A ChatGPT és a hozzá hasonló, generatív mesterséges intelligenciák a marketing megannyi területére komoly hatással vannak, de elsőként a keresőoptimalizálás világát állították szinte a feje tetejére.
A SEO-trendeket már egészen más határozza meg, mint másfél éve, a mesterséges intelligencia ugyanis eddig sosem látott eszközöket adott a szakemberek kezébe. 2024-ben már illik is ehhez alkalmazkodni.
Lássuk, hogy a Backlinko által összegyűjtött tapasztalatok milyen trendeket jeleznek ezen a téren.
Legyen eredeti a tartalom!
A mesterséges intelligencia megjelenése még fontosabbá tette az eredeti tartalmakat és gondolatokat. A Google algoritmusának új elvárásai is ezt tükrözik, hiszen a legnépszerűbb kereső is azokat a tartalmakat díjazza, amelyekhez érzékelhetően emberek biztosítják a hozzáadott értéket, például saját véleménnyel, tapasztalattal, kutatómunkával.
Kreatív, eredeti tartalom szükséges tehát a keresőoptimalizáláshoz, így a generatív mesterséges intelligenciákat érdemes inkább csak ötletszerzésre, inspirációra használni, például az előkészületek során jegyzetek és alcímek létrehozására.
Úgy kell a mesterséges intelligenciára tekinteni, mint egy író asszisztensre, például meg lehet kérni a megszerzett információk összegzésére, meglévő szövegek tömörítésére, a bekezdések bullet point-szerű felsorolássá alakítására, táblázat készítésére az információkból, stb.
A mélységet és a részleteket viszont a szövegírónak, vagy az ő segítségével a szakértőnek kell megadnia.
Legyen meg a tapasztalat!
Mi tud biztosan nyújtani az ember, amit a mesterséges intelligencia nem: első kézből szerzett tapasztalatot.
Olyan témákat kell tehát érinteni, amelyeken személyesen szerzett tapasztalatunk és ismeretünk van, és ezek közül azokat az információkat kiválasztani, amelyek valóban megérintik a felhasználókat, tanulsággal szolgál számunkra, vagy olyan érdekességre lelnek, amit a mesterséges intelligenciától sosem kaptak volna meg.
Tehát olyan tartalomban kell gondolkodni, amit a mesterséges intelligencia – számunkra ismert körülmények miatt – biztosan nem tudna elkészíteni.
Ezt legkönnyebben egyes adatok, kutatómunkák eredményeként szerzett információk egyedi értelmezésével, megalapozott véleménnyel lehet elérni. A mesterséges intelligenciának ugyanis nem feladata véleményt alkotni, ezt az emberre bízza, és nekünk élni kell ezzel a lehetőséggel.
A podcastok is azért lettek népszerűek, mert az emberek keresik az egyedi értelmezéseket, véleményeket, az emberi megközelítést – e felé halad a SEO is.
Legyen hiteles a szerző!
A keresőoptimalizált szövegek kapcsán sosem volt még ennyire fontos, hogy a tartalmak mögött valódi szerzői entitás legyen, tehát egy hiteles szakember.
A SEO-ra (is) koncentráló honlapokon sorra jelennek meg az írói profilok, amelyek bemutatják, hogy a szövegek, például blogbejegyzések írói milyen területen számítanak szakértőnek, milyen elismeréseket és tapasztalatokat szereztek, és ezeket az állításokat releváns linkekkel is bizonyítják.
Érthető ez a trend, hiszen ha a Google-kereső kizárólag a szövegre koncentrálna, és a hátterét figyelmen kívül hagyná, akkor azt kockáztatná, hogy kizárólag mesterséges intelligencia által írt szövegeket sorol előre.