Olyan sokat hallani róla, annyira egyszerűnek és hatékonynak tűnik, mégsem szabad vakon fejest ugrani az influenszer-marketing világába. Gondosan kell kiválasztani a platformokat, a véleményvezéreket, és még egyéb tényezőkön is elcsúszhat a projekt. Rengeteg tapasztalat halmozódott már fel a témában, így már tudjuk: vannak olyan klasszikus, de egy kis odafigyeléssel könnyen elkerülhető hibák, amelyek időbe és pénzbe kerülnek. Az egyik legnépszerűbb hírlevél szolgáltatás, a Benchmark szakmai blogján jelent meg egy lista ezekről a bakikról.
1, Nem megfelelő platform használata
Instagram? Facebook? YouTube? TikTok? LinkedIn? Pinterest? Twitch? Vagy más? Milyen közösségi oldalakon futtassuk az influenszerekkel együttműködő kampányt?
A válaszhoz nagyon egyszerű piackutatásra és tapasztalatra van szükség, amely a következő kérdésre válaszol: többségében hol aktív a célközönségünk?
Több közösségi oldalt is választhatunk, illetve olyan eredményre is juthatunk, hogy ott kell hirdetni, ahol (még) nincs is aktív profilunk.
Pár példa: női célközönség esetén a Pinterest és az Instagram különösen ajánlott, míg B2B-szegmensben hatékony lehet a LinkedIn, a tinédzserek eléréséhez pedig a TikTok.
2, Átláthatóság hiánya
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) igen komolyan veszi az influenszer-marketinggel kapcsolatos szabálysértéseket. Az elmúlt években ugyanis rengeteg visszaélés volt tapasztalható ezzel a hirdetési módszerrel – leginkább az átláthatóság hiánya miatt.
Mindig jelezni kell, hogy reklámról van szó, és az sem mindegy, hogy ezt miként tesszük. A GVH 2022 novemberében közzétett útmutatójának betartásával elkerülhetjük a súlyos pénzbüntetéseket.
3, Nem az elérés a fontos mérőszám
Nem mindegy, hogy az influenszer-kampány sikerét milyen mutatókkal mérjük. Sok cég hajlamos csak azt figyelni, hogy milyen eléréseket produkáltak a véleményvezérek posztjai. Pedig a nagy figyelem még semmit sem mond el a hatékonyságról.
Sokkal fontosabb, hogy pontosan mérhető legyen a hatás, ehhez például egyedi linket adhatunk minden velünk dolgozó influenszernek. A profiljaikról érkező kattintásokat és rendeléseket így számszerűen látjuk.
4, A türelem hiánya
Az inluenszer-marketing a többi hirdetési eszközhöz hasonlóan többnyire nem hoz azonnali sikert. Az egyszeri, rövid ideig tartó kampányok nem igazán eredményesek. Sokkal hatásosabb hosszabb távon együtt dolgozni az influenszerekkel, akik egyre több módon mutatják be a termékünk vagy szolgáltatásunk előnyeit.
5, Nem megfelelő influenszer választása
Ahhoz, hogy a kampányhoz illő influenszert válasszuk ki, elsőként fontos tudni: pontosan milyen influenszerek vannak? 5 típust különböztetünk meg, róluk ezen a linken olvashat bővebben.
Hogyan válasszuk ki a megfelelő típust, és azon belül a kampányhoz illő véleményvezért? A Rackhost Tudásbázisában ehhez is részletes leírást adunk, ide kattintva olvasható.
6, Nem eredeti tartalom felhasználása
Az influenszer-marketing nem abból áll, hogy megkeresünk egy népszerű vloggert, majd teljesen rábízzuk a kreatív folyamatot. Ehhez a megrendelő cégnek is hozzá kell tennie, minden fontos információ megosztásával, és a koncepció felvázolásával, amely arra is kitér, hogy milyen hatást akar elérni.
Ilyenkor fontos hangsúlyozni, hogy egyedi tartalmat várunk el. Nem egy tucatvideót, hanem egyedi, az adott influenszerre jellemző stílusú és témaválasztású tartalmat! Csak így lehet hiteles és eredményes az együttműködés!
7, Agresszív termékelhelyezés
Sokszor az a poszt a legjobb, amelyben csak említés szintjén van elhelyezve a termék vagy szolgáltatás. A célközönség ugyanis csak akkor fog vásárolni, ha előtte kellően szórakoztató és/vagy edukatív volt egy – a kampányhoz illő – téma feldolgozása.