Ahhoz, hogy sikert érjünk el a közösségi médiában, kulcsfontosságú megértenünk az algoritmusok működését. Olyan ez, mint a SEO: ha nem tudjuk, hogyan rangsorol a Google, akkor a keresőoptimalizálás nem hozza a várt eredményeket. A TikTok algoritmusát már kiveséztük, most pedig a Search Engine Journal segítségével a Facebook, az Instagram és a YouTube titkait is feltárjuk.
Hogyan működik a YouTube algoritmusa?
Percenként 500 órányi videót töltenek fel a YouTube-ra, algoritmusa a következő kérdések alapján súlyozza a felvételeket:
- Mit néznek?
- Mit nem néznek?
- Milyen sokáig nézik?
- Milyen videókat kedvelnek és osztanak meg?
Ez persze csak a kezdet, további szempontok is akadnak:
- A keresési eredményeknél fontos az informatív cím és leírás, és hogy az adott kulcsszavakra keresésnél milyen arányban kattintanak a videóra.
- A keresési előzményeket és az eddigi preferenciákat veszi figyelembe az algoritmus ahhoz, hogy mit ajánljon egy videó végignézése után következő videónak.
- A csatorna témájának népszerűsége is befolyásoló tényező.
- A YouTube Shorts videók relatív lejátszási idejét is figyelembe veszik, hogy kiismerjék az ízlést – a nagyobb nézettséghez adunk is pár tippet.
Hogyan működik a Facebook algoritmusa?
A Facebook hírfolyama személyre szabottan rangsorol, több ezer egyedi jelzést vesz figyelembe, hogy eldöntse, melyek lehetnek a legfontosabb posztok a felhasználó számára. Ez tehát egy sokkal bonyolultabb rendszer, amely titoknak számít, így inkább trendekből és adatokból tudunk kiindulni.
Az biztos, hogy – a csoportok mellett – a videók kerültek a Facebook középpontjába. Az élő és az előre felvett, rövid videók abszolút elsőbbséget élveznek az algoritmus szemében.
A tervek szerint a Facebook hírfolyamát átalakítják, és egyre nagyobb teret kapnak az Instagramon már népszerű Reels-videók és a 24 óráig megjelenő sztorik.
Nem kell teljesen elfelejteni a fotókat és grafikákat, de ezek a tartalomtípusok egyre kisebb elérést fognak generálni.
Hogyan működik az Instagram algoritmusa?
Az Instagram hírfolyamában és az instás sztorik között ezek a legfontosabb rangsoroló tényezők:
- Alapvető információk: milyen népszerű a poszt, mikor tették közzé, mennyire kelti fel a figyelmet – vagyis mennyire állnak meg a görgetésben a felhasználók –, illetve videók esetében milyen hosszú a felvétel.
- A posztot közzétevő profil milyen aktivitást generált az elmúlt hetekben?
- Mi érdekli a felhasználót és mennyi bejegyzést lájkolt az adott poszt témájában?
- A felhasználót mennyire szokták érdekelni a posztoló profil tartalmai?
A Felfedezés menüben ezen felül további két szempont fontos:
- Milyen gyorsan éri el a poszt, hogy átlagon felüli lájkokat, megosztásokat, kommenteket és mentéseket kapjon?
- A felhasználó milyen posztokat lájkolt, kommentelt és mentett el korábban?
A Reels-videók kapcsán a fentiek mind igazak, de az alábbiakra is kell még figyelni:
- A felhasználó az utóbbi időben milyen Reels-videók kapcsán mutatott aktivitást?
- Milyen hangsávja és felbontása van a videónak?
Ahogy a Facebook kapcsán már szó volt róla, a Reels-videók kitüntetett figyelmet kapnak, így érdemes átolvasni cikksorozatunkat, amelyben részleteztük a Reels-videók sikerének titkát.