« Vissza

Véleménykezelés a közösségi médián

Online marketing

A közösségi oldalak – bár funkciójukat tekintve nem kifejezetten erre lettek tervezve – napjainkban a legnagyobb olyan platformok, ahol bárki bármit büntetlenül és cenzúrázatlanul állíthat. A negatív vélemények, zaklatások ellen tulajdonképpen nem létezik bevált recept, hiszen az internet világa a hivatalos szervek hatalmán felül áll. Mások véleménye – akárhogy is bizonygatnánk az ellenkezőjét – igenis befolyásol minket, pont ezért érdemes okosan kezelni őket, mint magánszemélyként, mint vállalkozóként. Természetesen ennek módja, illetve az erre való lehetőségek eltérőek, ha valaki influencer vagy egy néhány követővel rendelkező átlagfelhasználó. 

A közösségi oldalakat máshogyan kell kezelni, mintha élőben történne egy konfliktus. Az előbbi esetben a kommentek, vélemények figyelmen kívül hagyása sosem célravezető; ajánlott foglalkozni velük, azonban nyilván úgy, hogy nem esünk túlzásokba. Magánszemélyként elsősorban nagyon fontos felmérni, hogy milyen szándékú emberrel állunk szemben amennyiben negatív vélemények érkeztek például egy képünk alá. Sokan nem feltétlen bántó szándékkal jegyzik meg, mi nem tetszik nekik; ilyenkor egy barátságos, de őszinte hangvételű visszajelzés után akár törölhetjük is a rosszkedvű barátunk kommentjét. Azonban teljesen más a helyzet abban az esetben, ha zaklatással állunk szembe, hiszen ilyenkor inkább olaj a tűzre, ha eltűntetjük a nemkívánt megjegyzéseket. Amennyiben egyáltalán nem tudjuk megértetni az illetővel, hogy fájdalmat okoznak nekünk a szavai, érdemes utánanézni, hogy az adott közösségi oldalon milyen lehetőség van egy követő/ismerős vagy közönséges felhasználó korlátozására. Jó taktika lehet, ha az esélyt sem adjuk meg ezeknek az embereknek arra, hogy eljuttathassák hozzánk a zaklató tartalmaikat, így megvonhatjuk tőlük a jogot, hogy kommenteljenek, kövessenek minket vagy végső esetben letilthatjuk a toxikus felhasználókat.

Míg magánszemélyként teljesen elfogadott, ha ebben az esetben privát választ küldünk vagy a humor fegyverével vágunk vissza, vállalkozóként kezdetnek abszolút a nyilvánosság ajánlott ezzel is jelezve más felhasználóknak, hogy aktív cég vagyunk, aki törődik a vásárlókkal. A bevált sémához ragaszkodva illedelmesen, hivatalosan válaszoljunk, adjunk meg személyes elérhetőséget és mindenképpen törekedjünk a probléma kezelésére. Ha megfigyeljük a nagyobb vállalatok technikáját, nyilvánvaló, hogy a mentegetőzés sosem opció, a „vevőnek mindig igaza van” örök igazság sajnos az interneten is. Bízzunk a fogyasztókban, ha állítanak valamit – természetesen a realitás határain belül. Sokan ajánlják, hogy amennyiben nem rendelkezünk olyan oldallal, ahol nagy számban érkeznének visszajelzések, keressünk rá a vállalkozásunk nevére és biggyesszünk oda mellé egy 🙁 jelet vagy emojit. Talán nevetségesen hangzik, de nagyon hasznos lehet, így megtalálhatunk néhány pozitív vagy negatív véleményt és követjük az interneten, hogy más oldalakon milyen képet kapnak rólunk a vásárlók a kommenteket olvasgatva. Továbbá a Google Alerts is tökéletesen használható erre a célra, ugyanis jelzi felénk, ha megjelenik valami az interneten a cégnevünkkel vagy egy kulcsszóval kapcsolatban.

Azonban fontos észrevenni a pozitív visszajelzéseket is, mert az internet és a közösségi média nem csak zaklatásból és panaszkodásból áll. Hihetetlenül megnyerő tud lenni egy cég, aki köszönettel válaszol ezeknek az embereknek is, arról nem is beszélve, hogy magánszemélyként szinte íratlan szabály, hogy reagáljunk a barátaink, családtagok kedves megjegyzéseire. Ezeket természetesen könnyebb kezelni, viszont például cégként vitatott, hogy melyik hasznosabb. Sokan szavaznak a negatív kommentekre, ugyanis azoknak hatalmuk van változást hozni a munkafolyamatokban és egy olyan terméket, szolgáltatást létrehozni, amelyet szívesebben vásárolnak az emberek.

Kapcsolódó cikkek