Útmutatónk támogatást nyújt a kkv szektor résztvevőinek és nagyvállalatok széles domain portfóliójának kezeléséhez egyaránt. Fogadja meg tanácsainkat, segítségükkel csökkentheti a nem megfelelő domain menedzsmenttel járó kockázatokat, melyek hatással lehetnek márkájára, cége hírnevére.

Az internet jelentőségének növekedésével együtt egyre fontosabbá válik a cégek online jelenléte is. A siker egyik faktora, hogy az adott vállalkozás megjelenik-e az online térben és milyen formában, minőségben. Hiszen manapság már nem csak az információszerzés, hanem a vásárlás nagy része is online zajlik. Kifejezetten fontos az interneten való megjelenés, melynek alapvető és leghatásosabb formája a céges weboldal, ezzel együtt pedig a domain nevek szerepe is jelentős. Nem véletlenül tartják számon a domaineket fontos marketing és üzleti eszközként.

A kisvállalkozások gyakran csak egy domain nevet regisztrálnak, míg a nagyobb cégek akár több 100 domainből álló portfóliót építenek, de ha nem kezeljük őket megfelelően, az mindkét esetben problémát okozhat. Nem járul hozzá megfelelően a márkaépítéshez, vagy épp ellenkezőleg, a már jól felépített brandünk védelmét nem szolgálja eléggé és akár még nagyobb problémákhoz is vezethet, mint például végjegyek megsértése.

Határozza meg a vállalati politikát!

A domain menedzsment első lépéseként határozzuk meg a belső irányelveket! A vállalkozás típusától és céljaitól függően oda kell figyelni több tényezőre is.

A domain kezelési irányelveinknek összhangban kell lenniük az alapvető üzleti céljainkkal, marketing tervünkkel és növekedési stratégiánkkal egyaránt! 

A védjegyeknek szintén illeszkednie kell a domain menedzsmentünkhöz, ezért legyünk tisztában a cég elfogadott, elbírálás alatt lévő és a jövőben tervezett végjegybejelentési kérelmeivel!

Azt is meg kell határoznunk, hogy a cégen belül ki lesz a felelős a domain regisztráció és domain kezelés tekintetében, aki nyilvántartja, hogy milyen domain, mikor, mennyi időre lett regisztrálva, valamint ha új termék kerül bevezetésre, vagy új célpiacra terjeszkedik a cég, akkor a szükséges új domain nevek regisztrációjáról is gondoskodik. Itt ne egy konkrét személyt bízzunk meg, hanem legyen egy pozíció, akinek a munkakörébe fog tartozni a domainek menedzselése. Ezzel elkerülhetjük, hogy egy elbocsátás vagy felmondás esetén neadjisten ne tudjunk hozzáférni cégünk domainjeihez.

Figyelembe kell venni a meglévő és tervezett termékeket, szolgáltatásokat, ezek neveit, több országban való jelenlét esetén pedig a földrajzi elhelyezkedésüket is.

Határozzuk meg a domain átirányítási folyamatainkat! Többek között azt, hogy az országkód szerinti végződéssel regisztrált domainünk/domainjeink hova mutatnak, milyen átirányításokat vettünk vagy veszünk fel.

Legyen egyértelmű álláspontunk arról, hogy a vállalkozás számára regisztrált domain esetén ki lesz a domain tulajdonos, adminisztratív kapcsolattartó, milyen elérhetőségeket adunk meg és használjuk ezeket következetesen. Ezek gyakorlatilag a whois adatok.

Minden marketing vagy PR tevékenység, –bármilyen említés– megkezdése előtt legyünk biztosak benne, hogy a bevezetésre kerülő márka, termék vagy szolgáltatás nevét regisztráltuk már domain névként. Ezzel elejét vehetjük annak, hogy a konkurencia megelőzzön minket és hamarabb foglalja le az adott domaint, ezzel eltérítve a látogatóinkat.

Jogi és informatikai folyamatainkat is határozzuk meg, tartsuk nyilván, melyek hasznunkra lehetnek bármilyen domainhez kapcsolódó kérdés, vita esetén.

Egységesítse domainjeit!

Érdemes összegyűjteni a vállalat összes –akár a leányvállalatok, egyes részlegek által– regisztrált domain nevét. Amennyiben nagyobb cégről van szó, előfordul, hogy ezek különböző regisztrátoroknál vannak kezelve, ebben az esetben regisztráljuk át őket ugyanazon szolgáltatóhoz az egyszerűbb és átláthatóbb kezelés érdekében. A megfelelő regisztrátor választásnál vegyük figyelembe többek között azt, hogy hol hányféle domain végződés áll rendelkezésre és jövőbeni megfontolásokból azt válasszuk, ahol a legtöbb lehetőségünk van, ide regisztráljuk át a vállalkozás összes domain nevét!

Ha a fent részletezett céljainknak megfelelően van olyan domain név, melyre még szükségünk lenne, akkor azokat is regisztráljuk! Amennyiben eltérést tapasztalunk, egységesítsük és módosítsuk a whois adatokat és állítsuk be az automatikus domain megújítást, hogy a későbbiekben véletlenül se veszítsünk el amiatt domain nevet, mert elmulasztjuk a megújítását.

Regisztráljon több változatot!

Nem csak egy, hanem több domain név regisztrálása is ajánlott. Foglaljuk le cégünk nevét, márkaneve(ke)t, termékneve(ke)t, szlogen(eke)t, üzletághoz tartozó kulcsszavas domain neveket!

Érdemes a kiválasztott domain nevek különféle változatait is bejegyezni, köztük a lehetséges elgépelésekből vagy félreértésekből származó variációkat. Továbbá adott esetben kötőjeles, kötőjel nélküli, ékezetes és ékezet nélküli valamint egyes számú és többes számú változatokat egyaránt. Ezzel elejét vehetjük annak, hogy a konkurencia minket megelőzve regisztrálja ezeket a domain neveket és a saját weboldalára irányítsa őket, így megszerezve látogatóinkat.

Egynél több végződést válasszon!

Célszerű egynél több végződést választani! Regisztráljon domaineket országkód szerinti TLD-ket használva, több országban való jelenlét esetén minden célország kódjával. (pl. Magyarország – .hu, Németország – .de, Olaszország – .it) A legnépszerűbb domain végződéseket –mint .com, .net, .info– se hagyjuk ki, de választhatunk több száz egyéb, iparágunkra, tevékenységi körükre jellemző TLD közül. Ilyenek lehetnek a .business, .art, .health, .team és ehhez hasonló kifejező végződések.

Értse meg a domain név és a védjegy kapcsolatát!

A domain használati jog nem túl bonyolult, de több dologra oda kell figyelni. A domain regisztráció és védjegy lajstromzás két külön folyamat, de vannak köztük átfedések. Lehetőség van a domain nevek védjegyként töténő lajstromzására, ehhez kérelmet kell benyújtani a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál. Viszont a domain regisztráció önmagában nem jelenti azt, hogy az a domain onnantól kezdve mindig a mi tulajdonunkat fogja képezni, ugyanis ha valaki más már korábban védjeggyel rendelkezett az adott szóra vonatkozóan, akkor őt illeti a domain név is.

Mindezeket megelőzve érdemes védjegyeket kérelmezünk a vállalkozásunkkal kapcsolatban és minél előbb bejegyezni a szükséges domain neveket is. Sőt lehetőségünk van megbizonyosodni róla az SZTNH védjegykutatási szolgáltatásával, hogy a regisztrálni kívánt domain név védjegyoltalomba ütközik-e. A saját védjegyeink megvédéséhez pedig a domain figyelő szolgáltatás nyújthat segítséget, mellyel értesítést kapunk, ha valaki regisztrált egy cégünk szempontjából fontos kulcsszót tartalmazó domaint és még időben megtehetjük a szükséges lépéseket, ha valóban minket illet az adott domain név.

Válasszon megfelelő domain regisztrátort!

A megfelelő domain regisztrátor kiválasztása kulcsfontosságú. Bizonyos szolgáltatások megléte jelentősen javíthatja a domain kezelési folyamatot, vagy ellenkező esetben meg is nehezítheti. A következőket vegye figyelembe a regisztrátor kiválasztásakor:

  • Egyszerű, könnyen kezelhető adminisztrációs felület
  • Lehetőség tömeges domain regisztrációra, megújításra
  • Regisztrálható domain végződések
  • Fizetési lehetőségek
  • Ügyfélszolgálat elérhetősége
  • Rendelkezésre állás
  • Kiegészítő szolgáltatások
  • Megbízhatóság, vélemények

Reméljük, hogy útmutatónkkal segíteni tudjuk a vállalkozásokat az egyszerűbb domain kezelési folyamataik kialakításában és ezáltal bizonyos kockázatok csökkentésében!