« Vissza

A márka több, mint egyszerű név és logó

Online marketingVállalkozás

Amikor meghalljuk a márka kifejezést, a legtöbbünknek valamely nagy multinacionális vállalat emblémája jelenik meg gondolatban, mint például a Coca-Cola, Nike vagy Volkswagen. Ezek a logók már bevésődtek számunkra és nemcsak akkor tudjuk felismerni őket, ha teljes egészében látjuk, hanem nagyon sok pici jelzéssel képesek egyedivé és összetéveszthetetlenné tenni a márkákat. Ugyanakkor egy márka sokkal többet rejt magában csupán egy vállalkozás névnél vagy jelnél, megalkotása mögött egy teljes csapat áll, akik a dizájn megtervezésén kívül, stratégiai elemekkel egészítik ki egy cég márkáját.

A márka fogalmi megközelítése

A márka esetében egy név, kifejezés, szimbólum vagy jel kombinációjáról kell beszélnünk, aminek az a fő célja, hogy azonosítsa a terméket a vállalattal és megkülönböztesse a piacon lévő versenytársak hasonló termékeitől. Többféleképpen megkülönböztethetünk egy terméket, lehet az kézzelfogható, de kapcsolódhat valamilyen érzelmi, erkölcsi vagy etikai értékek képviseletéhez. A márka nemcsak azonosít és megkülönböztet, hanem képes arra, hogy a vásárlási folyamatot lerövidítse, csökkentse a fogyasztó által érzékelt kockázatot és közrejátszik a lojalitás kialakításában is.

Amikor egy cég arról beszél, hogy a termékeit vagy szolgáltatását felruházza a márka erejével, akkor olyan hozzáadott értékekről van szó, melyek kihangsúlyozzák a márka előnyeit és főbb jellemzőit. Továbbá egy márkát, a cégben dolgozókon kívül, a fogyasztók véleménye és a márkáról kialakított képe is formálja.

Melyek a márka elemei?

A márka maga különböző elemekből épül fel, amelyek végső soron egy egységet képeznek. A márkanév (brand name) a márka azon részét képezi, ami kimondható vagy elolvasható, a márkajel (brand mark) pedig az az elem, amely szöveg nélkül is felismerhetővé teszi a márkát. Ezek az összetevők a márkaépítés alapjait képezik és jogi szabályozás is vonatkozhat rájuk.

Az arculat, mint meghatározó összetevő

A márkaépítés fontos pillére a vállalat arculatának megtervezése. Az arculat olyan vizuális elemeket foglal magába, amelyek egységes képet alkotnak a cégről a fogyasztók szemében. Ennek megalkotására egy kézikönyvet szoktak létrehozni, amely tartalmazza a cég logóját színes és fekete-fehér változatban, meghatározó színeit, ezek együttes felhasználásának szabályszerűségét, a tipográfiai alkotórészeket, így a szöveges tartalomhoz használatos betűtípusokat és szövegfelépítést és a visszatérő grafikai elemeket. A logónál nagy hangsúlyt fektetnek a pontosan megadott színkódokra, mivel elengedhetetlen, hogy a kiválasztott színek ugyanúgy nézzenek ki a valóságban is, mint a számítógép képernyőjén. A probléma kiküszöbölésére RGB színkóddal dolgoznak a grafikusok. A kézikönyv tartalmazhat továbbá megszerkesztett névjegykártyát, levélpapírt, borítékot, hírlevelet és különböző mockupokat. A mockup azért alapvető része az arculatnak, mert így a tulajdonosok számára könnyebb elképzelni hogyan is nézne ki a logó a termékek csomagolásán vagy magán a termékeken, esetleg céges ajándékokon.

Márkaszemélyiség

Különös kifejezés, de valóban lehet egy márkának személyisége. A márkaszemélyiség mögött azt értjük, hogy az adott cég által létrehozott márka, emberi személyiségjegyekkel ruházható fel. A fogyasztó vagy maga az anyavállalat képes elképzelni egy alakot, amely emberi tulajdonságokkal rendelkezik, így válhat egy márka kedvessé, sportossá, megbízhatóvá, fiatalossá, lazává, de akár nőiessé vagy férfiassá.

Kapcsolódó cikkek