A keresőoptimalizálás első lépése, hogy a weboldalunkat megfelelően építjük fel. Az alapok a kódolásnál kezdődnek. Akár fejlesztőre bízzuk a munkát, akár mi magunk végezzük, van pár alapszabály, amelyre oda kell figyelni. A legfontosabbakat próbáljuk meg ebben a cikkben összegezni fontossági és időrendi sorrend nélkül. Amennyiben mi kevésbé vagyunk jártasak a területen és a sitemap vagy a UX fogalmak ismeretlenül csengenek, akkor bízzuk inkább egy hozzáértő személyre a munkát. Nekik azonban instrukciókra van szükségük, hogy mire figyeljenek oldalunk felépítése kapcsán. Ezeket mutatjuk be.

Ha az oldal indexelhető, akkor tudják elkezdeni a robotok feltérképezni a honlapon lévő tartalmat, éppen ezért felesleges a tartalom optimalizálásával foglalkozni, míg a weboldal keresőoptimalizálási szempontból nem jó. 

  • Gyorsaság

Talán nem is kell kifejtenünk, hogy mennyire fontos az oldal gyors betöltődése, amikor egy látogató a honlapunkra kattint. Ha pár másodperc alatt nem történik semmi, akkor visszalép a keresőbe és nagy valószínűséggel a konkurencia weboldalát választja. Éppen ezért a Google sem szereti a lassú oldalakat. A miénk se legyen az! 

Figyeljünk rá, hogy mekkora az elkészült oldalunk mérete! Ha túl nagy, lassan fog betölteni. Ügyeljünk a feltöltött fájlok mennyiségére és méretére, az oldalon használt képeket és videókat a lehető legjobban optimalizáljuk, vagyis akkora méretben legyen feltöltve, amilyen méretben azt meg kívánjuk jeleníteni! Kerüljük a felesleges animációkat, melyek lassíthatják a weboldalunk sebességét!

  • Mobilra optimalizáltság

A mai világban a látogatók jelentős része okostelefonról vagy tabletről érkezik, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen oldal fogadja őket. Nem csupán ők, de a Google sem örül annak, ha nem mobilbarát egy weboldal, így ezeket hátrébb sorolja a keresőben.

  • SSL

A böngészők nem biztonságosnak jelölik az SSL nélküli oldalakat és a Google is előnyben részesíti a https protokollt használó honlapokat. Ha bankkártyás fizetést, vagy személyes adatok megadását tesszük lehetővé a weboldalunkon, akkor mindenképp használjunk titkosítást, de a fenti tények tudatában, minden oldal esetén érdemes alkalmazni. Legtöbb esetben ingyenesen rendelkezésre áll a webtárhely szolgáltatóknál, csak fel kell telepíteni.

  • URL struktúra

Már az elején tervezzük meg az oldalunkon belüli navigációt és tisztázzuk, hogy milyenek legyenek az aloldalak url-jei! Jó, ha tartalmazzák a fontos kulcsszavakat. Amennyiben később változtatunk az url-eken akkor mindenképp 301-ezzük őket!

  • Átirányítások

301-es átirányításra akkor van szükség, ha például véglegesen megváltoztak az url-jeink és szeretnénk ezt tudatni a keresőrobotokkal is. A 302-es átirányítás is hasonló szerepet tölt be, de ebben az esetben a korábbi oldal SEO tartalma nem adódik át, hiszen csak ideiglenes átirányításról van szó pl. egy szezonális promóciós landing page esetén.

  • 404-es oldal 

Sokan követik el azt a hibát, hogy nem állítják be a 404-es oldalakat, ami akkor jelenik meg, ha nem található a keresett oldal, mert már törölték, vagy rossz URL-t gépeltünk be. Mi mindenképp állítsuk ezt be és az sem árt, ha tovább tereljük innen a látogatókat, például egy főoldalra vezető hivatkozással. Ráadásul egyedire is szabhatjuk, mely illeszkedik az egész honlap design-jához vagy kifejezetten kreatív. Például a Rackhost 404-es hibaoldala a következőképpen néz ki:

404-es hibaoldal
  • Sitemap

Ha az oldal fő url-jeiről egy térképet, úgynevezett sitemap-et készítünk, az nagyban segíti a keresőrobotok munkáját, hogy azok minél hamarabb feltérképezzék az aloldalainkat.

  • Canonical tag 

A duplikációk elkerülése végett meg kell adni a Google-nek, melyik legyen az elsődleges link abban az esetben, ha két vagy több oldalon is azonos tartalom található. Ez többek között akkor fordulhat elő, ha lehetőség van szűrésre az oldalunkon és az így kapott találati listák tulajdonképpen duplikált tartalomnak minősülnek, csak más url-en. A canonical tag beillesztése ebben segíthet.

  • robots.txt 

A robots.txt használata nagyon fontos olyan oldalak esetén, amelyeket nem szeretnénk indexáltatni. Ilyenek lehetnek többek között a még fejlesztés alatt álló aloldalak, vagy admin felületek, melyeket nem szeretnénk, ha a Google indexelne.

A legjobb, ha az oldal fejlesztése közben már figyelünk ezekre a szempontokra és nem a fejlesztés befejeztével kezdjük el a SEO auditot, majd javítjuk ki plusz idő és pénz felhasználásával azokat a hibákat, melyekre már az elején figyelhettünk volna.

Ha ez megvan, azután kezdhetünk a tartalomra fókuszálni, jöhet a másik két terület, azaz az onsite SEO, valamint az offsite SEO. Hiszen hiába van tartalmilag jól optimalizálva a weboldalunk, ha lassú, vagy rosszul jelenik meg mobilon és a Google hátrébb sorolja a keresőben.