A keresőoptimalizálás kapcsán óriási változást hozott a mesterséges intelligencia, hiszen a keresés már egyre kevésbé olyan, mint megszoktuk: az emberek chatekkel beszélgetnek, jól megfogalmazott kérdéseik után már linkeket sem feltétlenül kapnak – vagy ha igen, nem kattintanak –, csak kész válaszokat olvasnak, takaros sorokban. A Search Engine Journal épp ezért volt kíváncsi SEO-szakértők véleményére, akik felvázolták a keresőoptimalizálás jövőjét.
A keresőoptimalizálás jövője
Andrew Chadwick, a Keyword Insights alapítója szerint a kulcsszó a keresési élmény optimalizálása, amely korábban csak a weboldalak felhasználói élményét fedte le, most viszont a tartalom optimalizálását is minden egyes platformra, ahol a célközönség elérhető.
Tehát már nem csak a Google-keresőn, de a TikTokon, az Instagramon, a Pinteresten és egyéb közösségi oldalakon is finomhangolják a felhasználói élményt. A SEO-szakembereknek tehát ezekre a platformokra kell aprólékosan megtervezett tartalmakat készíteni.
Ennek jeleit az átlag felhasználók is látják már, hiszen a Google-kereső találati listáiban már egyre több közösségi oldal posztjai jelennek meg, a TikTok előnyben részesítése pedig különösen látványos ebben a tekintetben. Épp ezért a jól felismerhető, aktív közösségi médiás jelenléttel rendelkező márkákat kell építeni a jobb eredményekért. Érdemes együttműködni influenszerekkel, kivételes ügyfélélményt kell kínálni és érdekes tartalmakat.
Eli Schwartz, a Product Led SEO tanácsadója úgy véli: teljesen megváltozik a keresők felhasználói élménye, akár tetszik ez a felhasználóknak, akár nem. És a Google egyeduralma sem biztos már, hiszen az emberek egyre inkább kérdeznek a ChatGPT-től és egyéb mesterséges intelligenciáktól. Sokan tehát már nem is vágynak a klasszikus keresési élményre.
Olga Zarr, a SEOSLY tanácsadója kiemelte: a ChatGPT, a Google Gemini és a Bing Chat kapcsán elképesztő fejlődésre lehet számítani, amivel egy automatizált megközelítés felé viszik a keresési élményt. Sőt, azt a kérdést is fel kell tenni, hogy a ma ismert SEO az elavulás szélén áll-e? A keresők ugyanis egyre inkább integrálják a mesterséges intelligencia által generált tartalmakat a keresési eredményekbe.
Mit tegyünk a SEO érdekében?
Nincs más tehát hátra: a SEO-szakembereknek is kell aknázniuk az MI erejét, de meg kell találniuk a tökéletes egyensúlyt a mesterséges intelligencia felhasználása és az emberi szakértelemre való támaszkodás között. Az emberek megértési és elemzési képességeit ugyanis (egyelőre) nem képes reprodukálni az MI.
Patrick Stox, az Ahrefs tanácsadója úgy látja: a klasszikus SEO eredményeként egyre kevesebb kattintást kapunk és kevesebb adatot a kattintásokról és a rangsorolásról. A gépi tanulásnak köszönhetően a SEO-ban egyre nagyobb szerepet kap az automatizálás. Stox szerint a SEO-szakembereknek ezt jó hírként kell elkönyvelniük, hiszen alantas és időigényes feladatoktól szabadulnak meg.