Annyi ingyenes vagy olcsó online lehetőség segíti egy vállalkozó életét, hogy elmondhatjuk: soha nem volt olyan könnyű vállalkozást indítani, mint korunkban. Ez a felszabadító környezet olyan egyéni vállalkozóknak is lehetőséget adott, akik digitális nomádként a világ bármely tájáról irányíthatnak projekteket. Épp ezért egyre több fiatal dönt úgy, hogy vállalkozó lesz. De mit is kell átgondolni, mielőtt belevágnánk a nagy kalandba? Cikksorozatban járjuk körbe a vállalkozás indítása előtti teendőket, kezdjük is el!
Megvan a szükséges tapasztalatunk?
Bármilyen vállalkozást indítunk, a választott témakörben megfelelő tapasztalatra van szükség. A bevezetőben említett aktuális lehetőségek miatt a fiatalok már érettségi vagy diploma után is vállalkozást indítanak, de optimálisabb lenne néhány év munkatapasztalat után.
Nem árt átélni, hogy milyen alkalmazottnak lenni, mielőtt nekünk lennének alkalmazottaink!
Megvan a szükséges kapcsolatrendszerünk?
Ez a kérdés kapcsolódik az előzőhöz, hiszen kapcsolatrendszert akkor tudunk leghatékonyabban kialakítani, ha a választott területünkön munkatapasztalatot szerzünk.
Egy vállalkozás sikere nagyban függ a kapcsolati tőkétől, és még inkább attól, hogy a kapcsolatrendszerünkben vannak-e olyan szakemberek, akik hozzánk hasonlóan gondolkodnak és legalább annyira értik a szakmájukat, mint mi.
A kapcsolatépítésben az a legjobb, hogy sosem tudhatjuk, hogy kibe botlunk egy mindennapos feladat kapcsán. Bármikor az ismerősünk lehet egy-egy olyan ember, aki megváltoztatja az életünket, a vállalkozásunkat, vagy éppen ő inspirál minket a cégalapításra.
Miért akarunk vállalkozást indítani?
Triviális kérdés, de ezt is fel kell tennünk magunknak. Ha például csak és kizárólag a pénz motivál minket, akkor nem tanácsos belevágni.
Sokkal értékesebb vállalkozást indíthatunk, ha annak témája a szenvedélyünk, valamilyen társadalmi küldetés vezérel minket, vagy valami különlegeset akarunk létrehozni. Megmutatni a szakmának, hogy így is lehet – máshogy is lehet, jobban is lehet!
Az érzelem a legerősebb motiváció. Fontos kötődni a leendő vállalkozásunk területéhez, és úgy érezni, hogy tudunk hozzáadott értékkel szolgálni.
Mit szeretünk csinálni?
Az előző tanács után ez a kérdés nem okozhat meglepetést. El kell gondolkodnunk azon, hogy mit szeretünk.
Pontosabban azon, hogy mi mindent szeretünk. Nem elég ugyanis egy hobbit kiemelni, itt képességekről is beszélünk, és akár egymástól teljesen távol álló területekről. Ezek összefüggéseiből állhat össze, hogy milyen vállalkozást érdemes indítani.
Például ha valaki tehetséges a sales területén, érdekli a fotózás és a művészetek, emellett pedig a technológia rajongója, akkor az NFT-t neki találták ki.
Persze sokszor már elegendő a kíváncsiság is: ha úgy érezzük, jó lenne elmerülni egy témában, amelyben fantáziát látunk – például a kreativitás lehetőségét –, és emellett rendelkezünk néhány olyan képességgel, amely hasznos is az adott területen.
A folytatáshoz olvassa el cikksorozatunk következő részét!