« Vissza

Mi az az Alt text, és SEO-szempontból hogyan érdemes megírni?

Online marketingSEO

A Facebookon és az Instagramon is fontos a szép kép, a jól megválasztott filter, a frappáns szöveg, de posztolás előtt hajlamosak vagyunk megfeledkezni egy szintén lényeges, keresőoptimalizálás szempontjából érdekes beállításról. Ez a háttérben megbúvó SEO-eszköz az Alt Text. Mi ez, miért fontos és hogyan lehet jól megírni? – erre adunk most válaszokat.

 

Az Alt Text mindenhol ott van: a blogbejegyzéseknél, a közösségi oldalakon, a webshopokon, a honlapok és online profilok minden pontján, ahol fotó vagy grafika található.

 

Mi az Alt Text?

 

Az Alt Text az “alternative text” kifejezés rövidítése – magyarul helyettesítő szöveg néven lehet vele találkozni –, amely leegyszerűsítve a képek leírása. Vagy modernebben fogalmazva: olyan szöveg a képeknek, amilyen a hashtag a posztoknak.

 

Aki kezelt már WordPress blogmotorral működő oldalt, biztosan találkozott már az Alt Text funkcióval, minden kép feltöltésekor meg lehet adni ezt a szöveget.

 

Az Instagramon a kép kiválasztása után, de még a megosztás előtt a “Speciális beállítások” menüpontra kell kattintani, majd a “Helyettesítő szöveg írása” lehetőségre, itt írható be az Alt Text.

 

A Facebook-oldalaknál a már feltöltött képeknél lehet megírni az “Alt Text” szöveget, ehhez a jobb felső sarokban a három egymás melletti pontra kell kattintani, majd a “Helyettesítő szöveg módosítása” opciót választani.

 

Az Alt Textet a fájlnévben is érdemes ékezet nélkül használni.

 

Miért fontos az Alt Text?

 

Az Alt Text a SEO-szövegírás része, csakhogy láthatatlan, egyedül a képek feltöltője látja és alakítja, viszont a keresési eredményekre szintén hatással van.

 

A Google-kereső, a közösségi oldalak keresői, a honlapok keresői és mindenféle online kereső pásztázza ezeket az információkat, ugyanúgy, ahogy a bárki számára látható szövegeket is.

 

Hogyan kell jó Alt Text szöveget írni?

 

Fontos a precíz és teljes leírás. Példaként vegyük egy pizza fotójának elnevezését, egyre jobb verzióban:

 

– Pizza

– Margaréta Pizza

– 32 cm-es Margaréta Pizza

– 32 cm-es Sajtos Szélű Margaréta Pizza

 

Ha valaki imádja a sajtos szélű margaréta pizzát, sokkal könnyebben talál a fotóra a legalsó leírással, mintha csak az első három leírás közül használnánk bármelyiket. Minél több releváns információ jelenik meg az Alt Text szövegben, annál jobb. Minden kulcssszó fontos!

 

Természetesen nem kell túlzásba vinni és “kisregényt” írni a kulcsszavakból, az Alt Text maximális karakterszámának a 125-öt javasolják.

 

A leírásban azokat a szavakat is érdemes szerepeltetni, amelyek a kép egyéb részleteire is utalnak. A pizzás példánál maradva:

 

– 32 cm-es Sajtos Szélű Margaréta Pizza A Pincér Kezében

 

Túlírni sem szabad az Alt Text szöveget, így ha a háttérben virág is látható a képen, azt már nem érdemes megadni a leírásban. A virág szó ugyanis nem releváns egy pizzéria esetében, viszont a pincér igen, utóbbi szót ezért használtuk a fenti példában.

 

Csak a releváns és leíró kulcsszavak fontosak, így érzelmeket például nem kell megadni egy termékfotón, hiába vidám a ruhaüzlet új darabját reklámozó modell arca.

 

Az Alt Text nem egy olvasmányos szöveg, senki sem látja, így szorítkozzunk a legfontosabb szavakra, szükségtelen jelzőkkel feldobni a leírást.

Kapcsolódó cikkek