Aki sokat markol, keveset fog – a kezdő vállalkozók klasszikus hibáját remekül összefoglalja a közmondás. Akár a gyarapodási vágy, akár a népszerűség hajszolása, akár a megfelelési kényszer lenne a mozgatórugója annak, hogy a teljes piacot megcélozzuk egy szolgáltatással, ne tegyük. Ma már ugyanis szinte lehetetlen olyan üzleti területet mondani, ahol nem a bőség zavara fogadja a fogyasztókat, így pedig nehéz egyről a kettőre jutni, akármilyen jó a termékünk. Mi a megoldás? Egyszerűbb, mint hinnénk: szűkítsük a piacot!
Na de akkor kevesebb lesz a vevőnk, és így nem keresünk elég pénzt – jöhet a reakció, de nem joggal. Gondoljunk csak bele: ha mindenkit meg akarunk nyerni magunknak, mindenkinek hirdetnünk kell. Ez drága mulatság. Nem arról van szó, hogy meg kell találnunk a piaci rést – manapság már ilyenre is nehéz lelni –, sokkal inkább arról, hogy legyünk a területünk egy kis részének megkerülhetetlen szereplője.
Szakértőként könnyebb a dolgunk
Csak a példa kedvéért: ne a sportkedvelőket nevezzük ki célközönségnek, hanem mondjuk az amatőrként futballozó baráti társaságokat. Máris könnyebb direkt nekik kitalálni a marketinget, reklámozni is olcsóbb, hatékonyabbak leszünk. Bármilyen apró – vagy először csak annak tűnő – területet is választunk, legyünk a téma szakértői, ha pedig minőségi szolgáltatást nyújtunk, nagyobb az elköteleződés, a márkahűség. Szűkebb körben ugyan, de jobban terjed a hírünk. Ha egy bizonyos igényt szolgálunk ki, arról mindenkinek mi jutunk majd eszébe – ehhez egyébként az aktív közösségi média profilok mellett nem árt egy profi szakmai blog vezetése.
Nevezzük nevén a közönséget és a problémákat is
Ha a márkanevünk kicsit sem utal azokra, akiket szeretnénk elérni, máris akadályokba ütközünk a fejlődésben. Nevezzük meg tehát a célközönséget, méghozzá pontosan. Ehhez nem is egy, hanem több domaint érdemes lefoglalni, hiszen minőségi weboldal nélkül nem vesznek komolyan a vásárlók. Kivéve persze, ha olyan kiválóan értünk a választott területünkhöz, hogy személyes ajánlások útján terjed a hírünk. Ez a legszerencsésebb forgatókönyv, hiszen még a menő logó és weboldal tervezése előtt tapasztalatot szerezhetünk az ügyfelek teljesítésre váró kívánságairól. Ilyen tudás fényében még pontosabban állíthatjuk össze arculatunkat.
Ha nem tudjuk, milyen üzenettel álljunk elő, ne resteljük megkeresni üzletembereket, fogyasztókat. Ahogyan ők beszélnek arról, hogy milyen problémákra, milyen megoldást keresnek, úgy kell nekünk is fogalmaznunk, az általuk használt szavakkal. Csak így találhatnak ránk, ez a trükk értékesebb bármilyen más SEO-praktikánál.
Ne akarjunk mindent
Az információszerzés során sokféle igénnyel találkozhatunk: legyünk mi a legolcsóbbak, legyen a miénk a legszélesebb kínálat, legyen nálunk a leggyorsabb a szállítás, stb. Ne akarjunk görcsösen mindenre megoldást találni, az is elég, ha egyetlen szempontra figyelünk, és abban vagyunk a legjobbak. Akinek pont arra van szüksége, ezt értékelni fogja, és kérés nélkül népszerűsít minket.