Az influenszereknek több típusa van, de bármelyiket is választjuk, előre megtervezett stratégia szerint kell velük együttműködni – a célok világos megfogalmazásától egészen a tartalmak újrahasznosításáig. Ezt a folyamatot rendkívül részletesen, lépésről lépésre írta le a Buffer szakmai blogja, így aki véleményvezérekkel szeretne dolgozni, érdemes elolvasnia összefoglaló cikksorozatunkat.
1, Tisztázzuk a célokat!
Még mielőtt belevágnánk a projektbe, pontosan meg kell határoznunk, hogy mit is várunk az influenszer marketingtől.
Az alábbi célok a legnépszerűbbek:
- márkaismertség növelése;
- posztjaink elérésének növelése;
- márka iránti elkötelezettség kialakítása és erősítése;
- hitelesség kialakítása és erősítése;
- tartalomkészítés támogatása;
- honlapok, webshopok látogatottságának és konverziójának növelése.
Ha kiválasztottuk a megfelelő célokat, akkor a következő mérőszámok közül érdemes választani, hogy mire figyelünk a kampány során:
- elérés;
- nézettség;
- reakciók (lájkok);
- követők;
- kommentek;
- megosztások;
- mentések;
- üzenetek;
- honlap látogatottsága;
- konverzió.
2, Határozzuk meg a költségvetést!
Az influenszer kampányok kapcsán különösen fontos előre meghatározni a teljes anyagi keretet, hiszen nagy a szórás az együttműködések költségében. Figyelembe kell venni olyan tételeket is, mint a reklámozott termékek vagy szolgáltatások használatba vételének költsége, vagy a legjobban teljesítő posztok további promóciója. Később, ha már kiválasztottuk a megfelelő influenszert, fontos közölni vele a rá eső költségeket és megkérdezni, hogy nála ezért az összegért milyen és mennyi tartalomkészítés fér bele. Érdemes megfontolni nano és mikro influenszerek megkeresését, hiszen így a költségvetésbe több tartalom férhet nagyobb hitelesség mellett – erről részletesen ebben a cikkben olvashat.
3, Válasszunk együttműködési típust!
Ha tisztában vagyunk a célokkal és a költségvetéssel, kiválaszthatjuk, hogy milyen módon akarunk együttműködni az influenszerekkel.
Fontos eldönteni, hogy:
- milyen kontrollt szeretnénk a tartalmak felett,
- mennyi időnk van az együttműködésre,
- illetve hogy egyszeri projektről van szó vagy folyamatos partneri kapcsolatra törekszünk.
Az első alkalmak során érdemes egyszeri posztokról megállapodni és több influenszert is kipróbálni, hogy teszteljük a közös munkát és eredményeket, így könnyebb kiválasztani azt a véleményvezért, akivel hosszabb távon is szeretnénk együttműködni. A tesztelés költségét csökkentik, ha csak termékkel vagy szolgáltatással fizetünk, tehát barterezünk. Ebben az esetben növeli a hitelességet, ha azt kérjük az influenszerektől, hogy próbálják ki, és csak akkor ajánlják, ha valóban tetszik nekik és szívből tudják ajánlani másoknak is. Arról is döntést kell hozni, hogy az alábbi 3 típus közül milyen munkát várunk el:
- Klasszikus szponzorált bejegyzés közzététele az influenszer közösségi média csatornáin és/vagy tartalom készítése a cég csatornáira: ez esetben határozzuk meg a tartalomtípust, az időzítést és a legfontosabb üzeneteket.
- Nyereményjáték: ez költségesebb együttműködés, hiszen az influenszerek mellett a nyereményeket és azok szállítási díját is állni kell, viszont még hatékonyabb, mint az átlagos szponzorált tartalmak.
- Márkanagykövet: a tesztelési időszak után kiválasztott leghatékonyabb – és a márkánk értékeit képviselő – influenszereket nagykövetnek kérhetjük fel, amely a célközönség körében rendkívüli módon növelheti a márka ismertségét.