Most már világszerte aktív a Google-kereső algoritmusának frissítése, amelyről azt írtuk: új SEO-korszak köszönt ránk. A “Helpful Content Update” lényegét a neve is elárulja: mostantól az emberek számára valóban hasznos linkek kerülnek előre a találati listán, ellentétben például a kulcsszavakkal telepakolt, de haszontalan tartalmakat kínáló honlapokkal, blogokkal. Ennek részleteiről korábban írtunk már, most pedig a legújabb frissítés kapcsán mélyebbre ásunk a címben is feltett kérdésben: SEO-szempontból mit jelent a Google-kereső változása?
Egyedi, szakértői tartalom felismerése
A magyar SEO-szakértő oldal, az ITE.hu szerint az új frissítés mérföldkövet jelent, hiszen új szempontok alapján értékelik a honlapok tartalmát. A frissítés korábbi verziója is élt a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia lehetőségeivel, most viszont ezt a tudást jobban kihasználja és kategóriákba sorolja a tartalmakat.
Ez az – “improved classifier” elnevezésű – újítás finomítja az algoritmust, amely még hatásosabban tudja eldönteni, hogy mi számít hasznos tartalomnak. A Google közleménye szerint jobban felismerik a személyes vagy szakmai szempontok szerint készített tartalmakat, illetve még inkább előtérbe helyezik az olyan tartalmakat, amelyek egyedi szakértelmet és tapasztalatot sugallnak.
A mesterséges intelligencia “engedélyezése”
A “Helpful Content Update” korábbi verziójában külön hangsúlyozták, hogy az ember alkotta szövegek előnyt élveznek, most viszont ez a rész kikerült a leírásból. Az “egyedi nézőpont” és a “személyes tapasztalat” kifejezések viszont még mindig hangsúlyosak a leírásában, vagyis mesterséges intelligencia által írt, személytelen szövegek önmagukban még nem lesznek hasznosak, a hozzáadott értéket nekünk kell biztosítani.
Vagyis a mesterséges intelligencia segítségét elfogadják, de az nem lesz elég, hogy Ctrl+C és Ctrl+V révén a weboldalba másoljuk a kidobott szövegeket. A ChatGPT kapcsán korábban is arra a következtetésre jutottunk – a szakértői elemzések alapján –, hogy nem sodor veszélybe munkákat, csak átalakítja azokat – ezt bizonyítja a Google hozzáállása is.
Mit tehetünk, ha a változás negatív hatással van honlapunkra?
Amennyiben nem felelünk meg a Google-kereső új igényeinek, azt legkésőbb 2023 szeptember végétől tapasztalnunk kell az analitikában. Ha a kattintások és az eredmények kapcsán rosszabb eredményeket tapasztalunk, akkor a Google szerint a korábbi tartalmakat érdemes az új szempontok alapján frissíteni.
Ezekről a szempontokról a Google egy részletes, angol nyelvű leírást közölt, amit érdemes tanulmányozni a még hatásosabb változásokért, de a lényeget korábban mi is összefoglaltuk.