Jó vagy a szakmádban? Ha az értékeidet és sikereidet hitelesen tudod kommunikálni, akkor érdemes belevágni az énmárka építésébe. De pontosan kinek is való a személyes brand? És ha már ez a téma folyik a csapból is az online marketing világában, akkor miért éri meg magunkból “terméket” csinálni? Íme egy csokor a leginkább bevált válaszokból.
Rögtön oszlassunk el egy tévhitet: a személyes márkát építők nem influenszerek. Vagy mégis, de nem a manapság divatos, üresen pózoló módon, sokkal inkább a szó klasszikus és nemes értelmében. A “personal branding” világban nem a magamutogtáshoz kell érteni, és nem lájkokban mérhető sikereket kell elérni. Csak annál működik, aki mögött van teljesítmény és szakértelem, a képességeit pedig nem sprintben teszi a kirakatba, hanem maratoni futás során fáklyaként hordozza.
Konzekvensen és kitartóan kell megosztani mindazt, amiben jók vagyunk. Akkor lesz igazán erős és felismerhető az énmárka, ha ezt egy könnyen meghatározható szakterületen tesszük. Így lehet elérni, hogy egy bizonyos témáról sokaknak mi jussunk az eszébe, és hozzánk forduljon, ne a versenytársakhoz.
A másik klasszikus tévhit, hogy ez a hajcihő csak extrovertált embereknek való. Gondoljunk csak a Time magazin által 2019-ben az év emberének választott Greta Thunbergre, aki egy nemzedéket megmozgató klímasztrájkjai ellenére is szerény, visszahúzódó lány. A személyes márka nem színjáték, csak a valóságot kell mutatni, a ripacskodást nyugodtan hagyjuk másra. Nem is kell minden lehetőségre igent mondani, jól megválogatott szereplésekkel is meggyőzhető a közönség.
A követőtábornak nem kell nagynak lennie, egy bizonyos szakmai közösségben is elég népszerűvé válni. Ennek a zárt körnek pedig arról posztolunk, ami csak jólesik, és azt hagyunk ki a kommunikációból, amit akarunk. A tiltólistás témákat jobb előre meghatározni, így később senki sem fogja számon kérni a hiányukat. Nem baj, ha elhatárolódunk a magánéletünk vagy a politikai meggyőződésünk kiteregetésétől, csak tartsuk is magunkat hozzá.
Ahogy minden nagy vállalásnak, az énmárka építésének is vannak hátrányai, de az előnyei magukért beszélnek. Ezzel nem csak 15 perc hírnevet szerzünk, hanem állandó ismertséget és – ami fontosabb – elismertséget. Hosszútávú építkezéssel egy állandóan támogató közösség lehet mögöttünk, ami biztonságot és önbizalmat ad, még a legnehezebb időkben is. Amennyiben nem tévesztjük meg a követőket, csak önmagunk legjobb verzióját adjuk, a sikerek mindig nyugodt elégedettséggel töltenek el minket. Egy erős személyes brand mágnesként vonzza a lehetőségeket, ami teljesen logikus következmény: ha rendszeresen megmutatjuk, miben és mennyire vagyunk jók, az adott területen nyilván minket választ a minket követő publikum.
Ne menjünk el a piszkos anyagiak mellett. Az imént felsorolt előnyök egyaránt pénzt hoznak a konyhára, sőt: többet kérhetünk a szolgáltatásainkért, mint a versenytársak. Miért drágább egy cappuccino a Starbucksban, mint rengeteg más kávéházban? A márka ereje miatt, és akár hisszük, akár nem, ez a hatás emberek esetében is működik. A kérdés csak az, hogy belevágunk-e.