A megfelelő honlap üzemeltetéshez elengedhetetlen kellék a Google Analytics használata. Ugyanakkor legtöbbször nem a megfelelő módon tesszük ezt. A hibák leggyakoribb forrása, hogy vagy nincs minden szükséges eszköz beállítva, vagy nem helyesen.
A tudásbázis ezen része hivatott a kezdők számára egy ellenőrző listát adni, amelyet végignézve megbizonyosodhat arról, hogy az Analytics Önnek dolgozik-e. Természetesen a beállítások megléte még nem elegendő, a beérkező adatokat tudni kell értelmezni is!

Az ellenőrző lista feltételezi, hogy már van Analytics fiókunk.

Tartalomjegyzék

  1. Követési kód ellenőrzése
  2. Követési kód telepítése
  3. Adatok fogadásának ellenőrzése
  4. Célok megadása és beállítása
  5. Kampányok létrehozása és követése
  6. E-kereskedelemi lehetőségek

Követési kód ellenőrzése

Kérjük le az Analytics rendszeréből a követési kódot és bizonyosodjunk meg róla, hogy a beállításaink helyesek. A követő kódot a létrehozáskor kapjuk meg, azonban utólag is ellenőrizhető az Adminisztrálás menüpontban -> a Tulajdon szintnél -> a Követési adatok részen.

Analytics követési kód

Követési kód telepítése

Fontos, hogy valamennyi aloldalunkra telepítsük a követési kódot a „ </head>tag „ elé. Amennyiben ezt már korábban telepítettük, lényeges, hogy megbizonyosodjunk róla, hogy helyes kód van-e beillesztve, és hogy valóban minden oldalunkon szerepel. Az aloldalak követőkód-ellenőrzésére jól használható a WASP nevű Firefox plugin is.

Adatok fogadásának ellenőrzése

Az Adminisztrálás menüpontnál válasszuk ki a megfelelő tulajdont (oldalt), hogy ellenőrizhessük valóban benn van-e a kód, legalább az oldalak egy részén. (Adminisztrálás -> “Követési adatok”) Itt ellenőrizzük, hogy az állapotnál “adatok fogadása” szerepel. Ha ezt látjuk akkor sikeresen telepítettük a követőkódot. Amennyiben nem ezt látjuk, úgy nincs, vagy nem megfelelő módon lett telepítve a kód. Ez a módszer csak azt mutatja meg, ha egyáltalán nincs, vagy hibás a telepített kód. A hiba pontos okáról nem kapunk felvilágosítást, így érdemes lehet újrakezdeni a kód telepítését. Fontos tudni, hogy amennyiben friss a létrehozott fiók, érdemes lehet várni egy napot, ugyanis gyakran „nem fogad adatot” státuszt kapnak az új fiókok annak ellenére, hogy sikeres az aktiválás. 24 óra eltelte után viszont érdemes felfüggeszteni a kivárási időt és újrakezdeni a kód telepítését.

Célok megadása és beállítása

Célok megadása

Minden honlap tulajdonosának vannak céljai, melyeket érdemes mérhetővé tenni, ezzel nyomon követve a változásokat. Érdemes kiválasztani, mi hordoz értéket az oldalon, mi az, amiért a közönség minket választ (legyen ez vásárlás, regisztráció, feliratkozás, árajánlat kérés, kapcsolatfelvétel, dokumentumletöltés, videó megtekintése vagy egyéb kategória) és ezeket tekintsük céloknak és mérjük őket.
A célok megadásához az Adminisztrálás -> Profil kiválasztása -> Célok fülre menjünk. Itt adjuk meg a kívánt célokat!

Kampányok létrehozása és követése

Az oldal látogatottságán túl fontos tudni, hogy hányan teljesítik az előző pontban meghatározott céljainkat (úgymint, vásárlást, feliratkozást, regisztrációt, ajánlatkérést). Amennyiben szeretnénk marketingköltéseinket optimalizálni, úgy nélkülözhetetlen tudnunk azt is, hogy a látogatóink és ügyfeleink honnan és milyen forrásból érkeztek. Azaz fontos tudni, milyen csatornán keresztül és mennyien érkeznek a honlapunkra és mit is csinálnak ott.
Kiindulási pont lehet:

  • hírlevél,
  • hirdetett bannerek,
  • közösségi média (pl.: facebook, twitter)

Ehhez fel kell címkéznünk minden hirdetést és linket, mint minden általunk kezelt megosztást. Ez kezdetben hosszas munkának tűnhet, de érdemes áldozni rá mivel, fontos szerepet tölt be a statisztikák értelmezése szempontjából.

E-kereskedelemi lehetőségek

Webshop (olyan termékértékesítő oldalunk, ahol direkt módon is megvásárolhatják, megrendelhetik a felhasználók az árut) tulajdonosok esetében, érdemes beállítani az e-kereskedelem mérését. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy minden tranzakció értékét lássuk. Így a korábban már tárgyalt céloktól eltérően nemcsak a vásárlások számát tudjuk megmondani, hanem azt is, hogy melyik milyen értékű volt. Az e-kereskedelem funkció folyamatos használatával megközelítőleg pontosan és a lehetőségekhez képest könnyen tudjuk kiszámolni a marketingköltéseink megtérülését.