« Vissza

Legyünk őszinték és ne vállaljunk el mindent – a szponzorált posztok 2 aranyszabálya

Online marketing

Az influenszerek sem tökéletesek, de két hibát semmiképp sem szabad elkövetniük: eltitkolni, hogy szponzorált tartalmat tesznek közzé és elvállalni minden felkérést, amely pénzt hoz a konyhára. Pár egyszerű szabályt kell követni, hogy mindenki jól járjon, főként hosszú távon.

A véleményvezér szó is jelzi: az Instagram, a YouTube, a Facebook és egyéb közösségi oldalak legnépszerűbb szereplőinek nemcsak hírnevük, de felelősségük is van a követőik körében. Ebből (is) élnek, így lényegében anyagi hasznot szereznek a rajongókból. Ennek persze megannyi elfogadott módja létezik, de sajnos jellemző, hogy ezt sokan – mindegy, hogy figyelmetlenség vagy tudatos döntés eredményeként – gátlástalanul teszik.

Pedig már jó ideje a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is egyértelmű szabályozást dolgozott ki a szponzorált posztokra. Dióhéjban a lényege: egyértelműen és jól láthatóan kell jelezni a bejegyzésekben, hogy az adott márka a megjelenésért pénzzel, termékkel vagy egyéb szolgáltatással “fizetett”. Mindegy, hogy a reklámozott cég utalt vagy barterről van szó, nem szabad eltitkolni – ez ugyanis a követők becsapása és etikátlan kihasználása. Rövid távon komoly anyagi hasznot hozhat ez a gyakorlat, de hosszú távon megbosszulja magát – egy akár többmillió forintos bírság, vagy a követők kiábrándulása révén.

A YouTube és az Instagram már külön funkciót hozott létre a szponzorált tartalmak egységes és egyértelmű jelzésére, ezeken a felületeken csak így érdemes jelezni az együttműködést a partnerekkel. Sőt, most már egyre inkább “szorul a hurok”: az Instagram december 20-án frissíti majd a szerződési feltételeit (ÁSZF), ebben pedig jelzik: csak a Branded Content Tools eszközeivel jelölt tartalmakat fogadják el, ha pedig másként jelölik a szponzorációt, akkor kérdés nélkül törölhetik az oldalt. Ezzel az eszközzel a hirdető hozzájut a szponzorált posztok statisztikáihoz, ha pedig más felületen reklámozunk, adjunk ki minden adatot őszintén – ne csak mondjuk mindenfélét az elérésről –, ezt a cégek rendkívüli módon értékelik, hosszú távon pedig jó hírünket kelti üzleti körökben.

Az influenszerek másik klasszikus hibája, hogy pénzért bármit elvállalnak, ráadásul bármilyen mennyiségben. Akármennyire is kedvelik az illetőt a követői, ők is megunják egy idő után, ha minden második bejegyzés szponzorált. Úgy érzik majd, hogy csak statisztálnak egy hirdetőfelületen. Mindenkinek egészséges egyensúlyt kell találnia a sima és a reklámozó bejegyzések között. Mondhatnánk, hogy 10-20 százalékuk legyen szponzorált, de a megfelelő arány attól is függ, hogy mennyit posztolunk.

Ne legyen túl sok a hirdetés, és hogy mi számít idegesítő gyakoriságnak, arról akár a követőket is meg lehet kérdezni, egy szavazást biztosan megér. És ami talán még fontosabb: kötődjünk az adott márkához, tudjunk vele azonosulni, csak olyan dolgot reklámozzunk, amit szívesen használnánk – bónusz pont jár, ha esetleg társadalmi haszna is van. Olyan tartalomért kérjünk pénzt, amely nem lóg ki a többi bejegyzésünk közül, és ne tegyük túl gyakran – ha ezt az aranyszabályt követjük, akkor az üzleti partnerek és a követők szemében is értékesebbé válik a személyes márkánk – szó szerint és átvitt értelemben is.

Kapcsolódó cikkek