« Vissza

Irányítópult

Google

A Google Analytics-ben lehetőség van irányítópultok létrehozására. Egy-egy ilyen irányítópult gyors áttekintést kínál a weboldalról gyűjtött adatokról a kiválasztott dimenziókban. Segítségükkel egyszerre számos mutató nyomon követhető, illetve a különböző jelentések közötti összefüggések felfedezését is lehetővé teszik. Az Analytics alapértelmezetten felkínál egy irányítópultot, amit kedvünkre módosíthatunk, de újakat is létre lehet hozni. A különböző adatokat, grafikonokat a jelentések menüsorában található Hozzáadás az irányítópulthoz gombbal lehet az irányítópulton elhelyezni. Egy használható irányítópult kialakítása nehéz lehet, hiszen minél több fontos adatot akarunk benne megmutatni, de törekednünk kell az átláthatóságra és a releváns mondanivalóra is.

Egy jó irányítópult:

  • Gyors tájékoztatást nyújt
  • Az időbeli összehasonlítást lehetővé teszi
  • Felkelti az érdeklődést más adatok iránt

Egy profitorientált vállalat számára a legfontosabb a bevétel, míg egy blog számára valószínűleg a rendszeresen visszatérő napi látogatók száma, ezért számukra célszerű ezekkel az adatokkal kezdeni az irányítópultot. A legfontosabb adat után ki kell térni arra is, hogy hogyan értük el ezt az eredményt, így jöhetnek a kiegészítő adatok, mint az oldalmegtekintések, a látogatások száma, a látogatók száma, az eladások, a visszatérő látogatók, illetve az elérendő céltól függően a többi adat is.

Ha az alapadatok már tisztázódtak, akkor szükség van egy grafikonra is, amely egyrészt látványosabb módon mutatja meg az eddig felsorolt adatokat, illetve lehetővé teszi az időbeli összehasonlítást is. Segítségével megfigyelhetjük a trendeket is a látogatók viselkedésében. Például, ha különösen sok látogató érkezik szombat délután, akkor érdemes ekkorra időzíteni az új tartalmak megosztását.

Végül az oldal magjával, a tartalommal is fontos foglalkozni. Fontos megtudni, hogy a látogatók miért jönnek az oldalra, ezért érdemes a leggyakoribb keresési kifejezéseket is megjeleníteni. Hét kulcsszó az optimális, hiszen az első öt általában ritkán változik, tíz kulcsszó pedig kevésbé átlátható. Ha megvan hogyan jutottak el a honlapra a látogatók, azt is meg kell nézni, hogy milyen tartalmat találtak rajta. A céloldalak jelentés mutatja meg ezt az információt, így ezt is el kell helyezni az irányítópulton.

Ha sikeresen kijelöltük a weboldal céljait, és végigmentünk a célokat legjobban befolyásoló adatokon, akkor ezután a néhány lépés után egy látványos, áttekinthető, és releváns információkkal bíró irányítópultot készíthetünk el.

Kapcsolódó cikkek