A céges honlapok egyik legnagyobb értékét jelentik az elégedett ügyfelektől kapott dicséretek. Az idézetek megjelenítése rendkívül egyszerű műveletnek hangzik, de jóval több a hibázási lehetőség, mint gondolnánk, illetve akadnak trükkök, amelyek növelik az elismerő szavak erejét.
Nemcsak ügyfelek ajánlásait érdemes folyamatosan gyűjteni, de – főleg kezdő vállalkozások esetén – szakmabeliektől, egykori kollégáktól érkezett referenciákat is egy csokorba tehetünk a weboldalunkon. Sőt, hírességektől, helyi, országos vagy akár nemzetközi szinten ismert emberektől is feltétlenül kérjünk méltatásokat, ha ilyen szinten áll a kapcsolatrendszerünk.
Bárkitől is idézünk, két szabályt minden esetben tartsunk be: az illető tudjon az idézetről, és egyeztessük le vele a szövegét! Nincs annál kellemetlenebb, ha utólag szerez tudomást az idézett ismerős vagy ügyfél, majd joggal kikéri ezt magának, majd emiatt rossz hírünket kelti. Akár szóban, akár személyes üzenetben, akár hivatalos e-mailben, vagy bármilyen más módon érkezett a dicséret, kérjünk engedélyt a használatához.
Egyeztetni kell az illetővel, hogy mi lesz a végleges megfogalmazás, így mindkét fél elégedett lehet. Az engedély birtokában már bárhol használhatjuk az idézetet, a honlaptól kezdve a hirdetéseken át egészen a névjegykártyáig. Pro tipp: érdemes már az idézet ügyében küldött első e-mailben egy saját, tudatosan felépített megfogalmazást ajánlani, ami felgyorsítja az egyeztetést. Rendkívül precíznek kell lenni a folyamat során, hiszen pontosítani kell a titulust is, ami az idézett személynek is megfelel, és szerintünk is bizalmat kelt a honlapunkon.
Nem árt, ha a szöveg első mondata váratlan, figyelemfelkeltő, egyedi. Ha ilyen “tüskével” indul az idézet, nagyobb eséllyel olvassák végig, és ezt a szövegrészt érdemes kiemelni, például nagyobb betűmérettel, más színnel és/vagy betűtípussal.
Kész a szöveg? Remek, de ezzel még nincs vége! Gondoljunk bele: mennyire kelt bizalmat egy olyan ajánlás, amelyhez nem társíthatunk arcot? Költői a kérdés, így azt javasoljuk: az idézett ügyfélről vagy szakmai partnerről legyen fotó is az idézet mellett! Természetesen nem arra gondolunk, hogy töltsük le az illető facebookos profilképét. Inkább kérjünk engedélyt a képhasználatra, majd igényeljünk portrét az illetőről, több lehetséges fotó esetén közösen válasszuk ki a mindkét fél számára szimpatikusat.
Kezdő cégek esetében érthető módon nagy jelentőséget tulajdonítanak a referenciáknak, a hitelesítő mondatokat látványos körítéssel tálalják a honlapon. Nyugodtan fel lehet turbózni az idézeteket mindenféle grafikai elemmel, de a weboldal fejlesztőjének feltétlenül hangsúlyozzuk: ez nem mehet a keresőoptimalizálás rovására, a Google-nek is látnia kell a szöveget!
SEO-szempontból is fontosak tehát az idézetek, mégis van egy ezt részben kikerülő, ám hatásosabb módszer: a videós ajánlás. Az ügyféltől kért mozgóképes referenciánál a minőségre sem kell annyira figyelni, még növeli is a bizalmat, ha nem stúdiókörülmények között kamerával készül a felvétel, csak szelfi üzemmódban egy telefonnal. Azért írtuk, hogy részben kerüli ki a videó a SEO-szövegírást, mert például egy YouTube-ról beillesztett videó esetében a feltöltött anyaghoz kulcsszavakkal ellátott leírást, illetve keresőbarát címet és hashtageket is adhatunk.