A 2024-es I/O konferencián a Google bejelentette: érkeznek a kereső találati listájára a mesterséges intelligencia által generált válaszok.
A Search Generative Experience (SGE) névre keresztelt fejlesztés a Gemini AI-modell speciális változatát használja. Első körben persze angolul, és csak az Egyesült Államokban, de kétségünk sincs afelől, hogy hamarosan minden nyelven és országban megjelenik.
Mit jelent ez?
A kiindulópont ugyanaz lesz, mint eddig, hiszen már most is rengeteg felhasználó nem kulcsszavakat ír a Google-keresőbe, hanem konkrét kérdéseket. Erre érkeznek válaszként releváns linkek, videók, képek, stb. Nos, ez fog megváltozni, ugyanis – ahogy ezt a ChatGPT-hez hasonló generatív AI-modellektől megszoktuk – a Google rögtön kész válaszokat ír találatként.
Jó hír ez nekünk?
Ez lehetne jó hír a felhasználóknak is, de még nekik sem az, tekintve, hogy a Google mesterséges intelligenciája, a Gemini még most is nagy arányban ad rossz válaszokat, és ezeket fogja elsőként megjeleníteni a találati lista.
Forgalomcsökkenés
Még nagyobb problémába ütköznek a tartalomgyártók, vállalkozások. A mesterséges intelligencia először válaszokat fog adni, majd lejjebb kell görgetni a hagyományos találatokért, vagyis a linkekért.
Ez a lépés drasztikusan csökkentheti a honlapok látogatottságát, hiszen feleslegessé válhat a kattintás, ha az emberek a találati listán elolvassák a válaszokat.
Lopás?!
Joggal merül fel az a vád, hogy ez a lépés nemcsak károsítja a cégeket, de lényegében lopás is. A Google ugyanis eddig a megfelelő információ felé terelte az internetező felhasználókat, most viszont felhasználja ezeket a tartalmakat. Lényegében olyan ez, mintha mostantól nem a Google dolgozna az internetnek, hanem az internet dolgozna a Google-nek. A kereső új változata már adott olyan válaszokat is, amelyek információ 80-90 százalékban egy konkrét blogbejegyzésből származtak, amit már tényleg nehéz nem lopásként definiálni.
Mit lehet tenni?
A SEO-szakértők legfontosabb tanácsa, hogy minél több időt és energiát fordítsunk a linképítésbe, hiszen minél több releváns és népszerű oldal linkel a tartalmainkra, a mesterséges intelligencia annál nagyobb eséllyel hivatkozik ránk már a válaszában is. Ez persze a linkelés problémáját nem oldja meg, de a márkánkat mindenképp erősíti, és talán bízhatunk benne, hogy később linkeléssel is hivatkozik a mesterséges intelligencia a forrásaira.
A technikai SEO beállításokat is érdemes ellenőrizni, hiszen ha a tartalom rendben is van, ennek a szempontnak még nagyobb jelentősége lesz a tartalmak helyes felhasználásában és a linkelésben. Ha erre van kapacitás, akkor a Google-kereső béta verzióit érdemes tesztelni, hogy az éles változás előtt lássuk, hogy milyen hatással lehet a mesterséges intelligencia a tartalmaink linkelésében és felhasználásában. Érdemes lehet a már elérhető web alapú keresést népszerűsíteni a közösségi médiában, hiszen ezzel a hagyományos, számunkra jobb eredményeket garantáló találatok felé tereljük a célközönséget. Végül persze minden eddiginél fontosabb lesz követni a SEO-híreket és keresésoptimalizálási trendeket – ebben mi is segítünk.