Bár a kapcsolatépítés elsőszámú online tere a Linkedin, azért meg kell jegyezni: még mindig a Facebookon van fent a legtöbb ember. Világszerte és Magyarországon is a Meta alapköve a legnépesebb közösségi oldal, így a networking itt is működik. Sőt, a Facebook-csoportok a reneszánszukat élik – már a fejlesztők is erre a funkcióra fordítanak legnagyobb figyelmet –, így vétek lenne csak a LinkedInre támaszkodni. Mutatjuk a facebookos kapcsolatépítés legbiztosabb módszereit.
1, Találjuk meg a szakmánk legjobb Facebook-csoportjait
Bármilyen szakterületen is dolgozunk, biztosan van Facebook-csoportja, valószínűleg több is – csatlakozzunk hozzájuk. Ha el akarunk adni szolgáltatást vagy terméket, akkor a célközönség Facebook-csoportjait is keressük fel. Igazi kincs, hogy ezzel a módszerrel valódi ismeretség nélkül kerülhetünk online kapcsolatba azokkal, akik a cégünk, vállalkozásunk számára fontosak.
2, Tanuljunk a Facebook-csoportokban
– Mi érdekli a célközönségünket? Milyen szokásaik vannak?
– Milyen trendek tapasztalhatók a szakterületünkön?
– Mit szeretnek és mit nem a csoporttagok?
Az ehhez hasonló kérdésekre mind választ kapunk, ha aktív tagjai leszünk a fontosabb Facebook-csoportoknak.
3, Írtsuk ki a spameket!
Talán nem is kell külön mondani, hogy mi magunk is hozzunk létre Facebook-csoportot a célközönségnek. Ha ezt megtettük, egy aranyszabályt kövessünk: tilos a spam! Ha a témában irreleváns és/vagy öncélú reklámot helyeznek el, töröljük, amint lehetséges. Csak akkor lesz jó közösség a Facebook-csoportból, ha ehhez tartjuk magunkat.
4, Segítsünk, amikor csak tudunk!
Erős bizalom- és kapcsolatépítő faktor, ha a Facebook-csoportokban segítünk, amikor csak tudunk. Egy-egy szakmai tanács, építő kritika, kontakt vagy link megadása, stb. – rengeteg módon lehet támogatni a tagokat, akik hálásak lesznek a hasznos kommentért vagy posztért.
5, Saját tartalom a segítséghez
Az előbbi ponthoz kapcsolódó tanács: ha egy aktuális témában érdeklődést mutatnak a csoporttagok, akkor segítségként készítsünk saját tartalmat – például blogbejegyzést vagy videót – a saját honlapunkra, és azt linkeljük. A weboldalra irányítva még többet tudnak meg rólunk a kapcsolatok, akár ügyfelekké is válhatnak, illetve követőkké a közösségi médiás profilokon. Mindez kifejezetten értékes, ha nem öncélú reklámmal, hanem saját és releváns tartalommal értük el.
6, Mélyítsük el a szakmai (és akár személyes) kapcsolatot
Ha egy Facebook-csoportos bejegyzés kapcsán valaki kapcsolatba kerül a célközönségéhez tartozó emberrel, elkövetheti a hibát, hogy rögtön a szolgáltatásait vagy termékeit ajánlja. Elsőként inkább a valódi szakmai (és akár személyes) kapcsolat építését javasoljuk, releváns hozzászólásokkal, dicséretekkel és gratulációkkal. Ahogy a LinkedInen, úgy a Facebookon sem tanácsoljuk, hogy ajtóstul rontsunk a házba.
7, Szakmázzunk, beszélgessünk
A Facebook-csoportokban nem a bejegyzésekkel, hanem a hozzászólásokkal indul be igazán az élet. Célszerű részt venni a beszélgetésekben, egy jól kifejtett szakmai véleménnyel bizonyíthatjuk a tudásunkat és tapasztalatunkat, mi magunk is tanulhatunk, és a diskurzsba kapcsolódó felhasználókkal új kapcsolatokat építhetünk.