« Vissza

A célközönség kulcsa: így alakítsuk ki a vásárlói személyiséget – 1. rész

Online marketing

Célközönség – ez az online marketing egyik legfontosabb kifejezése, amit mi is sokszor hangoztatunk a Rackhost Tudásbázis hasznos tanácsokkal szolgáló cikkeiben. Tesszük ezt azért, mert a tippeket hiába fogadják meg a cégek és vállalkozók, ha nem tudják, hogy pontosan kinek és hogyan érdemes kommunikálni.

 

A célközönség pontos megállapításának pedig van egy trükkje: a vásárlói személyiség (buyer persona) kialakítása. Hogy mit kell tenni ehhez? A Semrush szakértői blogbejegyzése alapján elmagyarázzuk, kezdjük is a cikksorozatot!

 

Mi a vásárlói személyiség?

 

Az ideális vásárló vagy ügyfél kitalált profilja. Tehát egy kitalált személyről van szó, amely megtestesíti a szélesebb közönségünk legfontosabb jellemzőit, vagyis egy olyan tulajdonságokkal rendelkező “ember”, akinek legnagyobb eséllyel készülnek termékeink és szolgáltatásaink.

 

A vásárlói személyiséget megannyi szempont (pl.: nem, kor, anyagi helyzet, hobbi, személyes kihívások, stb.) alapján hozzuk létre. Olyan profilnak kell mindebből kirajzolódnia, amelyhez hasonló a valódi közönség körében is létezik.

 

Miért fontos a vásárlói személyiség kialakítása?

 

A célközönség vagy célpiac pontos meghatározása miatt, amely nélkül felelőtlenség bármilyen marketing tevékenység, hiszen így a célzása nem lehet (elég) pontos. Ha nem azoknak hirdetünk, akiknek kellene, akkor túl nagy közönségnek hirdetünk, ami egyenlő a pénzkidobással (főleg a mai online versenyben).

 

A marketing tevékenység mellett a termékfejlesztésre is hatással lehet, a vásárlói személyiség profilja ez esetben is jól jön.

 

Kiket vonjunk be a vásárlói személyiség meghatározásához?

 

Több terület szakértőjét is fontos bevonni a munkába. Ez persze lassítja, bonyolítja a folyamatot, de biztosítja, hogy a cég teljes tudásanyagát és tapasztalatát felhasználjuk a vásárlói személyiség meghatározásában.

 

Ezekről a területekről mindenképp érdemes kollégákat bevonni:

 

  • Marketing: természetesen a kampányokért, hirdetésekért felelős munkatársaknak részt kell venni, ebben a témában többnyire ők is szervezik meg a közös munkát.

 

  • Értékesítés: a (potenciális) vásárlókkal és ügyfelekkel közvetlen kapcsolatot teremtő kollégák részvétele elengedhetetlen, valós tapasztalatuk van a (cél)közönség igényeiről, motivációiról.

 

  • Ügyfélszolgálat: szintén közvetlen kapcsolatot ápolnak a vásárlókkal és ügyfelekkel, be tudnak számolni viselkedési mintákról, felmerülő problémákról és igényekről,

 

  • Termékfejlesztés: információkkal láthatják el a csapatot arról, hogy a termékek és szolgáltatások kapcsán a vásárlók és ügyfelek milyen funkciókra és előnyökre vágynak.

 

  • Felső vezetés: a cégvezetők stratégiai iránymutatást adnak, hogy a vásárlói személyiségek igazodjanak a célkitűzésekhez.

Kapcsolódó cikkek