Rackhost.hu blog

Domain

A domainekkel manapság mindenki találkozik nap, mint nap, de a fogalom jelentését már kevesebben tudják. Ez egy hatalmas témakör, igyekszünk ebben a cikkben a domainekkel kapcsolatos összes fontos tudnivalót összegezni az eredetétől, a vásárlás menetéig. Kezdjük az elején!

 

Honlap és domain kapcsolata

 

domain és honlap kapcsolata

Forrás: Pixabay

 

Az utóbbi években az internet egyre nagyobb teret hódít az egész világon. Hazánkban is megfigyelhető ez a változás, ugyanis egyre nagyobb mértékben lett az életünk része. Az internetről szerzünk információkat, ezen keresztül tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal, ismerőseinkkel, vagy videotelefonálunk távol élő családtagjainkkal. De gondolhatunk arra is, hogy a világhálón keresztül veszünk igénybe különféle szolgáltatásokat, vagy rendezzük a közüzemi díjakat, intézzük a banki ügyeinket és még online is vásárolunk. Ezt látjuk, ha fogyasztói oldalról szemléljük az eseményeket, ehhez azonban az kell, hogy a cégek lehetőséget biztosítsanak nekünk, hogy ezeket a szolgáltatásokat igénybe is tudjuk venni. Azaz legyenek információs portálok, közösségi média felületek, legyen netbank, és a cégek is kínálják termékeiket online (is), azaz tudjunk az interneten keresztül igénybevenni különféle szolgáltatásokat, valamint legyenek webáruházak, ahol lehetőségünk van termékeket vásárolni.

 

Amennyiben mi nem csupán a fogyasztói oldalt erősítjük, hanem a cégeset is, abban az esetben el kell gondolkodnunk azon, hogy ha még nem tettük, mi is jelenjünk meg az online felületeken. Sokan azt gondolják, hogy elég egy közösségi média profil a vállalkozásnak és ezzel meg is oldották az online jelenlétet. Azonban ez nem helyettesíti a honlapot, csak kiegészíti azt.  Érdemes saját weboldalt is létrehozni, még abban az esetben is, ha nem akarunk, vagy nem tudunk interneten keresztül történő értékesítést kínálni. Egyrészt fennállhat a lehetősége annak, hogy a későbbiekben változik a szándékunk vagy a körülmények, másrészt pedig ahogyan említettük, az információgyűjtés is célja a fogyasztóknak, tehát már azzal nagy előnyre tehetünk szert, ha az alapvető tudnivalókat közöljük magunkról, azaz cégünkről. Ez is hozzásegíthet minket ahhoz, hogy minél inkább szem előtt legyünk és minél több potenciális látogatót, ügyfelet tudjuk elérni. Talán minden vállalkozónak ez a célja, ha nem is a legnagyobb.

 

Domain definíciója, eredete

 

domain definíció

Forrás: Pixabay

 

Hogyan kapcsolódnak a domainek a honlaphoz? Egyáltalán mi is az a domain?

 

A domain, más szóval tartománynév, tulajdonképpen egy-egy IP cím szöveges megfelelője. Az IP cím, vagyis az internet protokoll szám négy darab 0 és 255 közötti számból áll, melyeket pontok választanak el egymástól. Ez azonosítja a felhasználó helyét, valamint annak számítógépét, továbbá megmutatja az általa használt hálózatot és hostot egyaránt. Ezt a hosszú IP címet nehéz lenne megjegyezni, főleg másoknak átadni és elvárni, hogy jegyezzék is meg, hiszen ez alapján fognak a későbbiekben megtalálni minket. Tehát a domain név teszi ezeket a számsorokat megjegyezhetővé.

 

Egyéb definíció szerint:

 

“A domén a számítógépek (kiszolgálók) azonosítására szolgáló névtartomány. Az internetre csatlakozó összes számítógépnek egyedi azonosítója, ún. IP-címe van, ami hasonló a személyi igazolvány számunkhoz. A számítógépek közötti kommunikáció (adatátvitel) ezen címek között zajlik.”

Forrás: Wikipédia

 

Tehát az IP címhez hasonlóan a domain névnek is egyedinek kell lennie, azaz minden domain névből csak egy van és nem is lehet több. Amennyiben egy domain név már létezik, nem regisztrálhatja más valaki ugyanazt a címet. Azonban van lehetőség a variációkra, a közeli változatok bejegyzésére is. Gondolunk itt az összetett szavakra, kötőjeles vagy ékezetes verziókra. Egy domain név több részből épül fel, amelyeket címkéknek nevezünk és mindezeket ponttal választjuk el egymástól.

 

A domain név végén az első szintű, azaz top-level domain található (rövidítve, TLD), más szóval domain végződésnek is szoktuk nevezni. Többek között ilyen a .hu, a .eu vagy a .com. Ezen címke, vagyis a TLD előtt helyezkedik el a második szintű, azaz second-level domain (rövidítve SLD).  Ez tulajdonképpen maga a név, példaként a rackhost.hu. Ez még kötelező elem, hiszen a .hu, vagy a .com önmagában nem regisztrálható, de a második szintű domainnel együtt (lásd. rackhost.hu) már igen. Ezek előtt helyezkednek el a harmadik, negyedik, ötödik, hatodik, hetedik stb. szintű domainek, amelyeket továbbra is ponttal választunk el a többitől. A blog.rackhost.hu esetén a blog a harmadik szintű domain, ezek általában aldomainek.

 

Mi az az aldomain?

 

A domain néven belüli alcsoportok létrehozását segíti, a domain név elején helyezkedik el, ponttal elválasztva, ahogyan a fent említett példában is látszik. A fődomainből származik, tehát csak annak a tulajdonosa tud ehhez aldomaineket létrehozni. Szolgáltatótól függ, de általában korlátlan számú aldomain létrehozására van lehetőség egy-egy fődomainhez.

 

Honnan ered és mióta vannak domain nevek?

 

Az internetet először kutatási célokból és a hadiiparban kezdték el használni, majd az 1980-as évek végén alkották meg a ma ismert internet, azaz a world wide web alapjait. Az első  domain nevet kutatási, tudományos céllal hozták létre, nem is a ma ismert módon, így az első domain névnek nem azt, hanem az 1985. március 15-én létrejött symbolics.com-ot tekintjük. Ekkor még az internet sem volt elterjedt, tehát ez a domain megelőzte saját korát. Abban az időben és a technológiai fejlettség azon szakaszában még kicsivel több, mint egy hónapot kellett várni a következő domain név bejegyzésére, majd egymás után számos világhírű cég kezdte el beregisztrálni saját domain nevét. Azóta az internet elterjedésével együtt a domain nevek száma is nagy ütemben növekedni kezdett, mára már sok millió domain név létezik a világon és nem hogy egy hónapot nem kell várni, míg megjelenik egy újabb, hanem konkrétan percenként, akár másodpercenként többet is regisztrálnak.

 

Domainek fajtái

 

domain végződések

Forrás: Pixabay

 

Milyen végződések vannak?

 

A domain név először nem országokat jelzett, hanem működési profilt, azaz külön domain neve volt például:

 

  • a vállalkozásoknak (.com),
  • nonprofit szervezeteknek (.org),
  • oktatási intézményeknek (.info),
  • internetes, infrastruktúrát biztosító cégeknek (.net),
  • és a kormányzati célú szerveknek (.gov).

 

Ezek a nemzetközi domainek. Manapság nincsenek feltételhez kötve ezek a regisztrációk, nyugodtan használhatjuk bármelyik végződést a fentiek közül, tevékenységi körtől függetlenül. Természetesen ez meg is látszik, hiszen ezek a legnépszerűbbek. Közülük is a .com emelkedik ki, hiszen a világon a legtöbb regisztrált domain .com végződésű.

 

Ezeken túlmenően választhatunk nemzeti domaineket is, melyek az országokat jelzik. Magyarországon ez a .hu, de például Németországban a .de, vagy Olaszországban az .it. Minden országnak megvan a saját országkódja, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy csak az adott országbeli cégek használhatják. Természetesen célszerű olyan végződést választani, ahol tevékenykedünk, vagy amilyen nyelvű látogatókat célzunk, de a legtöbb esetben nincs kritérium arra vonatkozóan, hogy ki használhatja. Például Montenegró TLD-je a .me, melyet akár blogok vagy személyes oldalak is előszeretettel választanak attól függetlenül, hogy a tevékenységüknek van-e köze ehhez az országhoz vagy sem.

 

Viszont még itt sem ért véget a lista. Ezeken kívül még több százféle tematikus végződéssel találkozhatunk, melyek lehetővé teszik, hogy kreatívabbak legyünk, valamint egyre nagyobb lehetőséget biztosítanak egyedi domain nevek kitalálására, ugyanis a közkedvelt tartományokbeli nevek már kezdenek telítődni. Szemléltetésképp megemlítjük a .jobs, .tech, .green, vagy .shop végződéseket, de érdemes szétnézni a választott szolgáltató listájában, hiszen számos érdekes és hasznos név található még.

 

A magyar domain népszerűsége, statisztika

 

Mi magyarok, előszeretettel választjuk a .hu domain végződést, főleg ha hazai közönséget célzunk, magyarul beszélő látogatókat várunk céges honlapunkra. Magyarország felső szintű tartományát 1991. óta van lehetőség regisztrálni, az első magyar domain a sztaki.hu volt, amelyet 1991. október 7-én jegyeztek be. Azóta a .hu domainek térhódítását láthatjuk évről évre. Úgy tűnik, nem akar alábbhagyni a domain regisztrációs kedv. 2017-ben és a 2018-as év első felében is megfigyelhettük, hogy mekkora mennyiségű .hu domaint regisztrálnak az emberek nap, mint nap. Ne higgyük azonban, hogy a lehetőségek száma egyszer csak elfogy, hiszen egy kis időráfordítással és kreativitással bőven lehet még találni jó neveket.

 

Nem beszélve arról, hogy 2004 tavaszától ékezetes domainek regisztrációjára is van lehetőség, ami azt jelenti, hogy a lehetőségek tárháza megsokszorozódott. Nem túl elterjedtek még ezek a nevek, de ne felejtsük el ezt a lehetőséget sem. Sőt, ha be akarjuk biztosítani honlapunkat például a konkurenciával szemben, akkor érdemes a választott nevet ékezetes és ékezet nélküli verzióban egyaránt regisztrálni.

 

Az is egy jól bevált stratégia, hogy valaki a honlapja nevéhez többféle különböző végződést is használ. Tegyük fel, hogy egy pizzériánk van, ebben az esetben érdemes lehet használni a .hu-t, kifejezve a magyar céget, továbbá a .com-ot, mutatva, hogy vállalkozásról van szó, valamint a .pizza-t is a kreatív, ötletes név miatt.

 

Domainekre szükség van

 

szükség van domainre

Forrás: Pixabay

 

Miért van egyáltalán szükség domainre?

 

Honlapot manapság már szinte mindenkinek érdemes üzemeltetni, hiszen a legtöbb ember számára az internet jelenti az elsődleges információforrást. Azaz bármit is keresnek, nagy valószínűséggel először az internetről fognak tájékozódni. Mindez azt eredményezi, hogy szüksége van weboldalra az üzleti és hobbi bloggereknek, nonprofit szervezeteknek, cégeknek bemutatkozó oldal céljából, cégeknek webshop üzemeltetés céljából, de akár magánszemélyeknek személyes márka építésére, vagy házaspároknak esküvőszervezési céllal és még tovább folytathatnánk a sort. Azonban ha eljutottunk addig, hogy felmerült bennünk az igény weboldal indítására, van még pár kötelező lépés, amelyeket meg kell tennünk. Ezek közül az egyik a domain regisztráció, másik a webtárhely vásárlás, harmadik pedig a honlap tervezése, felépítése.

 

Azért van szükség domain névre, mert ahogyan már említettük, ez azonosítja a honlapunkat, és ezt a nevet fogjuk terjeszteni online és offline egyaránt, amennyiben azt szeretnénk, hogy a látogatók megtaláljanak minket. Tehát ha szeretnénk egy saját honlapot létrehozni (és a fentiek alapján miért ne szeretnénk?), akkor mindenképpen szükségünk lesz legalább egy domain névre is. Az sem mindegy azonban, hogy milyen domain nevet választunk weboldalunkhoz, hiszen ezt terjesztjük, ezt fogjuk promóciókban alkalmazni, fontos hogy megjegyezzék az emberek és megtaláljanak minket.

 

Tehát ha vállalkozást indítunk, vagy van már vállalkozásunk, de honlapunk még nincs, akkor érdemes létrehozni egy saját weboldalt, amihez természetesen szükség lesz többek között egy domain névre is.

 

Milyen vállalkozásoknak van rá szüksége?

 

Azt már megindokoltuk, hogy miért van szükség domain névre, sőt azt is, hogy a vállalkozásoknak talán még nagyobb igényük van rá, de mégis milyen iparágakban és milyen tevékenységi körrel rendelkező cégeknek érdemes honlapot létrehozni, valamint domaint regisztrálni? Természetesen minden iparágban tudnánk példát mondani olyan vállalkozásokra, akik számára fontos a weboldal megléte. Legyen ez a mezőgazdaság, az építőipar, vagy a turizmus, az információ- és kommunikáció technológiáról nem is beszélve. Tehát bátran kijelenthetjük, hogy domain névre szinte mindenkinek szüksége van, és nem csak a cégeknek.

 

Másnak is szüksége lehet rá?

 

Amennyiben weboldalra gondolunk, általában céges oldalak jutnak eszünkbe. Ez nem véletlen, hiszen arányait tekintve valószínűleg ezekből találhatunk legtöbbet. Viszont a céges oldalak közül is megkülönböztetünk céges bemutató oldalakat, amelyek csak felsorolják és részletesen jellemzik a vállalat termékeit, szolgáltatásait, valamint más kategóriát képeznek a webáruházak, ahol már a bemutatott termékek és szolgáltatások megvásárlására is van lehetőség. Ha pedig túlmegyünk a céges honlapokon, akkor találkozhatunk még nonprofit szervezetek oldalaival, céges vagy személyes blogokkal, énmárka építésre alkalmas személyes oldalakkal (pl. önéletrajz, bemutatkozó videó feltöltésére), vagy akár párok esküvői weboldalaival, de számos egyéb célra is használható. Könnyen hasznosítható és olcsó eszközről van szó, csak legyünk egy kicsit kreatívak!

 

Szükség lehet több domain névre is?

 

Amennyiben ekkora értéket képvisel egyetlen, ilyen olcsó domain név, valamint ekkora marketing és üzleti célú haszna is van, miért érnénk be eggyel? Ha több honlapot is fenntartunk, akkor természetesen eleve szükség van több domain névre is, de az is jól bevált stratégia, hogy egy weboldalhoz a domain nevünk még egy, kettő, három…vagy akár számos különböző változatát bejegyezzük és mindet átirányítjuk a honlapra. Viszont ezen kívül egyéb oka is lehet, amiért megéri több domain nevet vásárolni, amelyet a következőkben részletezünk is.

 

Domain, mint üzlet

 

domain üzlet

 

Miért éri meg domaint vásárolni?

 

Azonfelül, hogy a domain név kötelező eleme egy weboldalnak, tulajdonképpen nagyon is jól járunk vele. A domain lehet a legolcsóbb marketing eszköz, ha jól választjuk meg és ügyesen használjuk. A vállalatunk marketingjében történő alkalmazhatósága hatalmas, azonban költsége igen alacsony. Egy .hu végződésű domain éves fenntartása csak 1.500 forint. Semmilyen más marketing eszközzel nem tudunk eljutni ennyi emberhez ilyen kis költséggel. Gondoljunk például egy szórólap előállítási költségére és arra, hogy azt utána milyen csekély mennyiségű ember látja és az elévülési ideje pedig pár nap, vagy akár pár perc, míg a járókelő kezéből a kukába kerül. Ezzel szemben a domain és a rajta létrehozott honlapunk egész évben megmarad, sőt akármeddig, amíg fizetjük a szolgáltatás éves díját.

 

Kereskedhetünk is vele, nagy üzlet van benne

 

A mai világban az emberek amiből csak lehet, igyekeznek pénzt csinálni és így van ez az élet minden területén. Eladunk dolgokat, megveszünk dolgokat, tovább értékesítjük őket, miközben mindvégig megpróbálunk értéket teremteni. Vajon a domainek esetében is igaz ez? Azon túlmenően, hogy a domain hasznos, hatalmas üzlet is lehet. Számos adás-vételi ügylet bonyolódott már le meglehetősen nagy értékekkel. Nem csupán külföldön, itthon is nagy értéke lehet egy jól megválasztott, jó időben eladott, vagy megvásárolt domainnek. Érdemes tehát kreatívnak lenni és akár olyan neveket is megvásárolni, melyekre jelenleg nincs szükségünk, de a későbbiekben nagy hasznot hozhatnak.

 

Technikai kérdések

 

domain technikai kérdések

Forrás: Pixabay

 

Milyen a jó domain név?

 

Természetesen nem elég az, ha választunk egy domain nevet a honlapunk címéhez, hiszen egyáltalán nem mindegy, milyen ez a név. Tulajdonképpen a weben ez fog minket és cégünket azonosítani, de valószínűleg a névjegykártyán és egyéb nyomtatott anyagokon is megjelenik. Tudatosan kell tehát megalkotni a használni kívánt domain nevünket/ neveinket. Számos tanács létezik, melyek közül ha párat betartunk, már közelebb kerülünk a tökéletes domain névhez. A legfontosabb talán az, hogy legyen szabad (azaz nem regisztrálta más), valamint könnyen megjegyezhető. A többi feltétel szinte ezekből következik.

 

Hogyan lehet regisztrálni?

 

Amennyiben megtaláltuk a megfelelő domain nevet, már csak választani kell egy számunkra szimpatikus és megbízható regisztrátor céget, ahol el tudjuk végezni a regisztrációt. A folyamat kicsit különbözik a magyar és az egyéb domainek esetében, de inkább csak a szabályozás tekintetében és nem a mi teendőinket illetően. Hiszen alapvetően a regisztráció menete úgy zajlik, hogy először ellenőrizzük, szabad-e a kiválasztott név, megadjuk az adatokat, befizetjük az ellenértékét, majd használatba vesszük. Az egyes fázisok között eltelt időtartamban van inkább különbség, hiszen a .hu domaineket kötelező kihirdetni, és abban a 8 napban jogi útra léphet, ha valaki úgy gondolja, neki nagyobb joga van az adott név birtoklásához. Nem magyar domainek esetén nincs ez a szabályozás.

 

Lejáró domainek

 

Amennyiben a szabad domainek között nem találunk céljainknak megfelelőt, vagy egyszerűen csak a lejártak között van számunkra szimpatikusabb, vehetünk “használtat is”. Mindezt oly módon tehetjük meg, hogy nem csupán a még nem regisztrált, szabad domain nevek között keresgélünk, hanem a mások által már regisztrált, de lejárt, azaz felszabaduló nevek között is nyugodtan szétnézhetünk időnként. Sőt javasolt is! Továbbá ha nem szeretnénk sűrűn kutakodni értékesnek vélt domainek után, akkor arra is van lehetőségünk, hogy előre megadott kulcsszavak alapján figyeljük a lejáró domaineket. Így ha valamilyen téma különösen érdekel bennünket, akkor első kézből szerezhetünk tudomást a domainek lejárathoz való közeledéséről, és nem kell mindig egyesével végignézegetnünk az összeset. Amennyiben találtunk számunkra hasznosat, licitálással elkaphatjuk, vagyis megnyerhetjük, így máris hozzájutottunk egy értékes domain névhez, amelyet használhatunk saját oldalunkhoz, vagy várhatjuk a megfelelő pillanatot, hogy mikor és kinek értékesítjük tovább.

 

Hol lehet regisztrálni?

 

Alapvetően lehetőségünk van bármely cégnél regisztrálni domainjeinket, melyek ezzel foglalkoznak. Léteznek természetesen külföldi és magyar oldalak is. Mi azt javasoljuk, hogy amennyiben van rá lehetőségünk, inkább egy magyar oldalt válasszunk, hiszen így a nyelvi akadályokat elkerülve könnyebb lesz a kommunikáció és az ügyintézés, valamint ha tárhely szolgáltatást is igénybe veszünk-amit érdemes egy helyen tudni a domainjeinkkel-, akkor magyar látogatói közönség esetén a magyar tárhely gyorsíthatja az oldal betöltési sebességét. Ha pedig a magyar cégeknél tartunk, akkreditált domain regisztrátoroktól érdemes domaint vásárolni, amilyen többek között a Rackhost Zrt. is. Ezentúl pedig nem árt az árakat figyelembe venni, valamint a megbízhatóságot, azaz hogy a cég mióta van jelen a piacon, hány ügyféllel rendelkezik, milyen vásárlói véleményeket kapott, mennyire szimpatikusak számunkra, valamint mennyire van velük kapcsolatban jó tapasztalatunk. Ennek alapvetően a kapcsolattartás és az ügyintézés során lesz jelentősége, hiszen miután már miénk a domain, az ugyanúgy fog funkcionálni bárhonnan is származik, tehát maga a termék ugyanaz, inkább a brand, a megbízhatóság és az ár játszik meghatározó szerepet.

 

Átregisztráció

 

Számos olyan eset is előfordul, hogy választunk egy szolgáltatót, be is regisztráljuk náluk a domainünket, de valamilyen okból kifolyólag szeretnénk másik regisztrátort választani. Történhet ez azért, mert csalódtunk az adott szolgáltatóban, például többször is előfordult már, hogy tisztességtelenül a regisztrátor cég a saját nevére regisztrálta a domaint, nem pedig a megrendelőjére, érdemes ezért ellenőrizni a domain tulajdonosát. De természetesen az is előfordulhat, hogy a cég megszűnt, vagy csak egyszerűen szeretnénk egy helyen tudni a domain neveinket és webtárhelyünket, ezért szeretnénk váltani. Semmi akadálya, természetesen erre is van lehetőség. Ilyenkor ugyanazt a domain nevet átregisztráltatjuk az új szolgáltatóhoz-mely csupán némi adminisztrációt von maga után-, miközben domainünk és a rajta lévő tartalom kiesés nélkül üzemel tovább.

 

Összegzés

Ahogyan láthatjuk, eléggé összetett és szerteágazó a téma az alapvető, elméleti tudnivalóktól kezdve a gyakorlati problémákig, de próbáltunk nagyvonalakban összefoglalni mindent, amit a domainekről tudni érdemes. Nem csupán cégünk szempontjából tudnak hasznosan lenni a megfelelő domain nevek, hanem üzleti megfontolásból is érdemes lehet domaineket regisztrálni. Amennyiben Ön is domain regisztráció mellett döntött és egyéb technikai kérdései merülnének fel a beállításokkal kapcsolatban, akkor a Tudásbázisunkon további hasznos válaszokat kaphat.