Annyi ingyenes vagy olcsó online lehetőség segíti egy vállalkozó életét, hogy elmondhatjuk: soha nem volt olyan könnyű vállalkozást indítani, mint korunkban. Ez a felszabadító környezet olyan egyéni vállalkozóknak is lehetőséget adott, akik digitális nomádként a világ bármely tájáról irányíthatnak projekteket. Épp ezért egyre több fiatal dönt úgy, hogy vállalkozó lesz. De mit is kell átgondolni, mielőtt belevágnánk a nagy kalandba? Cikksorozatban járjuk körbe a vállalkozás indítása előtti teendőket, az első, második, harmadik és negyedik rész után jön a folytatás.
Meg tudjuk fogalmazni, hogy milyen értéke(ke)t képviselünk?
Sok vállalkozás azért bukik meg, mert nem tudja egyértelműen és hatásosan megfogalmazni az általa kínált és képviselt értékeket. Minél világosabban és egyszerűbben tudjuk az értékeinket feltüntetni a marketing eszközeinkkel, annál nagyobb eséllyel érjük el és győzzük meg a célközönségünket.
Ugye nem hisszük el, hogy a vásárlónak vagy ügyfélnek mindig igaza van?
“A vendégnek mindig igaza van” – ez a tévhit főként a vendéglátás, turizmus területén vált közhellyé. Ez a régi – egy amerikai vállalkozótól származó – mondás így teljes: “A vendégnek mindig igaza van ízlés kérdésében.” Ahogy akkor sem, úgy most sem kell mindent (pl.: udvariatlan viselkedést, alaptalan panaszkodást, stb.) elviselni vásárlóktól és ügyfelektől.
Ezt mindenképp fontos tisztázni, különösen a szolgáltatói szektorban induló vállalkozók számára. A rossz ügyfeleket nem kell mindenáron megtartani, hiszen a remek ügyfelektől veszik el az időnket és energiánkat.
Már a vállalkozás indításánál ezzel a szemlélettel kell ügyfelek után vadászni. Ha az előzetes egyeztetések során rendkívüli unszimpátiát tapasztalunk, nem kell feltétlen közös projektbe vágni. Gondoljunk bele: ha van hét állandó ügyfelünk, de ebből négy-öt rendkívül kellemetlen ügyfél, akkor motivációnkat és lelkesedésünket fogjuk veszíteni.
Gyűjtöttünk elég ötletet?
Akár a marketingről, akár a termékek vagy szolgáltatások fejlesztéséről van szó, érdemes rengeteg ötletet összeírni, mielőtt hivatalosan elindulna a vállalkozás. Ezt az ötletlistát később folyamatosan frissíteni kell, de ami a legfontosabb: legyen egy kiindulópontunk.
Az első egy év különösen stresszes és sűrű lehet, sok buktatóval és tapasztalattal, így magunknak teszünk szívességet, ha legalább az ötletekkel nem kell bajlódni, és csak a megvalósításukra kell koncentrálni.
Hajlandóak vagyunk lecsiszolni a felesleget?
Az új vállalkozók többnyire meg akarják váltani a világot, és ezzel a lelkesedéssel semmi gond, hajtóerő lehet a mindennapi munkához. Van viszont egy jellemző hátránya: a kezdő vállalkozók túl sok mindennel akarnak foglalkozni.
Le kell csiszolni a felesleget! A kezdetekben úgy tűnik, hogy megannyi termékkel és szolgáltatással tudunk és szeretnénk foglalkozni, de előbb-utóbb ki fog derülni, hogy nem is tévedhettünk volna nagyobbat. Érdemes arra koncentrálni, amire a legjobbak vagyunk, és ezzel a területtel elindulni, ami a marketing során fel is szabadítja a pozícionálás erejét.
Később lehet bővülni, bizonyos területeket akár delegálni, de az elején ne akarjunk túl sokat vállalni!
A folytatáshoz olvassa el cikksorozatunk következő részét!