Rengeteg remek és ingyenes blogszolgáltató létezik, de használatuk megannyi hátránnyal jár a saját weboldalon indított blog előnyeivel szemben. A legfontosabb érveket sorakoztatjuk fel a céges vagy személyes honlapon történő blogolás mellett.
Mi döntünk a fejlesztésről
Mielőtt elkezdenénk az írást, fontos észben tartani: ha egy blogszolgáltatót választunk, nem mi döntünk a blogunk sorsáról. Bármilyen átalakítás történik egy ingyenes felületen, ahhoz alkalmazkodnunk kell.
Ezzel szemben egy saját honlapon indított blognál mi döntünk arról, hogy mikor és milyen fejlesztést végzünk – ráadásul ha WordPresst választunk blogmotornak, ezt ingyen, mindenféle programozói tudás nélkül is megtehetjük a rengeteg bővítménynek köszönhetően.
Pénz beszél
Egy blog indításakor többnyire fel sem merül, hogy pénzt keressünk vele, de később lehet ilyen célunk, elérésének pedig két módja is van. Egyrészt a hirdetések révén, de a reklámokra nincs hatásunk egy blogszolgáltatónál, ráadásul vagy nem látunk belőle egy forintot sem, vagy csak a bevétel egy szerény részét utalják. Egy weboldalon vezetett blogon mi döntünk arról, legyen-e reklám, és ha igen, milyen hirdetés jelenhet meg, illetve a teljes összeg a miénk.
Másrészt tegyük fel a kérdést: mi lesz, ha a blog sikeréből egy vállalkozást építenénk? Ha honlapon indítjuk a blogot, akkor szabad kezünk van, egy cég teljes értékű weboldalává alakíthatjuk a felületet, ahol már “csak” egy aldomain lesz a blog, és főként a presztízs növelését és a keresőoptimalizálást szolgálja. Jut eszünkbe: egy saját honlapon mi vagyunk a SEO-szempontok kizárólagos befolyásolói, máshol csak tétlenül nézzük, hogyan értékeli a blogunkat a Google.
Hosszútávon jobban megéri egy honlap, mint egy fizetős, extra lehetőségeket kínáló blogszolgáltató választása, hiszen ha egyszer kialakult a blog, utána már csak a domain és a tárhely éves költségét kell fizetni, amely olcsóbb, mint havidíjat fizetni. Ha már a pénztárca előkerült: az ingyenes blogszolgáltatók nem is ingyenesek, hiszen adatainkkal és a reklámfelület biztosításával fizetünk.
Törekedjünk a profizmusra
Amennyiben marketingcélokat is szolgál a blog, egy saját honlapon vezetve simán megoldható, hogy egy felugró ablakkal hírlevélre kérjünk feliratkozást. A hírlevelek népszerű apropóját egyébként is a legfrissebb blogbejegyzések szokták adni, amelyekkel már inkább saját honlapra tereljük az olvasókat.
Profibb képest festünk magunkról, ha saját honlapon vezetünk blogot, főleg ha szakmai vagy céges írásokat publikálunk. Gondoljunk bele: egy blog.hu-s végződésű URL ugyanolyan amatőr hatást kelt, mint amikor gmail.com végződésű, privát fiókról küldünk e-mailt ügyfeleknek.
Szintén kellemetlen helyzetet teremthet, ha egy blogszoláltatóra bízzuk a bejegyzésünk kiemelését: mi történik, ha egy érdeklődő gyatra minőségű, akár megbotránkoztató blogbejegyzések között akad a mi posztunkra? A szerkesztők rossz döntései és/vagy az automatizált megjelenések akkor is eltántoríthatnak érdeklődőket a kattintástól, ha egy szuper cikket írtunk.