A sikerhez célokat kell felállítani, a célok pedig lehetőleg legyenek mérhetőek – a vállalkozói élet nagy igazsága ez, és egy honlap – amely szintén egy cég sikerkovácsa lehet – esetében is igaz. Egy weboldal teljesítményét fontos mérni, és lehet is, méghozzá megannyi módon, elég csak a Google Analytics vagy hasonló szolgáltatások bőséges, akár ingyen is elérhető eszköztárára gondolni.
A Semrush szakmai blogja össze is gyűjtötte, hogy milyen mérőszámokra érdemes figyelni az analitikában, innen szemezgetünk. Cikksorozatunkat az első és második rész után folytatjuk.
Organikus forgalom
Ez az adat a honlap látogatottságának azon részét jelzi, amely internetes keresésekből érkezett. Ezen belül is csak arra koncentrál, amely nem fizetett hirdetésből származik, hanem a tartalom “saját jogán” ért el kattintásokat a Google-keresőben és egyéb keresőkben. Tehát a fizetett hirdetésekből (pl.: Google Ads) származó forgalom nem számít ide.
Az organikus forgalmat jelző statisztikák remek visszajelzések lehetnek arról, hogy mennyire hatékony a keresőoptimalizálás (SEO) a honlapon.
Linkelések
Minél több külső link vezet a weboldalunkra népszerű, a Google-kereső által is favorizált honlapokról, annál jobb. Az analitikai rendszerek természetesen ezeket a linkeléseket is képesek észlelni és jelezni a statisztikák között.
A Rackhost Tudásbázison korábban már meghatároztunk 12 féle külső linket, amelyek valóban hasznosak SEO-szempontból, ide kattintva érdemes átolvasni a listát. Ahhoz, hogy minél több ilyen külső linkkel rendelkezzünk, ajánljuk a linképítés témájában írt cikksorozatunk tanácsait.
Átkattintási arány
Ez az adat jelzi, hogy egy adott linkkel találkozó emberek hány százaléka kattintott a linkre. Ezt úgy számítják ki, hogy a linkre történő kattintások számát elosztják a linkkel találkozó látogatók számával, majd az így kapott értéket megszorozzák százzal.
A Rackhost Tudásbázison olvasható egy cikk arról, hogy milyen trükköket lehet bevetni a kattintások eléréséhez.
Legjobban teljesítő oldalak
Ez az adat jelzi, hogy a honlapunk mely oldalai (pl.: blog, kapcsolat oldal, bemutatkozás, szolgáltatás leírása, stb.) teljesítenek a legjobban.
Remek visszajelzést kapunk tehát arról, hogy a látogatóinkat milyen téma, milyen típusú tartalom érdekli, ha pedig nem az a legnépszerűbb oldal, amelyre a leginkább kihegyeztük a honlapot (pl.: ajánlatkérés, időpontfoglalás, rendelés, stb.), akkor érdemes átgondolni a tartalmi stratégiát.
Átlagos elkötelezettségi idő
Ez a statisztika jelzi, hogy a látogatók átlagosan mennyi ideig tartják fókuszban a honlapunkat a böngészőjükben, vagyis mennyi ideig van megnyitva úgy a honlapunk, hogy nem kattintanak másik megnyitott lapra vagy ablakra. Úgy számolják ki, hogy a honlap ilyen teljesen fókuszt kapó időtartamát elosztják az aktív egyedi látogatók számával.
Közösségi média megosztások
Tartalmaink virális terjedéséhez elengedhetetlen, hogy minél több felhasználó ossza meg posztjainkat a közösségi médiában. Ez az adat jelzi, hogy egy meghatározott időtartam alatt ez mennyiszer történik meg. Nemcsak a honlapunkkal kapcsolatos tartalmak megosztásait jelzi, hanem minden bejegyzésünk megosztásait.
Ehhez már komolyabb, például előfizetéses analitikai szolgáltatások szükségesek, hiszen a Google Analytics nem tud összekapcsolódni a közösségi médiás profilokkal. A kattintások forrását viszont jelezni tudja, így ingyenes megoldás esetén ez az adat is jó kiindulópont lehet, ha kombináljuk a közösségi oldalak analitikájával.
A folytatáshoz olvassa el cikksorozatunk következő részét!