Kész, vége, ennyi volt a Google-kereső dominanciája? – a kérdés költői túlzásnak hangzik – és jelenleg valóban az is –, de bőven van potenciál a ChatGPT keresőjében. Az új szolgáltatás egyelőre csak előfizetők számára érhető el, így még érdekesebb az ite.hu részletes elemzése, amely betekintést enged a mesterséges intelligencián alapuló funkció képességeibe. Lássuk, mit tud az OpenAI már Magyarországon is elérhető keresője, a SearchGPT!
Hogyan lehet kipróbálni?
A kereső – vagyis pontosabban a keresőmotor – használatához csupán annyit kell tenni, hogy az előfizetők a chat ablak alján a “Keresés a weben” elnevezésű internet ikonra kattintanak, és már használható is. Ugyanúgy be kell gépelni egy kérdést vagy kérést, ahogy eddig is használtuk a ChatGPT-t, de most nem egy saját adatbázis alapján, hanem a világhálón fellelhető információk és linkek segítségével kapunk választ, forrásokkal együtt. A szolgáltatás kapott egy Chrome-bővítményt is, amellyel a Chrome böngészőben alapértelmezett keresőmotornak lehet beállítani az OpenAI újdonságát. Ezután ha a címsorban beírunk valamit, akkor nem a Google-kereső fog találatokat megjeleníteni, hanem a SearchGPT.
Milyen találatok jelennek meg?
Ahogy a mesterséges intelligenciát használó nyelvi modelleknél megszoktuk, itt is komplex szöveges válaszok jelennek meg, viszont a források linkelve vannak az oda vonatkozó szövegrészek végén. Sőt, a jobb oldali sávban felsorolás jelleggel is megjelennek a válasz online forrásai – ez hasonló, mint amit a Google-keresőben megszokhattunk. Ezt a sávot egyébként be is lehet zárni, igény szerint pedig bármikor újra meg lehet nyitni.
Csak szövegek és linkek jelennek meg?
Nem, egy keresőmotorhoz méltóan itt már komplexebb találatok vannak, mint a hagyományos ChatGPT-ben. Megjelennek például:
- képek,
- térképek,
- részvényindexek,
- hírek,
- webáruházak termékei.
Az OpenAI ehhez adatszolgáltatókkal egyezett meg, és bizonyára további ilyen együttműködésekkel folyamatosan gazdagítják majd a keresési eredményeket.
Reklámok is megjelennek a SearchGPT-n?
Nem jelenik meg hirdetés a válaszok és linkek között, és talán így is marad, legalábbis a fizetős verzióban. Azt már el tudjuk képzelni, hogy amennyiben lesz ingyenes változata is a keresőnek, ott már lehetnek majd reklámok, de ez egyelőre csak találgatás.
Át fogja alakítani a SEO-t?
Ezt most korai lenne állítani, főként ha magyar nyelvű keresésekről beszélünk, hiszen hazánkban – az ite.hu becslése szerint – legfeljebb néhány tízezer előfizető lehet. Nemzetközi szinten is korai lenne még tömeges organikus forgalmat várni a SearchGPT-től, de ha lesz ingyenes verziója is, akkor már egészen más lesz a helyzet. Persze indulásnál még így is nagyon komoly lemaradással indul a verseny, hiszen a ChatGPT egyelőre “csak” 200 millió heti aktív felhasználóval rendelkezik, míg a Google-keresőt jóformán az egész világ használja.