Célközönség – ez az online marketing egyik legfontosabb kifejezése, amit mi is sokszor hangoztatunk a Rackhost Tudásbázis hasznos tanácsokkal szolgáló cikkeiben. Tesszük ezt azért, mert a tippeket hiába fogadják meg a cégek és vállalkozók ha nem tudják, hogy pontosan kinek és hogyan érdemes kommunikálni.
A célközönség pontos megállapításának pedig van egy trükkje: a vásárlói személyiség (buyer persona) kialakítása. Hogy mit kell tenni ehhez? A Semrush szakértői blogbejegyzése alapján elmagyarázzuk, cikksorozatunkat az első és második rész után folytatjuk.
Milyen kutatómunka szükséges a vásárlói személyiség kialakításához?
Bár a vásárlói személyiség egy kitalált embert alakít ki, ettől még valós információkon alapuló háttérmunka és adatelemzés igenis szükséges. Több fronton is lehet kutatni:
- Ügyfelek és vásárlók kutatása: személyes tapasztalatok és beszélgetések, interjúk, illetve fókuszcsoport is bevethető.
- Direkt visszajelzés az ügyfelektől és vásárlóktól: online és offline értékelések, kitölthető űrlap linkelése a céges hírlevélben, ügyfélszolgálati beszámolók.
- Hivatalos adatok: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és egyéb társadalmi szervezetek hivatalos, publikusan elérhető adatai.
- Iparági kutatás: iparági szervezetek hivatalos, publikusan elérhető adatai.
- Közösségi média: kommentek és üzenetek a közösségi oldalas profilokon.
- Analitika: a honlapunk látogatottsága, a közösségi médiás profilok analitikája, a hírlevelek statisztikája.
Miért érdemes sztorit is írni a vásárlói személyiséghez?
Az emberek alapvetően az általuk megélt és másoktól hallott történeteken keresztül értelmezik a világot és a benne foglalt helyüket. Az emberi elme így működik, ami kiaknázható: történetet is ki lehet találni a vásárlói személyiséghez. Ezzel a módszerrel nemcsak száraz adatokból áll, hanem egy narratívája is lesz a vásárlói személyiségnek, tükrözve a vélhető problémáit, kihívásait, céljait és motivációit egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. A vásárlói személyiség “életre keltésével” nagyobb esélyünk lesz a célközönséggel rezonáló marketing üzenetek kitalálására.
Miért kell frissíteni a vásárlói személyiséget?
A vásárlói személyiséggel nem elég egyszer foglalkozni, időnként vissza kell térni hozzá, alakítani. A cégünk ugyanis folyamatosan változik, fejlődik, új termékeket és szolgáltatásokat kínál, és ehhez a vásárlói személyiségnek is igazodnia kell. Sőt, idővel a célközönségünk is változhat, ami akár a vásárlói személyiség teljes felülvizsgálatát is indokolhatja. Csak a rendszeres frissítéssel lehet eredményesen használni a vásárlói személyiséget. Ehhez folyamatos kapcsolatot kell teremtenünk a célközönségünkkel, illetve alkalmazkodni az igényeikhez, preferenciáikhoz.
Jól jönne egy kis segítség a munkához?
Nem véletlen, hogy a Semrush szakértői cikkét választottuk ebben a témában, ugyanis a honlapján egy ingyenes online szolgáltatás is elérhető, amely lépésenként viszi végig a látogatót a vásárlói személyiség kialakításán.