Egyre kevesebb vállalkozás engedheti meg magának, hogy ne jelenjen meg az online térben és kizárólag a környékbeliekre, szájról szájra terjedő ajánlásokra támaszkodjon, miközben a konkurencia a létező összes online platformot beveti az ügyfélszerzéshez.
Sokakban felmerül a kérdés, hogy üzleti Facebook oldalt készítsenek, saját weboldalt vagy esetleg mindkettőt? Összehasonlításunkkal megpróbáljuk segíteni a döntést.
Tulajdon
Az üzleti Facebook oldalunk mindig is a Facebook tulajdona lesz, amelynek kinézete, funkciói bármikor változhatnak, sőt letiltott üzleti– és magán profilokról is egyre többet hallani.
Mindeközben egy honlap teljes mértékben a saját tulajdonunkat képezi, mely kizárólag akkor változik vagy szűnik meg, mikor mi ezt szeretnénk.
Design
Egy Facebook oldal kinézete meglehetősen sablonos. A felépítése minden profilnak ugyanaz, a menüpontokkal, profilképünkkel, borítóképünkkel és bejegyzéseink stílusával azonban megpróbálhatunk egyediek lenni. Az információk strukturálása kevésbé megoldható, egy régebbi bejegyzést hosszas görgetéssel tudunk csak megtalálni. Egyedül a fotókat lehet albumokba rendezni a könnyebb átláthatóság érdekében.
A weboldalon mondanunk sem kell, hogy sokkal több a lehetőség. Szinte csak a képzeletünk szab határt a design-nak és a megvalósítható funkcióknak. A saját igényeinknek megfelelően személyre szabhatjuk az egész oldalt és minden ott lesz megtalálható, ahol mi szeretnénk.
Mobilbarát
Egy Facebook oldal bármilyen mobil eszközről tökéletesen elérhető és élvezhető, miközben egy honlap esetén külön figyelmet kell szentelni a mobilra optimalizáltságnak. Természetesen vannak kifejezetten jó megoldások erre, de semmiképpen se feledkezzünk meg róla, ha weboldalt készítünk, hiszen a látogatók többsége manapság már mobilról érkezik.
Létrehozás, kezelés
A Facebookot legtöbben a hétköznapi életben is használjuk, rendelkezünk privát fiókkal. Ebben az esetben nem jelenthet különösebb gondot egy üzleti oldal kezelése. A működési elv ugyanaz, néhány új funkciót tudunk használni, de a bejegyzések közzététele, fotók feltöltése nagyon egyszerű. Ha megadtunk minden szükséges információt az oldalunkhoz, akkor már kezdhetjük is a tartalmak megosztását.
Ezzel szemben egy weboldal létrehozása nagyobb szakértelmet igényel. Bár egy egyszerűbb oldalt akár ingyenes sablonok segítségével, alapszintű számítógépes ismeretekkel is létre tudunk hozni, a bonyolultabb animációk, alkalmazások telepítése már igényelhet fejlesztői munkát is.
Egyedi alkalmazási területek
Egy vállakozás számára a Facebook többet kínál, mint bejegyzések és fotók megosztása. Írhatunk jegyzeteket, küldhetünk automatizált üzeneteket, vagy értékesíthetjük termékeinket a saját Facebook boltunkon vagy a Marketplace-en keresztül. Ezek remek lehetőségek, viszont azzal számolni kell, hogy minden alkalmazás struktúrája kötött, minden Facebook bolt ugyanúgy néz ki, nincsenek egyedi fejlesztési lehetőségek.
Míg egy weboldal esetén létrehozhatunk egy saját blogot, ahol sokkal kreatívabban fejezhetjük ki magunkat, mint a Facebook jegyzetekben. Nem is beszélve a webshopok számtalan lehetőségéről, vagy az egyéb alkalmazási területekről, melyeknek szinte csak a képzeletünk szab határt.
Presztízs
Amennyiben leendő partnereinknek, ügyfeleinknek szeretnénk elmondani, hogy hol találhatnak meg minket online, egy webcím sokkal megjegyezhetőbb és jobban is mutat, mint egy Facebook link. Ráadásul névjegykártyára nyomtatva szinte kihagyhatatlan a saját weboldalunk feltüntetése az üzleti életben.
Konklúzió
A legtöbb cégnek megéri honlapot létrehozni, hiszen sokkal több lehetőséget ad, nem beszélve arról, hogy egy Google kulcsszavas keresés által is megtalálható lesz, ellenben a Facebook oldallal, ahol sokkal kötöttebb a kezünk, valamint a cég nevét is ismerni kell ahhoz, hogy valaki rátaláljon. Azonban persze vannak olyan kisvállalkozások, ahol sem kapacitás, sem anyagi lehetőség nincs arra, hogy fenntartsanak egy weboldalt, számukra a Facebook egy remek választás. A legjobb természetesen az lenne, ha a weboldal adottságait ötvöznénk a különböző social media platformok lehetőségeivel, a leghatékonyabb kommunikáció érdekében.