Manapság nap mint nap különféle weboldalakkal szembesülhetünk az Internetnek hála. Előfordulhat, hogy észre sem vesszük, hogy ugyanaz a weboldal telefonunkon vagy számítógépünkön teljesen eltérően jelenik meg, vagy pont ez tűnik fel, hogy nem ugyanazzal az elrendezéssel találkozunk különböző eszközeink használatakor. Vajon miért jelenik meg másképpen egy weboldal? A válasz az, hogy az éppen böngészett weboldal reszponzív.
Mit takar a reszponzív kifejezés?
Megeshet, hogy nem hallottunk még a reszponzív kifejezésről, de mit is jelent valójában? A reszponzív szó az angol responsive (válaszoló, igazoló) kifejezésből ered, jelentését úgy írhatjuk körül a legkönnyebben, ha azt mondjuk, hogy az adott lehetőséghez megfelelően igazodó mód vagy formátum. Leggyakrabban a weboldalak tekintetében szokták használni ezt a jelzőt, hiszen arra utal, hogy a böngésző személy eszközéhez leginkább illeszkedve jelenik meg a kiválasztott honlap.
Tehát a reszponzív weboldal vagy webshop jelentősége az, hogy a különböző méretű, képarányú és felbontású számítástechnikai eszközökön a legmegfelelőbb formában jelenjen meg egy-egy weboldal. A mai világ technikai vívmányainak köszönhetően már nemcsak a számítógépek monitoraihoz vagy laptopok kijelzőjéhez kell igazodnia egy létrehozott weboldalnak, hanem további készülékek kijelzőihez is, mint például okostelefonokhoz vagy tabletekhez. A reszponzív design a reszponzív honlapok egyik legfontosabb tényezője vagyis, hogy az interneten keresgélők ugyanazzal a színvilággal, logóval, tartalommal és szinte azonos elrendezéssel találkozzanak, mint a desktop vagy laptop esetében.
Milyen készülékeken és hogyan jelenik meg a reszponzív weboldal?
A weboldalak, mondhatni hagyományos megjelenési módja a monitorokhoz vagy laptopok kijelzőihez illeszkedik elsősorban. Ebben az esetben egy előre rögzített szélességgel kellett számolni a weboldalt készítő személynek. Azonban a kisebb, érintőképernyős eszközök kijelzőjének képernyője álló tájolású, így az eddig alkalmazott formátum nem felelt meg a felhasználók számára, mivel az eredeti oldal egy kisebb eszközön nehezen olvasható és kattintható.
Mi az előnye a reszponzív weboldalnak?
A weboldalak reszponzív formátumú kivitelezésének előnye az, hogy a honlapok tartalma minden készüléken jól látható, követhető és olvasható, továbbá bármely készülékről elérhető, így a honlapot böngészők számára felhasználóbarát környezetet biztosíthatunk. A böngészőknek ugyanazt az élményt tudja visszaadni mobilon is, mint számítógépen keresztül. A látogatók száma nem oszlik meg, csak a weboldal válik gyorsabbá, ráadásul a Google algoritmusának is kedvez a mobilbarát formátum, hiszen ugyanúgy csak egy URL-ről lehet elérni az adott webhelyet, valamint maga a Google hátra sorolja azokat a weboldalakat, amelyek nem mobilbarátok, így SEO szempontokat is támogat a reszponzivitás.
A reszponzív weboldal alkalmazása a weboldalt üzemeltetőnek és a felhasználóknak is egyaránt előnyös. Nagyon kevés olyan ember van a világon, akinek nem lapul a zsebében egy okostelefon, amely a nap 24 órájában velünk van és internetkapcsolattal szinte bármire vagy bárkire rákereshetünk azonnal. Ez a jelenség idézte elő a weboldalkészítőkben, hogy egy weboldal ne csak felhasználóbarát legyen, hanem mobilbarát is. Továbbá minden valamire adó weboldal, akár vállalat, vállalkozás vagy blog szintén a reszponzív weboldalt részesíti előnyben, hiszen tudják, hogy az emberek többsége elsősorban a telefonjukhoz fog nyúlni, ha böngészni szeretne.