« Vissza

Mik a legfontosabb SEO alapok?

SEO

Mielőtt a témában elmélyednénk, a legfontosabb dolog tisztázni, hogy mi az a SEO – keresőoptimalizálás – és mi az a vezérelv, ami mentén dolgozni kell rajta.

Alapvetően – nevéből fakadóan – egy olyan optimalizálási, utánkövetési és idővel korrigálási munka, ami során az a célunk, hogy a keresőmotorok segítségével informálódni akaró emberek számára a leghasznosabb tartalmat hozzuk létre, szem előtt tartva az adott keresőmotor irányelveit.

Ha a keresőmotorok céljait vizsgáljuk, akkor a SEO, mint a tartalomba fektetett munka vagy energia, kifejezetten hasznos és kiszolgálja a motorok azon vágyát, hogy a lehető legminőségibb tartalmat tudják felhozni a találati lista elejére. Itt a keresést végrehajtó ember vélhetően le is kattintja a találatot, így meg is szerzi a szükséges információt a keresőszó – kulcsszó – kapcsán, így a felhasználó legközelebb is ugyanazt a motort fogja használni keresésre elégedettsége révén. Utóbbi a legfontosabb célja a keresőmotoroknak, így mindent megpróbálnak elkövetni azért, hogy a legjobb tartalmat tudják felhozni minden felhasználó számára. 

Röviden: a SEO az a munka, amit azért teszünk, hogy a mi tartalmunk legyen a legjobb egy adott kulcsszó kapcsán az interneten, így rábírva a keresőmotort arra, hogy a mi tartalmunkat helyezze a legjobb helyezésre a találati listán.

Részeit tekintve három elkülöníthető területből áll:

  1. Technikai SEO – a weboldal fejlesztői szemmel való vizsgálata. Az oldal kódjában szereplő hibák javítása, lehetőségek, megoldások összessége. Ez biztosítja, hogy az oldal bejárható a keresőmotor robotjai által és a feltérképezés során utóbbiak helyes utasításokat kapnak, amik segítségével indexelhetik az összes aloldal tartalmát.
  2. On-site SEO – a weboldal tartalmainak összessége. Ide tartozik minden szöveges tartalom, kép, meta beállítás. Szinte minden olyan tartalmi elem, amit a látogató vizuálisan lát, értelmez és információval szolgálhat számára.
  3. Off-site SEO – az oldalon kívüli keresőoptimalizálási faktorok összessége, melyek két részből állnak. Javarészt linkek, amik más weboldalakról az oldalra mutatnak, illetve kisebb részben az ún. “link nélküli említések”, amikor csak a márkánk nevét említik egy szöveges tartalomban, de nem készül kattintható hivatkozás, amin keresztül eljuthatunk a weboldalra.

Technikai keresőoptimalizálás során célszerű a legelterjedtebb platformokra vagy CMS rendszerekre támaszkodni, így “meg lehet spórolni” végtelen felesleges kört, ami azzal telne, hogy újra feltaláljuk azt, amit már korábban megtettek helyettünk. Magyar viszonylatban a céloktól függően két kiemelkedő rendszert lehet említeni. E-kereskedelmi oldalakhoz az Unas a legelterjedtebb és legjobb választás, míg one-pager és pár aloldallal rendelkező szolgáltatói, gyártói és egyéb oldalakhoz a WordPress használatos. Természetesen lehet ezeken kívül sok mást is említeni, de ezek a rendszerek már kevesebb weboldalt szolgálnak ki, vagy lényegesen elmaradnak technikailag az előbbi kettőtől.

Tartalmi SEO-ban tapasztalataink szerint a leggyakoribb megoldás az, hogy a projektben házon belül tartják a szöveges tartalmak elkészítését. Legtöbbször ennek egyszerű indoka van, mivel szakmailag a belső kollégák a legfelkészültebbek. Folyamatát tekintve – szinte – mindig egy három lépcsős folyamat, melyben először történik a kulcsszókutatás, ami alatt a megfelelő kulcsszó kerül kiválasztásra. Második lépés a tartalom elkészítése és végül a harmadik lépés az elkészült tartalmak utánkövetése és korrigálása az aktualitásoknak megfelelően.

Az Off-site, vagyis az oldalon kívüli keresőoptimalizálás még a mai napig elég gyerekcipőben jár a magyar piac, jó minőségű megoldásokat szinte elhanyagolható mennyiségű weboldal vesz igénybe, vagy valósít meg, így aki erre kellő energiát fordít, az könnyedén kiemelkedhet a találai listáról. Természetesen végtelen számú “csaló”, ún. black-hat megoldás van jelen a piacon, mint például a link farmok vagy a PBN oldalak, de ezek a megoldások hatása legfeljebb placebó jellegű, vagy minimális hasznossággal bírnak, ugyanakkor nem ritkán kifejezetten veszélyesek tudnak lenni. Utóbbi végett havi szinten nagyon sok projekt keresi meg az ALH Consulting Kft-t azzal a céllal, hogy elhibázott linképítés kapcsán kapott büntetésből segítsenek nekik kilábalni. A Rackhost.hu-ra hivatkozva ingyenes SEO elemzés vehető igénybe tőlük ide kattintva.

A cikksorozat következő 4 részében részletesebb betekintést nyerhetünk a keresőoptimalizálás rejtelmeibe Pál Zoltán Gábor, az ALH Consulting Kft. SEO szakértője által.

Kapcsolódó cikkek