A B2C és a B2B cégek online marketingje egészen más megközelítést igényel. Ezúttal az utóbbi szakterületen vizsgáljuk meg, hogy miként áll össze a stratégia, majd cikksorozatunk következő részében átvesszük a B2B marketing legfontosabb eszközeit és trükkjeit is.
Először a stratégia, aztán a lépések
A B2B marketinghez rengeteg cikk ad hasznos tippeket, de ezek lépések a cél felé. Ahhoz, hogy a megfelelő trükköket használjuk – méghozzá eredményesen – először a stratégiát kell megalkotni.
Hova akarunk eljutni? – ez a legfontosabb kérdés, de van még néhány, amelyeket fel kell tenni magunknak. Ehhez pedig meg kell állapítani a célközönségünket, majd jöhetnek a válaszok az alábbiakra:
– A termékünk vagy szolgáltatásunk megfelel a célközönségünk igényeinek?
– Rendelkezünk az ehhez szükséges erőforrásokkal és marketing tudással?
– Milyen bonyolult betörni a piacra?
– A célközönségünk hatással van más piacokra is? Ha igen, milyen piacokra és hogyan?
– Milyen kompromisszumok várhatók, ha be akarunk törni a kiválasztott piacra?
Olyan kérdéseket kell tehát feltenni, amelyek segítenek eldönteni: a rendelkezésünkre álló erőforrások, tapasztalatok, kapcsolatok és tudás birtokában milyen célközönséget válasszunk a lehető legjobb konverzióhoz?
És az sem mindegy, pontosan milyen embereket célzunk meg. Például egy szövegírónak nem feltétlen a cégvezetőket kell meggyőznie, hanem a cégek marketingeseit, akik kiszervezik a munkát.
El kell dönteni, hogy milyen partnerekre vadászunk. Kevés, de nagyon tehetős ügyfélre vágyunk? Esetleg sok kisvállalkozásnak segítenénk? Előbbi esetében például be kell vetni a kapcsolatrendszert és a magas képzettségünket, utóbbi esetben a virális tartalmakra és a szájról szájra terjedő ajánlásokra is építhetünk.
Pozícionálás
Ha megvan a pontos célközönség, jöhet a pozícionálás. Lényegében ezzel lehet meggyőzni az embereket, hogy mi vagyunk a legjobb választás azon a szakterületen, amelyben termékre vagy szolgáltatásra van szükségük.
Miért vagyunk jó választás? Mivel adunk többet, mint mások? Mi a specialitásunk? Ehhez hasonló kérdésekre ad választ egy jó pozícionálás.
Érdemes átnézni a konkurencia ajánlatait, stílusát, szakértelmét, online marketingjét – így könnyebb lesz meghatározni, hogy miben vagyunk, vagy egy kis fejlesztéssel miben lehetünk különlegesek, egyediek.
Gondolkodjunk olyan örökzöld tartalmakban, amelyeket a célközönségünk nagyra értékel és megoszt. Rendkívül részletes cikkekről, blogbejegyzésekről vagy videókról van szó, amelyek bármikor hasznosak lehetnek a piac szereplői számára.
Éves célok kijelölése
Következő lépésként az adott esztendőre, vagy a következő egy évre érdemes konkrét, mérhető célokat felállítani. Természetesen más határidőket is választhatunk, de az éves távlat a leginkább bevált, főként az új vállalkozások esetében.
Mielőtt leírnánk bármelyiket, mindig gondolkodjunk el: ez a cél reálisan megvalósítható?
Mi jön ezután?
Most már jöhetnek az online marketing bevált trükkjei és eszközei. Melyiket és hogyan használjuk egy B2B cég felfuttatásához? Cikksorozatunk következő részéből kiderül.