WordPress webtárhely csomagjaink
Útmutatónk megtekinthető videó formájában is, lentebb pedig a részletes leírást találja:
Az első, második rész után jöjjön a WordPress gyorstalpaló harmadik része!
A WordPress nagy előnye, hogy rengeteg hasznos beállítási lehetőséget kínál, amelyekkel személyre szabhatjuk a weboldalunkat, illetve tökéletesíthetjük a működését. Nézzük is át a legfontosabb opciókat, ha pedig mindet kipipálja velünk, sosem lesz gondja a honlappal.
Gravatar
A Vezérlőpulton a „Felhasználók” menüpontban az „Adatlap” lehetőségre kattintva találjuk a személyes fiókunk fontosabb adatait és beállításait. Alul a profilunk is megjelenik, ahol például profilképet, életrajzi információkat, becenevet, illetve a bejegyzésekben nyilvánosan megjelenő – és váltogatható – nevet is megadhatunk. A profilkép alatt egy linket is találunk azzal a megjegyzéssel, hogy a profilkép cseréjére a Gravatar oldalon van lehetőség. Éljünk vele, hiszen akár a saját honlapunkon, akár más WordPress-alapú weboldalán írunk hozzászólást, ez a profil jelenik meg. Mivel a kommentelésnek akkor van igazán értelme, ha konstruktív beszélgetés zajlik, érdemes hitelesebbé is tenni a profilunkat, nyilvános profilképpel és információval. Ha szakmai körökben énmárkát akarunk építeni, szintén elmaradhatatlan ez a beállítás.
Ha a linkre kattintunk, akkor az en.gravatar.com jelenik meg, ekkor érdemes átírni az URL-t és az „en” kezdőbetűket átírni „hu”-ra, így a magyar nyelvű Gravatar oldalt töltjük be.
Ha a jobb felső sarokban belépünk a WordPress fiókunk adataival, akkor az első üzenet ez lesz: „Hoppá, úgy néz ki nincs még egy kép sem! Hozzunk létre egyet ide kattintva”. A kattintás után feltölthetjük a képet, majd a besorolást is kiválaszthatjuk, és kész is vagyunk! Ezután megjelenik a profilkép a kommenteknél, ahogy például a mi logónk is a Tudásbázis ügyfélszolgálatai hozzászólásainál.
Szerzőtársak
Ha nem egyedül szerkesztjük az oldalt, további felhasználói profilokat kell adni az oldalhoz. A „Felhasználók” menüpontban az „Új hozzáadása” feliratra kattintva ez gyorsan meg is oldható. Az adatok megadása után különböző jogosultságokkal ruházhatjuk fel a társszerzőt, lehet belőle „feliratkozó”, „közreműködő”, „szerző”, „szerkesztő” és akár „adminisztrátor” is – utóbbi esetben mindenen változtathat az oldalon, míg a többi szerepkör kevesebb jogosultságot kínál. Később ezeket a profilokat törölni is lehet, és egy kattintással törölhetjük is a profilok összes bejegyzését a honlapon.
Általános beállítások
Ha a „Beállítások” menüpontra kattintunk a Vezérlőpulton, akkor az Általános beállítások” lehetőségei jelennek meg. Az alap beállítások itt általában megfelelőek, főként a kezdő felhasználók számára, de érdemes ellenőrizni mindent.
Írási beállítások
A „Beállítások” menüponton belül az „Írás” feliratra kattintva hasznos beállításokat adhatunk meg, például meghatározhatjuk, hogy mi legyen az új bejegyzéseink alapértelmezett kategóriája és formája. Például ha valaki fotósként publikál egy oldalon, akkor érdemes alapértelmezett bejegyzésként a „Kép” vagy „Galéria” opciót választania. Az opciók listája attól is függ, hogy milyen sablont használunk.
Olvasási beállítások
Itt megadhatjuk, hogy mennyi bejegyzést mutasson egy oldalon a honlapunk, illetve azt is, hogy az RSS-csatornánk a legutóbbi bejegyzésekből mennyit mutasson. Ezek a beállítások a következő opció miatt lehetnek érdekesek, hiszen alattuk azt is eldönthetjük, hogy a bejegyzések teljes szövege jelenjen meg az oldalakon és az RSS-csatornákon, vagy csak az összegzése. Érdemes az összegzést választani (nem ez az alap beállítás), hiszen így kattintást generálunk, ezzel szemben nem kell kattintani, ha rögtön minden helyen látható a teljes bejegyzés.
Ha még nincs kész az oldalunk
Alul a „Keresőmotor láthatóság” felirat mellett ha kipipáljuk a rubrikát, akkor a Google és egyéb keresőmotorok nem listázzák majd az oldalunkat a keresési találatoknál. Ez akkor hasznos, ha még nincs kész a weboldalunk, esetleg valamilyen okból még nem akarjuk publikálni a honlapot, vagy nagyobb átalakításon dolgozunk.
Beszélgetés
A „Beállítások” menüpontban a „Beszélgetés” feliratra kattintva sok lehetőség sorakozik fel. Kiemelnénk a harmadikat, hiszen fontos döntés, hogy a rubrika kipipálásával engedélyezzük-e hogy a bejegyzéseinkhez hozzászólást lehessen írni – ezt később bejegyzésenként felül lehet bírálni.
A hozzászólások egyéb beállításainál az első rubrikát mindenképp hagyjuk kipipálva, hiszen ha nevet és e-mail címet sem kell megadni a kommenteléshez, akkor mindenféle spam és troll megtalál minket – így sem zárjuk ki őket teljesen, de nehezítjük a dolgukat. Regisztrációhoz és bejelentkezéshez is köthető a hozzászólások engedélyezése.
Kötelező beállításnak számít a „Mutassuk a sütik használatát engedélyező jelölőnégyzetet” opció kipipálása, hiszen ez nélkülözhetetlen a GDPR-előírások betartásához. Alap beállításként ez ki is van pipálva a WordPressben.
Kulcsszavak megadásával automatikusan a moderálásra váró kommentek közé tehetünk bizonyos tartalmú hozzászólásokat, illetve olyan szavakat is megadhatunk, amelyek használata rögtön lomtárba helyezi a megadott kifejezéseket tartalmazó kommenteket.
A kommentek kezelését a Vezérlőpultban külön menüpontban, a „Hozzászólások” fülre kattintva lehet elérni, ahol az összes kommentet látjuk, de szűrést is alkalmazhatunk a saját, a függőben lévő, a jóváhagyott, illetve a szemétbe vagy lomtárba helyezett megjegyzésekre. Természetesen szerkeszteni is lehet őket, illetve válaszolhatunk is a hozzászólásokra.
Link (URL)
Minden bejegyzés és oldal rendelkezik egy linkkel (URL), és természetesen azt is beállíthatjuk, hogyan nézzenek ki, milyen legyen legyen a felépítésük – ehhez a „Beállítások” menüpontban a „Közvetlen hivatkozások” feliratra kell kattintani.
Az itt található funkciók – a megosztások szemrevaló megjelenése mellett – a Google és egyéb keresőmotorok miatt fontos, hiszen például az „Egyszerű” és a „Számjegyek” opció választásával nem lesznek benne a keresőoptimalizálás (SEO) miatt fontos kulcsszavak az URL-ben, egyéb beállításokkal viszont már igen. Ízlésünk és preferenciáink szerint kiválaszthatjuk a legjobb felosztást, vagy a „Saját szerkezet” résznél egyéni felépítést is szabhatunk az URL-eknek, csak a megfelelő sorrendben kell kattintani azokra az elemekre, amelyeket meg akarunk jeleníteni a weboldalunk linkjeiben.
Pro tipp: a Google szempontjából akkor járunk a legjobban, ha minden bejegyzésnek mi adjuk meg az URL-jét, a következő módszerrel: sorban egymás után beírjuk az adott bejegyzés keresőoptimalizáló kulcsszavait, a kulcsszavakat pedig alsóvonással választjuk el egymástól. Ehhez a bejegyzések írásakor a jobb oldali sávban a „Bejegyzés” menüponton belül a „Permalink” feliratra kell kattintani, majd az ott megjelenő „URL Slug” szövegdobozban lehet alkalmazni a tippet.
Adatvédelmi irányelvek
A GDPR-előírások betartásához adatvédelmi irányelveket is meg kell adnunk. Épp ezért a „Személyes adatok védelme” menüpontban érdemes megjelölni, hogy melyik aloldalunkat használnánk erre a célra, ha pedig kiválasztottuk és rákattintottunk a „Használjuk ezt az oldalt” feliratra, utána arra az aloldalra kell feltöltenünk az adatkezelési tájékoztatónkat. A másik gombra kattintva egy új oldalt is létrehozhatunk erre a célra.
További hasznos információkért olvassa el cikksorozatunk következő részét!