Mi az a „Web” funkció?
“Web” gomb jelent meg a Google-keresőn – aki ezt a címet látta májusban a híroldalakon, talán azt hitte, valami elkésett áprilisi tréfáról van szó. Hiszen a legnépszerűbb kereső mi más lenne, mint internet-alapú? Nos, a kérdés jogos, de a változás mégis indokolt, sokak kívánsága teljesül ezzel, és bizonyos esetekben bárkinek nagyon hasznos lehet.
Ha valaki begépel valamit a keresőbe, majd megnyomja az Entert, a találati listán megannyi típusú tartalom jelenik meg: videók, termékoldalak, képek, Wikipédia-szócikkek, kiemelt kivonatok, kapcsolódó kérdések, stb.
Nem volt ez mindig így, a Google-keresőt sokáig úgy ismertük, amely kizárólag szöveg alapú internetes linkeket listáz relevancia szerint, és pont. Ezt sokan vagy visszasírják, vagy – fiatalabbak esetén – ugyan nem láttak ilyet, de igényük lenne rá, mert valamilyen okból kizárólag linkeket keresnek. Vagy csak el akarják kerülni, hogy reklámnak minősülő termékajánlatok sorjázzanak a találati oldalon, illetve olyan videók, amelyeket – még ha témába is vágnak –, nincs kedvük, idejük megnézni, és csak eltereli a figyelmet a klasszikus linkek elől.
Ez persze nem azt jelenti, hogy fenekestül felfordul a Google-kereső. Sőt, rengeteg ember vélhetően semmit sem vett ebből észre. A “Web” felirat ugyanis a többi keresési beállítás között bújik meg. (Cikkünk írásakor az “Összes”, a “Képek”, a “Videók”, a “Hírek” és a “Térkép” után, tehát hatodik opcióként.)
Mindehhez hozzá kell tenni, hogy bizonyos esetekben a “Web” funkciós keresés teljesen értelmetlen. Ha egy termékre keresünk rá, akkor nem listáz könnyen átlátható és árban összehasonlítható ajánlatokat. Ha kérdést teszünk fel, akkor nem kész választ kapunk, hanem olyan linkeket, amelyekben szerepelnek a kérdésben szereplő kulcsszavak, és a linkekre kattintva nehéz/nehezebb kihámozni a lényeget.
Miért hasznos?
“A “Web” gomb tehát csak egy szűrő, amely eltávolítja a Google tudáspaneljeit, kiemelt kivonatait, termék moduljait és a mesterséges intelligencia áttekintéseit” – ezt Ned Adriance, a Google szóvivője nyilatkozta a The Verge érdeklődésére.
A The Verge pedig frappánsan úgy fogalmaz: “ez egy leiratkozás gomb azoknak, akik szeretnék elkerülni a Google öncélú megoldásait”. Gondolnak itt például a nagyobb reklámbevételre, vagy mondjuk a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában álló YouTube videóinak előnyben részesítésére.
Mi pedig időutazásként is tekinthetünk rá, amikor a találati lista első oldala nem állt másból, mint 10 linkből és a hozzájuk tartozó meta leírásból.
Ennél persze sokkal fontosabb fejlemény: most már arra is van lehetőség, hogy kizárólag linkeket kapjunk, ami például egy komolyabb kutatómunka (pl.: egy iskolai házi feladat, egy munkahelyi prezentáció vagy például egy blogbejegyzés háttéranyagának összeállítása) esetén jól jöhet.