« Vissza

Milyen a figyelemfelkeltő és meggyőző szöveg a honlapokon? – 3. rész

Online marketingWeboldalkészítés

Nem elég, hogy egy honlap gyönyörű, mobilbarát és jó a felépítése, hiszen mindez semmit sem ér, ha a szövege nem kelti fel a figyelmet és nem győzi meg az érdeklődőt a szolgáltatásaink igénybe vételéről vagy termékeink megvásárlásáról.

 

A Coschedule szakmai blogja az alapoktól vette végig, hogy mire érdemes ügyelni egy weboldal szövegeinek írásakor, így akár kezdő szövegírók, vagy a témában tapasztalatlan cégvezetők számára is hasznos tanácsokat gyűjtöttek össze.

 

Cikksorozatban vesszük át a lépéseket, az első és második rész után folytatjuk.

 

Tüske

 

  • Ragadjuk meg az olvasó figyelmét az első mondattal!
  • Kezdjünk olyan mondattal, ami a cím alapján váratlan!
  • Az első mondat keltsen olyan hatást, mintha berúgnánk az ajtót!

 

A fentiekhez hasonló tanácsokkal szokták ellátni az újságírókat. Az ilyen meglepő első mondatot “tüske” becenéven emlegetik.

 

A kezdőmondat hasonlóan fontos lehet, mint a cím – utóbbi a kattintás miatt, előbbi pedig a figyelemfelkeltés miatt. Ha nem ragadjuk meg gyorsan az emberek figyelmét, könnyen és gyorsan elvesztik az érdeklődésüket, és bezárják a honlapot – ezt lehet elkerülni, ha rögtön a téma közepébe vágunk.

 

Ez a kezdőmondat lehet kérdés, vagy szimplán egy érdekes statisztika, ami után pontot teszünk. Utána pedig kifejthetjük a választ a kérdésre, vagy megmagyarázhatjuk, hogy a kiválasztott adat hogyan jön a témához.

 

Formázás

 

A szöveget nemcsak írni kell – és ellenőrizni a helyesírását –, hanem formázni is.

 

Az emberek például nem szeretik a túl hosszú bekezdéseket, így általában az a javaslat, hogy 7-8 sornál és/vagy 3-4 mondatnál ne legyen hosszabb egy bekezdés. A brit online újságírás jelenti a végletet, ott szinte minden mondat külön bekezdést kap.

 

Fontos, hogy könnyen átnézhető, szkennelhető legyen a weboldal szövege, így a félkövérrel kiemelt szövegrészek, a bullet pointos lista (lásd feljebb), és az alcímek használata is könnyítheti az olvasó dolgát.

 

Ellenőrzés

 

Nevek, számok, adatok, statisztikák, dátumok, tények – csak néhány példa, hogy milyen alapvető dolgok kapcsán fontos egy szöveg ellenőrzése.

 

Nem várhatjuk egy érdeklődőtől, hogy sokáig böngéssze a honlapunkat, ha rögtön kiszúr benne egy alapvető hibát. Igen, ez is plusz időt vesz igénybe, de megéri áldozni rá. A türelem – és az ellenőrzés során tanúsított koncentráció – hibátlan szöveget terem!

 

És ott vannak az irritáló esetek…

 

Ne használjunk nyelvtani értelemben szenvedő szerkezetet! Sose írjunk le olyasmit, hogy “harmadik alkalommal került megrendezésre”. Ezt a szokást az angol nyelvből veszik át sokan, például hivatalos levelekben lehet látni, pedig irritáló olvasni.

 

Ha lehet, ne kezdjük “és” vagy “de” szóval a mondatokat – kivételes esetekben indokolt lehet, mint például figyelemfelkeltő jelleggel e szakasz alcímében –, de inkább menjünk biztosra!

 

A folytatás cikksorozatunk további részében olvasható.

Kapcsolódó cikkek