Az online vásárlás eddig soha nem látott fénykorát éli az információs fejlődés mellett a vírushelyzetből adódóan is. A boltok kirakatai helyett a képernyőn keresztül nézelődünk, és döntjük el, valóban szükségünk van-e egy adott termékre. Bár az online vásárlás eredményének kézhezvétele kicsit lassabb, folyamatszerű, azonban rengeteget gyorsult a kiszállítás az elmúlt évek alatt, és a panaszkezelés is egyértelműen fejlődött. Összességében egy zseniális, felettébb kényelmes megoldásról van szó, amely könnyebbé teszi a mindennapjainkat, ha ügyesek és körültekintőek vagyunk. Azonban a biztonságos online vásárláshoz információkat kell gyűjtenünk, hogy ne érjen minket kellemetlen meglepetés.
A webshop kiválasztása talán a legnehezebb feladat. Fontos, hogy megbízható helyről rendeljünk, hiszen a hamis oldalak jelentik az egyik legnagyobb buktatót az internetes vásárlás során. Legjobb a barátaink, ismerőseink tapasztalatait meghallgatni, illetve elolvasni a fogyasztói véleményeket az oldalról. Vizsgáljuk meg, hogy hazai vagy külföldi céggel állunk szemben; meg van-e jelölve valamilyen elérhetőség, hiszen a beazonosíthatóságra jogszabály kötelezi őket. Emellett az sem hátrány, ha tájékozódunk az oldalra jellemző speciális lehetőségekről, annak tulajdonságairól. Az eBay-en például pénzvisszatérítési garancia jár, az Aliexpress-en pedig az eladó csak a vásárló visszaigazolása után kapja meg a pénzét. Utóbbira természetesen van egy időkeret, tehát ha nem igazolsz vissza, az nem jelenti azt, hogy a pénzed nem kerül egyáltalán az eredeti eladó virtuális tárcájába; csupán biztosítja, hogy utóbbi is érdekelt legyen a minőségi termék elpostázásában. Természetesen vannak olyanok, akik szándékosan a vevők tudáshiányába kapaszkodva küldenek nem megfelelő terméket, abban reménykedve, hogy a fogyasztó nincsen tisztában az oldal működésével vagy csupán ráhagyja.
Amennyiben meggyőződtünk róla, hogy valóban létező és megbízható oldallal van dolgunk, foglalkozhatunk a kifizetés kérdésével. Habár néhány esetben – leginkább Magyarországról származó termék vásárlásakor – dönthetünk az utánvét mellett, legtöbbször kedveltebb az átutalás. Az egyik legnépszerűbb mód erre a PayPal, ami 3%-os árfolyamátváltási költséget számít fel, de nagyon biztonságos. Mindig törekedjünk az adataink védelmére, illetve amennyiben aggódunk az internetes vásárlás miatt, létrehozhatunk egy külön erre a célra szánt fiókot, amelyben csak kisebb mennyiségű pénzt tárolunk.
A méret és a minőség problémája szintén buktató lehet az online vásárlás során, a visszaküldés pedig eltérő földrész esetében komplikált, gyakran költséges is, arról nem is beszélve, hogy ismételten sokat kell várni a termék kiszállítására – ez pedig néha hónapokat is jelenthet. Magyarországon azonban számos olyan webshop van, amelyek ingyenes szállítást és díjmentes visszaküldést is kínálnak, így nem sok vesztenivalónk van rossz méret esetén sem. Próbáljunk azonban minél pontosabbak lenni, a legtöbb oldalon az egyszerű S-M-L jelzéseken kívül találhatóak mérettáblázatok, így amennyiben külföldről rendelünk ruhaneműt, erősen ajánlott lemérni magunkat, hiszen például egy kínai 3XL-es pulcsi az USA-ban M-esnek felel meg. A minőséget a korábbi fogyasztók véleménye, képei alapján ellenőrizhetjük. Ha egy oldal szerint egy terméket már több százan megvettek, azonban egy véleményt sem találunk róla, az valószínűleg átverés vagy törölve lettek a vélemények, tehát ebben az esetben gondolkozzunk el alaposan a vásárláson. A webshopokban gyakran olcsóbban találunk meg magunknak bármit, azonban a józan eszünket ne vakítsák el az alacsony árak: egy világmárka idei ruhadarabjait valószínűleg nem fogjuk három dollárért megkapni Indiából, hamisítvánnyal van dolgunk.
A kiszállítás talán az egyik legsarkalatosabb pontja az online rendelésnek, hiszen gyakran egy-két hónapot is kell a termékre várni, azonban ez országon belül szerencsére három munkanapot ölel csupán fel. Ha külföldről rendelsz, figyelj oda, hogy legyen követési száma csomagodnak, nehogy csak úgy elvesszen! Az Aliexpress-en és az eBay-en visszatérítik a pénzed; ha nem innen rendeltél, akkor pedig jelezd a problémát a webshop felé, és ők ennek fényében intézkednek, egyes esetekben ismét elküldenek egy darabot. A kommunikáció alapvető része ennek a folyamatnak. Gondolj bele, a webshopnak is az az érdeke, hogy Te elégedett legyél a termékkel!