A keresőmotorok születésekor főleg a weboldalakon található szavak alapján készültek el a keresési találatok. Az évek folyamán a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ma már egészen másképpen rangsorolnak a keresők. Természetesen még ma is számítanak az oldalon található szavak, de sokkal nagyobb hangsúlyt kap az oldal témájának, céljának felismerése. A célok megfejtése után a keresők sokkal pontosabb, jobb találatokat adhatnak. Van egy sokkal fontosabb feladata a keresőknek a találatok sorba rendezése előtt, mégpedig maga az oldalak megtalálása. Ez a folyamat két részből áll:
- Crawling: A keresőmotor navigál az oldalon
- Indexing: Az oldal elhelyezése a keresőmotor indexében
Manapság ezeket a folyamatokat a legnagyobb keresőmotorok (Google, Bing) automatikusan elvégzik helyettünk. Ugyanakkor eltérő a crawling és az indexing mélysége egyes oldalaknál. Ez több tényezőtől függ, hatással van rá maga a weblap is, de weblapon kívüli jellemzők is. A keresőmotorok különféle jelzőkkel (signals) látják el a beolvasott oldalakat, például kategória jelzővel, földrajzi jelzővel, demográfiai jelzővel stb. Ezeknek a jelzőknek fontos szerepük van a rangsorolásban, de a legtöbbször az oldal minőségének megítélésében is. Megkülönböztetünk honlap szintű jeleket (site-level signals), oldal szintű jeleket (page level signals) és honlapon kívüli jeleket (off-site signals). Néhány példa a jelekre:
Honlap szintű jelek
Oldal szintű jelek
- Meta tagek
- Nyelv
- Külső linkek megbízhatósága
- Formázás
Honlapon kívüli jelek
- Oldalra mutató linkek
- Ajánlók megbízhatósága
- Közösségi jelzők
- Spam jelzők
Ezeken a jelzőkön kívül rengeteg más tényező is közbeszólhat a honlapok rangsorolásánál. A keresőmotorok algoritmusai végrehajthatnak úgynevezett erősítő és gyengítő mechanizmusokat. A Google például mobileszközökről való keresés esetén erősíti azoknak a honlapoknak a helyezését, amelyek gyorsabban töltődnek be ezeken az eszközökön. Gyengítések akkor fordulnak elő, ha a honlapok olyan etikátlan keresőoptimalizálást hajtanak végre, amelyet a keresőmotorok kifejezetten elleneznek. Gyengítésre példa a kulcsszavak indokolatlan, tömeges elhelyezése és ismétlődése, amelyet a Google hátrébb sorolással büntet. Az elmúlt években a keresőmotorok nagy hangsúlyt fektettek a keresési találatok személyre szabására is.
Ezek a rangsorbeli módosítások általában 5 dimenzió mentén jönnek létre:
- Viselkedés: Ha a keresőt használó egyén be van jelentkezve, akkor a keresési előzményeket és a látogatott oldalakat is számításba vehetik a keresőmotorok.
- Közösség: A látogatók magatartása, a közösségi oldalakon való előfordulás.
- Földrajz: A rangsorolás függhet attól is, hogy a keresőt használó egyén hol van.
- Demográfia: A közösségi dimenzióhoz hasonló, de itt a látogatók különböző kategóriákba kerülnek.
- Időszakos tényezők: Ha valamilyen oldal iránt különlegesen nagy lesz az érdeklődés az adott napon, héten, hónapban vagy évben, akkor természetesen ez a trend is belekerül valamelyik algoritmusba.
Ez a néhány alapvető tényező, jellemző, dimenzió, amely befolyásolhatja a keresési eredmények rangsorát, azt mutatja, hogy a keresőoptimalizálás nem a kétezres évek egyik felkapott hóbortja, hanem egy egyre bonyolultabbá és nélkülözhetetlenebbé váló, de kifizetődő folyamat.