Egyszemélyes vállalkozás esetén –főként olyan ágazatokban, ahol fontos a vállalkozó személye pl. ügyvéd, pszichológus, kozmetikus, tanácsadó stb. esetén–, elengedhetetlen a személyes márka építése és tudatos használata. Miért? Mert a mai világban gyakran az interneten tájékozódunk, online keressünk a megfelelő szakembert, a megfelelő céget, a megfelelő terméket, szinte bármire is legyen szükségünk. A bizalom pedig egy online felületen alakul ki. Úgy lehetünk hitelesek, ha megfelelően kommunikálunk és az online felületeken is azt mutatjuk magunkról, amilyenek valójában vagyunk. Ez egy jól átgondolt, nem feltétlenül túl gyors, de annál eredményesebb folyamat, melynek neve személyes márkázás.
Az énmárka, vagy személyes márka – angolul self brand vagy personal brand– tulajdonképpen nem azt jelenti, amit mi gondolunk magunkról, hanem Jeff Bezos szavaival élve “amit mások mondanak rólad, amikor kilépsz a szobából.” Ideális esetben azonban a kettő meg kellene, hogy egyezzen egymással.
Ugyanis az énmárka alapja az önismeret. Nem elég felsorolnunk az eddigi tapasztalatainkat, sikereinket. Tudnunk kell, hogy miben vagyunk jók és legfőképpen miben vagyunk mások, mint a többiek. Ha ezt tisztán és érthetően meg tudjuk magyarázni, alá tudjuk támasztani, akkor jó eséllyel a potenciális ügyfeleinket, vevőinket is meg tudjuk győzni arról, hogy minket válasszanak, hiszen mi vagyunk a legjobbak a feladatra.
Gyakran külön szakembert bíznak meg, aki segít a személyes márka építésében, de vannak, akik egyedül vágnak neki a feladatnak. Bárhogyan is legyen, el kell dönteni: mindezt hogyan és hol kommunikáljuk?
Egyrészt választhatjuk a közösségi média felületeket. A Facebook, LinkedIn, vagy Instagram fiókunk egyaránt szolgálhatják azt a célt, hogy építsük személyes márkánkat. Viszont ebben az esetben minden bejegyzésünk, minden fotónk és hozzászólásunk legyen átgondolt, hiszen az összes tartalmat megtalálhatják rólunk, amit valaha közzétettünk.
Ha azt szeretnénk, hogy nagyobb eséllyel találjanak ránk, érdemes létrehozni egy saját honlapot (is). A weboldal a fő eleme az énmárka építésnek, hiszen sokkal hitelesebb és személyesebb, szinte bárhogyan alakítható, és személyre szabható egy közösségi média oldallal szemben. Itt tudjuk igazán megmutatni, hogy kik is vagyunk valójában. Az online bizalomépítésben fontos szerepet játszik egy saját weboldal. Azonban nem elég jól elkészíteni, karban is kell tartani.
Mindig legyenek naprakészek az információk, néha osszunk meg új bejegyzést, képet –ami a tevékenységi körünkből fakad– és ha van hozzászólásra lehetőség az oldalon, akkor mindenképpen válaszoljunk időben. Ha változik bármi a tevékenységünkben, vagy máshová pozicionáljuk magunkat, akkor ezzel egyidejűleg a honlapon is változtassunk. Egy elavult weboldallal nem tudunk kitűnni a versenytársak közül, nem beszélve a hitelesség romlásáról.
Lehetünk vállalkozók, de ha állást keresünk, akkor is szükség lehet a személyes márkánkra, ezért fordítsunk rá kellő figyelmet. Egy állásra történő jelentkezésnél is meg szokták nézni a HR-esek a jelölt közösségi média profiljait, vagy weboldalát –ha van–, így ezek tudatos használatával könnyedén tudjuk pozitív irányban befolyásolni a rólunk kialakult képet.