Annyi ingyenes vagy olcsó online lehetőség segíti egy vállalkozó életét, hogy elmondhatjuk: soha nem volt olyan könnyű vállalkozást indítani, mint korunkban. Ez a felszabadító környezet olyan egyéni vállalkozóknak is lehetőséget adott, akik digitális nomádként a világ bármely tájáról irányíthatnak projekteket. Épp ezért egyre több fiatal dönt úgy, hogy vállalkozó lesz. De mit is kell átgondolni, mielőtt belevágnánk a nagy kalandba? Cikksorozatban járjuk körbe a vállalkozás indítása előtti teendőket, az első, második és harmadik rész után jön a folytatás.
Van elég türelmünk a sikerhez?
Rengeteg téren kell remekelni egy vállalkozás kiugró sikeréhez, de ha ez adott is, van még egy apróság, ami nélkül semmit sem ér az ambíció és a minőségi munka: a türelem.
Bármilyen jók is vagyunk a szakmában, egy vállalkozás beindulásához idő kell, általában évekig kell dolgozni a nagy “áttörésig”. Sőt, sokan az első évek tapasztalatai után teljesen átformálják a vállalkozást, és indulhat szinte minden elölről.
Meg tudjuk oldani a célközönség problémáját, ki tudjuk szolgálni az igényüket?
A sikeres vállalkozások általában vagy egy problémára kínálnak remek megoldást, vagy valamilyen más igényt szolgálnak ki. Ha nem tudunk segíteni az embereknek és/vagy igényük sincs a termékünkre vagy szolgáltatásunkra, akkor csak időt, pénzt és energiát pocsékolunk a vállalkozással.
A vállalkozások több mint 40 százaléka azért bukik meg, mert nincs igény arra, amit nyújtanak. Érdemes tehát egy kis piackutatást végezni, illetve feltenni magunknak a kérdést: valóban tudunk olyan terméket vagy szolgáltatást kínálni, amelyre igény van?
Mi az erősségünk?
A cikksorozat elején hangsúlyoztuk, hogy össze kell írnunk, hogy mi mindennel szeretünk foglalkozni, hiszen ezek kombinációjából állhat össze a vállalkozás témája. Ehhez kapcsolódik a másik tanács: azt is át kell gondolni, hogy milyen erősségeink vannak.
Remekül prezentálunk? Kiváló a marketing érzékünk? Tökéletesen megértjük magunkat a célközönséggel? Nagyszerű a szervezési készségünk? Személyiségünkből adódóan jó főnökök lehetünk? Oldalakon keresztül lehetne még sorolni a hasonló kérdéseket.
Mi mindenben vagyunk erősek, és mi minden palástolja a gyengeségeinket? Ezt is gondoljuk át, hiszen az így kialakuló teljes kép is befolyásolja, hogy mivel lenne érdemes foglalkoznunk, a vállalkozáson belül milyen szerepet lenne érdemes vállalnunk, és milyen feladatokat kellene inkább másoknak kiadnunk, delegálnunk.
Össze tudunk állítani egy csapatot?
Ha már szóba került a feladatok kiosztása: előbb-utóbb kell egy csapat! Persze vannak olyan egyéni vállalkozások, amelyeket hosszabb távon is egyedül visznek, de többnyire szükség van kollégákra és/vagy külsős segítségre.
Meg kell találni a megfelelő embereket a megfelelő pozíciókhoz. Ha már az elejétől több kollégával számolunk, már a vállalkozás indítása előtt fontos castingot tartani.
Képesek és hajlandóak vagyunk gyorsan változtatni?
Természetes, hogy hibákat követünk el egy vállalkozásban, főként az elején fogunk bukdácsolni. Az a fontos, hogy a hibákból gyorsan tanuljunk, gyorsan változtassunk, és ha valami nem működik – például egy termékre vagy szolgáltatásra nem mutatkozik igény –, azt tudjuk elengedni.
A folytatás cikksorozatunk következő részében olvasható.