Az internet egyre nagyobb térnyerése miatt, mindenki ötletes, jó nevű weboldalt szeretne magának.
A domain név kiválasztásakor négy alapelvet kell szem előtt tartani:
-
- Legyen elérhető (ne legyen még regisztrálva más által)
- Vonatkozzon a tartalomra (legyen kapcsolatban a cím az oldal tartalmával)
- Legyen könnyen megjegyezhető
- Legyen figyelemfelkeltő
A cím kiválasztásánál ez a négy szempont legyen a mérvadó, de ezeken kívül több más apróbb dologra is oda kell figyelnünk, hogy a megfelelő domaint válasszuk.
Milyen hosszú legyen a domain?
- Minél rövidebb a domain név, annál könnyebb lesz a látogatóknak megjegyezni, begépelni, így törekedni kell a rövid, tömör nevekre.
Milyen betűvel kezdődjön a domain?
- Rengeteg linkgyűjteményben a domain nevek ABC sorrendbe vannak szedve, így a sorban előrébb álló domainek előnyt élveznek. Ha több alternatíva közül kell választani, az ABC sorban előrébb állót célszerű választani.
Utaljon-e a földrajzi területre a domain?
- Ha a vállalat csak egy bizonyos területen belül működik, akkor jó ötlet lehet feltüntetni a földrajzi megjelölést a domain névben. Például: szegedifenymasolo.hu.
Összetéveszthető-e a domain?
- Ha kialakult egy jónak tűnő domainnév, ellenőrizze mennyire könnyű azt elgépelni. Gondolkodjon a címtől egy-két betűvel eltérő nevek regisztrálásán is, hiszen ezekre gyakran vadásznak a különböző versenytársak. Megrendelés előtt ellenőrizze azt is, hogy jól írta-e le a megrendelt címet, nehogy egy elgépelés miatt rendeljen rosszat.
Mire végződjön a domain?
- Ha a weblapot leginkább magyarok fogják látogatni, válassza a .hu végződést. Ha sok külföldi látogató várható, akkor inkább a .com, .eu, .org, .net, .info végződésekben gondolkodjon, vagy esetleg foglaljon le több variációt is, hogy a versenytársak ne használhassák ki ugyanazt a domain nevet más végződéssel. Amennyiben adott ország látogatóit célozza, érdemes az országkód szerinti tartománnyal is lefoglalni a domain nevet, mint .sk (Szlovákia), .at (Ausztria), .de (Németország), .ro (Románia), .uk (Egyesült Királyság), .io (Brit Indiai-óceáni Terület), .ch (Svájc), .cz (Csehország), .pl (Lengyelország), .it (Olaszország), .fr (Franciaország), .nl (Hollandia), vagy .es (Spanyolország).
Legyenek-e számok, vagy különleges karakterek a domainben?
- Ha ilyeneket helyez el a névben, az elősegíti az elgépelést, gyakrabban ronthatják el az emberek a cím átadását egymás között. Így habár leírva lehet, hogy jól néznek ki az ilyen domainek, de használatuk nem ajánlott.
Hogyan használható promócióra a domain?
- Egy frappáns címet reklámokon keresztül könnyedén át lehet adni az embereknek. Ha kitalálta a címet és gondolkozik a cím reklámban való használatán is, képzelje el, hogyan hangzana az egy rádió/tv reklámban, vagy hogyan mutatna a nyomtatott sajtóban, plakátokon.
Legyenek-e ékezetes karakterek a domainben?
- Nem ajánlott az ékezetes karakterek használata a domainben, ha külföldi látogatókra is számítunk, hiszen a hosszú magánhangzók teljesen hiányoznak a legtöbb ország karakterkészletéből. Az ékezet nélküli verzió mellé viszont érdemes lehet levédeni az ékezetest is (pl. ékezetes.hu ekezetes.hu), így nemcsak a versenytársak domain vadászatát akadályozhatjuk meg, de több látogatót is szerezhetünk, hiszen két, szinte ugyanolyan címről juthatnak el a weblapra.
Legyen-e előtag a domainben?
- Ha a kívánt domainnevet már valaki korábban regisztrálta, lehetőség van arra, hogy egy előtaggal, vagy egy utótaggal kiegészítsük azt, regisztrálhatóvá téve így. Ha a pelda.hu domaint már regisztrálták, akkor lehetőség van az egypelda.hu, apelda.hu, peldatar.hu, peldaportal.hu domainek regisztrációjára. Ugyanakkor nem szerencsés valamelyik versenytárs által már regisztrált domainhez kísértetiesen hasonló nevet választani, hiszen így mindkét fél potenciális látogatókat veszthet.
Legyen-e kötőjel a domainben?
- Sokszor kötőjel alkalmazásával akarják áthidalni a már regisztrált domainnév problémáját. Ilyenkor meg kell nézni, hogy a kötőjel nélküli változat versenytárs-e, vagy teljesen semleges a saját tevékenységgel szemben. Ha a már regisztrált domain versenytárs, akkor kerülendő a kötőjeles névhasználat, hiszen látogatókat veszthet mind a két domain az elgépelések miatt. A kötőjel használata nem szerencsés a verbális kommunikáció miatt sem, ha szóban, telefonon, rádióban akarunk továbbadni egy domain nevet, problémás lehet az átadása a közönségnek. Ha sikerült kötőjel nélküli domain nevet regisztrálni, érdemes annak a kötőjeles változatát is megvenni, hogy a versenytársak ne tudják azt felhasználni. Így az ujpelda.hu mellé érdemes az uj-pelda.hu domaint is regisztrálni.
Ha tényleg megtalálta a tökéletes nevet, semmi esetre se használja azt a bejegyezés előtt! Versenytársai gyorsan lecsaphatnak az ön által kitalált frappáns címre. Ha sikerrel járt a domain név kiválasztásában, már csak egy domain regisztrátorral kell felvennie a kapcsolatot, aki elvégzi az ön domain nevének bejegyzését. A Rackhost Zrt.-nél alacsony árakon segíthetünk Önnek ebben is.