Amennyiben online vásárlás előtt állunk és éppen ki akarunk választani egy webshopot, ahol a vágyott terméket megvásároljuk, vagy a szolgáltatást igénybe vesszük, ugyanúgy ki kell, hogy alakuljon az üzlet és az eladó iránti bizalom, ahogyan a hagyományos vásárlás során. Ez az egyik befolyásoló tényező, amely segít –vagy épp hátráltat– a választásban.

Mutatunk néhány dolgot, amely jelezheti számunkra, hogy megbízható-e egy adott online üzlet vagy kevésbé. Persze ezek megléte sem jelenti 100%-osan a megbízhatóságot, de segítségünkre lehetnek.

  • SSL tanúsítvány

A biztonságos kapcsolat ma már szinte alapkövetelmény, főként ha olyan webshopról van szó, ahol meg kell adnunk személyes adatokat, vagy akár online is fizethetünk. A SSL tanúsítvány titkosítja a kommunikációt a szerver és a weboldal látogatója között, ezáltal biztonságossá teszi azt. A böngészőkben egy lakat ikont is láthatunk a címsorban, ez jelzi számunkra, hogy a weboldal https protokollt használ, azaz biztonságos.

  • Díjak, jelvények

Ha a honlapok, cégek rendelkeznek bármilyen díjjal, kitüntetéssel, azt általában jól látható módon meg is mutatják. Ez szintén jelentheti azt, hogy megbízható weboldallal van dolgunk, de nem árt megnézni azt is, hogy milyen jelvényről van szó, vannak ugyanis olyanok, melyeket nem szakmai zsűri vagy közönségszavazatok által ítélnek oda, hanem egyszerűen megvásárolhatók, így bárki használhatja őket.

  • Social media

Amennyiben találunk a honlapon social media ikonokat, nyugodtan nézzük meg az ott közzétett tartalmakat. Sokat elárul egy vállalkozásról, hogyan kommunikál a közösségi oldalakon. Nézzük meg, milyen gyakran, milyen jellegű tartalmakat tesz közzé, ha érkeznek kérdések, hozzászólások, azokra hogyan és mennyi időn belül reagálnak. Továbbá itt azt is láthatjuk, ha ismerőseink közül valaki követi a profiljukat, mely azt feltételezi, hogy már kapcsolatba kerültek és akár kérdezhetünk is tőle a tapasztalatairól.

  • Garancia

A garanciavállalás mindig egy jó pont, hiszen megbizonyosodhatunk arról, hogy a cég felelősséget vállal a terméke, szolgáltatása minőségéért, mely egyértelmű jele annak, hogy megbízhatunk bennük. Lehet ez pénzvisszafizetési-, rendelkezésre állási garancia vagy jótállás a termék/szolgáltatás jellegétől függően, a lényeg, hogy alkalomadtán élhetünk vele.

  • Vélemények

Mindenképpen olvassuk el a véleményeket akár a honlapon, a közösségi média oldalakon, Google Cégem fiókban vagy az ár-összehasonlító portálokon. Míg a weboldalon megválogathatják, hogy milyen jellemzéseket tesznek közzé –ha egyáltalán vannak–, az utóbbiak jó eséllyel valós ügyfelek valós véleményeit tükrözik, mely számunkra is hasznos lehet. Amit még célszerű megfigyelni, az a cég reakciója akár a pozitív, akár a negatív észrevételekre. Ez sokat elárulhat arról, hogy érdemes-e bennük megbíznunk.

  • Elérhetőség

Egy weboldal nélkülözhetetlen eleme az elérhetőségek megadása. Amennyiben ilyet egyáltalán nem találunk, akkor jobb, ha továbbállunk, hiszen szükség esetén nem fogjuk tudni felvenni az üzlettel a kapcsolatot. Kell, hogy legyen székhely, email cím, telefonszám, de nem ritka, hogy akár élő chat is rendelkezésre áll, mely szintén növelheti a bizalmat.

  • Személyesség

Online vásárlásnál kevésbé alakul ki kapcsolat a vevő és az eladó között, nem úgy, mint egy hagyományos üzletben. Ezt ellensúlyozva vannak, akik bemutatják a honlapon a céget, valamint a csapatot is, mely néhány emberben pozitív benyomást kelthet, hiszen személyesebbnek érezhetjük, ha látunk fotókat és neveket a tulajdonosokról, kollégákról és tudunk arcokat társítani az üzlet mögé.

  • Friss hírek, információk

Végül, de nem utolsó sorban pedig azt is figyeljük meg, hogy mikoriak a legutóbbi bejegyzések az oldalon, mennyire van karban tartva, vajon az aktuális információkat találjuk meg mindenről, vagy évekkel ezelőtt feltöltött, elavult adatokat olvasunk.