A vállalkozások – főként a kezdő cégek – esetén minden ötlet jól jön, legyen szó akár termékfejlesztésről, akár közösségi médiában megosztható bejegyzésről, akár szakmai blogbejegyzésről. Az ihletszerzést bízhatjuk a sorsra is, de jobban járunk, ha irányítjuk a brainstorming folyamatát, és pár online megoldással kihozzuk belőle a legtöbbet.
Hol és hogyan szállhat meg minket az ihlet?
Az utcán sétálva, egy meetingen, vagy akár egy szülői értekezleten is láthatunk, hallhatunk olyasmit, ami beindítja a fantáziánkat, de ha vállalkozók vagyunk, szintet kell lépni. Az első feladatunkat ott teljesíthetjük, ahol jó eséllyel egyébként is sok időt töltünk: a közösségi oldalakon. A teljesség igény nélkül a Facebookon, az Instagramon, a Twitteren, a LinkedInen vagy akár a 9GAGen is lehet hashtagek alapján keresni, sőt, a legtöbb említett felületen témákat is lehet követni a hashtagekkel, így automatikusan jelennek meg olyan tartalmak, amelyek ötletet adhatnak vállalkozásunk témaköreiben.
A kreativitásunk beindítására természetesen a keresőszavakkal történő böngészés is jól jön, de a Google-nél van egy modernebb tippünk: keressünk a YouTube-on. Egyre komolyabb trend, hogy a fiatalok bármire is kíváncsiak, először itt nézik meg a találatokat, és legtöbbször el sem jutnak a keresőmotor főoldalára. Reklámfelvételek és “hogyan” videók milliói várnak ránk, csak egy kicsit el kell merülni a videómegosztó világában.
Természetesen a szakmai blogok és híroldalak sem maradhatnak ki, a legjobbakat össze kell gyűjteni és követni. Itt rendkívül fontos információkat kapunk, így nem érdemes különböző közösségi oldalak algoritmusaira bízni, hogy elénk kerülnek-e ezek az anyagok vagy nem. Éppen ezért megfontolandó egy RSS-olvasó használata (a Feedly a legnépszerűbb), ahol minden új tartalmat megkapunk, semmiről sem maradunk le.
A szakmai blogokhoz általában stock fotókat szoktak használni, de talán kevésbé ismert módszer, hogy először keressünk képeket egy adott témában, nézzük át a legjobbakat, és azok alapján gondolkozzunk bejegyzésekben – hiszen ha már maga a kép adta a poszt ötletét, akkor a fotó és a szöveg párosa ütősebb lehet.
Osszuk meg egymással
Ha nem egyéni vállalkozók vagyunk, akkor fontos, hogy az ilyen típusú gondolkodás közösségi legyen. Az ihletet adó tartalmak természetesen megoszthatók a kollégákkal egy csoportos chatben is, de ott könnyen elvesznek a belinkelt anyagok. Ezért érdemes lehet például erre a célra létrehozott zárt Facebook-csoportban közkinccsé tenni a tartalmakat.
Ennél komolyabb szint, ha kollaborációs platformon tartunk ötletbörzét. A két legnépszerűbb felület erre a Microsoft Teams és a Slack – utóbbit nemrég vásárolta fel a Salesforce elképesztő összegért (26 milliárd dollár).
A legtöbb ember vizuális típus, így az ötletelést egy gondolattérképen is fel lehet vázolni, hogy átlássuk, honnan hová jutottunk/juthatunk. A MindNode, a Coggle és a MindMeister is tökéletes választás lehet erre a célra.