeklődők, nevezhetjük landing page-nek, vagyis magyarul érkezési oldalnak. De mitől lesz jó egy ilyen oldal?
A rövid válasz arra, hogy mitől jó egy landing page, mindössze két szó: pénzt hoz. Az a feladata, hogy ezen keresztül tudjunk pénzt keresni. Kicsit hosszabban megfogalmazva a landing page célja, hogy eladjon, vagy támogassa az eladást. Egy olyan oldal, ami segít elérni a kívánt célunkat.
A landing page-et azért hozzuk létre tehát, hogy segítse a kampányainkat. Általában egy hirdetésről fognak ide érkezni a látogatók, ezért olyan célokat tudunk a landing page-el elérni, amit a kampányban megfogalmazunk. Ilyen célok lehetnek például az eladás (terméket vagy szolgáltatást), az e-mail cím gyűjtése, vagyis adatbázis építés, a lead gyűjtése. Az érkezési oldal célja lényegében a meggyőzés: aki ide érkezik, már érdeklődik, itt kell megkapnia azt az utolsó néhány impulzust, amitől vásárló lesz, ami után megadja az adatait.
A jó landing page egy önálló lap. Egy dologra koncentrál, nem beszél másról, csak arról, amivel elvezeti az érdeklődőket a célhoz. Ehhez kell egy jó cím, szép és informális kép vagy képek, és egy jól megírt szöveg. A szövegben pedig olyan elemek, amelyek cselekvésre szólítanak fel (CTA, vagyis call-to-action az angol neve az ilyen szavaknak, mondatoknak). A jó szöveg talán a legfontosabb ezekből.
A jó szöveg nem a cégről beszél, nem a terméket mutatja be, a jó szöveg a vevőről szól. A vevő nézőpontjából kiindulva azt mondja el, mit fog ezzel nyerni, mit fog attól kapni, ha megveszi a terméket, ha igénybe veszi a szolgáltatást. A vevők “fájdalom pontjaira” kell válaszokat adni. Vagyis: mit nyer az érdeklődő, ha vevővé válik? Milyen problémájára adunk megoldást?
Az igazi kihívást azt jelenti, hogy az érdeklődők figyelmét nehéz megfogni, és még nehezebb megtartani. Van összes 10 másodpercünk, hogy rávegyük az oldalra látogatót, maradjon ott. 10 másodperc – és ennyi idő alatt nemcsak be kell töltődnie a landing page-nek, de be is kell mutatnia a lényegi információkat, és legalább egy CTA-t is.
Egy ilyen érkezési oldal megtervezéséhez tudni kell, hogy mi a pontos célunk. Ismerni kell a vevőinket, vagyis tudni kell, kiknek fogunk szólni. És már tudnunk kell, milyen hirdetéseket fogunk majd csinálni, ami ide hozza az érdeklődőket. Célcsoportunk természetesen több is lehet, sőt, az a jó, ha meg tudunk határozni több, különböző célcsoportot is. Mert ahány célcsoport, annyi módja lehet a meggyőzésnek, így ahány eltérő célcsoport, annyi eltérő landing page készülhet. Minden célcsoportnak egy.
A jó érkezési oldal a hirdetésünk folytatása. Egy, és csak egy ajánlatot szabad tartalmaznia, a kulcsszó a fókuszálás: ha valaki idejött, ő már ne tévedjen el másfelé. Éppen ezért akár a menürendszert is érdemes levenni, ha a landing page-ünk egy weboldal része. Mert még a menü is eltérítheti a vevőket! A jó landing page gyors, vagyis gyorsan betöltődik. Világos, áttekinthető, nem bonyolult, letisztult. Mindenképpen legyen mobil barát! A tartalomban lehetnek vásárlói vélemények is, ha ezek segítik a meggyőzést.
Lehet tehát a landing page egy weboldal része, de lehet önálló oldal is. Mindkettő lehet egyformán hatékony. Ha az érkezési oldalunk egy weboldal része, akkor általában nem érhető el a menürendszeren keresztül, de formailag úgy néz ki, mint a weboldal többi eleme (persze a menüt levehetjük, és sokszor le is vesszük, hogy ne vigye el a figyelmet).
Ugyanakkor az is előfordul, hogy például egy termékoldalt alakítunk úgy át, hogy egyben landing page is legyen. Ez talán csökkenti a hatékonyságot, de néha mégis használjuk – elsősorban azért, mert ha egyszerre nagyon sok termékre futtatunk párhuzamosan kampányokat, akkor már nem tudunk ennyi érkezési oldalt is gyártani. Így tehát a termékoldalt egészítjük ki olyan leírással és CTA-val, amely segíti az eladást.
Ha egy konkrét terméket vagy szolgáltatást kínálunk, vagy például egy eseményre szeretnénk jegyeket eladni, akkor tud hatékony lenni az önálló domain névre elhelyezett landing page. Ilyenkor egy viszonylag egyszerűsített weboldalt készítünk, egy lényegi tartalommal, de olyan szolgáltatásokkal, amelyek a megrendeléshez kellenek: jelentkezési mezőkkel, fizetési modullal.
Azt szoktam mondani, az online értékesítés legnagyobb kihívása az a felület, ahol elérjük a vevőinket. Mert egy nem túl nagy képernyő, sok esetben csak egy mobiltelefonnyi felület az, amin keresztül kommunikálunk. Néhány négyzetcentiméterünk van meggyőzni az érdeklődőt, bizalmat építeni, és rávenni arra, adja meg adatait, költse el a pénzét. Ez nem mindig sikerül azonnal.
Éppen ezért érdemes több, tartalmában, formájában is eltérő landing page-et készíteni ugyanazokra a célcsoportokra. Aztán a kampányunk segítségével tesztelni, melyik változat hoz több eladást, feliratkozást. Mert a landing page akkor jó, ha pénzt hoz nekünk. És minél több pénzt hoz, annál jobb. Márpedig azt csak a teszteléssel fogjuk megtalálni.
Az érkezési oldal tehát ugyanúgy része egy online reklámkampánynak, mint a hirdetési felület, a hirdetési kreatív. Egy jó landing page nélkül nem lehet jó a kampányunk. Készítsük el tehát ugyanolyan gondossággal, mint ahogy hirdetést készítünk, és ezzel fogunk elérni üzleti sikereket!