A .hu Domainregisztrációs Szabályzat központi változásai minden domain regisztrátorra vonatkoznak, így a Rackhost ügyfelei számára is kötelező érvényűek. A módosítások két lépcsőben lépnek életbe: az első fázis 2024. március 20. és május 6. között, míg a második szakasz 2024. május 6. után érvényesül.
Annak érdekében, hogy ügyfeleink naprakész információk alapján tájékozódhassanak, jelen írásunkat bocsátjuk ehhez rendelkezésre. Emellett természetesen az ügyfélszolgálatunkhoz is fordulhatnak bizalommal, akik segítenek a folyamatok lebonyolításában.
Mi változik a Domainregisztrációs Szabályzatban és mikortól?
Az alábbiakban felsoroljuk a legfőbb pontokat a teljesség igénye nélkül, amelyek változtak a .hu domainekkel kapcsolatban:
- kibővült a lehetséges igénylők és a megadható adminisztratív kapcsolattartók köre (új regisztráció esetén a kettő kötelezően megegyezik);
- az ügyfelek esetében szükség lesz az adatok hitelesítésére, továbbá megerősítésére is;
- minden új .hu domain regisztráció faktoros megerősítő eljárás alapján lesz nyilvántartott;
- minden meglévő, korábban okirat alapon nyilvántartott domain esetén, ahol bizonyos adatok változnak, vagy bizonyos műveleteket kell végrehajtani, ott át kell térni faktoros megerősítő eljárási rendre;
- bevezetésre került az engedélyezési kód és a registry lock fogalma.
A változások két lépcsőben valósulnak meg:
- Első szakasz: 2025. március 20. – 2025. május 06.
- Második szakasz: 2025. május 06. után.
A változásokkal a fokozódó adatbiztonság fenntartása a cél, a szabályozási rendszer ennek megfelelően került kialakításra az ISZT Nonprofit Kft. által. Az akkreditált regisztrátorok – köztük a Rackhost Zrt. is – ezen szabályozásnak kötelesek eleget tenni az ügyfelek biztonsága érdekében. Az új folyamat segít a visszaélések megelőzésében, így:
- csökkenti az illetéktelen hozzáférések kockázatát;
- biztosítja, hogy a domain tulajdonosa/adnimisztratív kapcsolattartója valóban az, akinek az adatai a rendszerben szerepelnek;
- megakadályozza a jogosulatlan domain regisztrációkat és átregisztrációkat.
Megerősítési eljárás
A megerősítési eljárást az ügyfeleink a felhasználói fiókon belülről fogják tudni elindítani, mely során a tulajdonosi adatoknál megadott email címre kerül kiküldésre egy levél.
Ezen email tartalmaz egy hivatkozást, melyre kattintva tudják az ügyfelek megerősíteni, hogy a megadott kapcsolattartói adatokhoz van hozzáférésük, továbbá tudják ellenőrizni a megadott tulajdonosi adatokat is újra.
Ellenőrzést és elfogadást követően, a megerősítés gomb megnyomásával véglegesíthető a folyamat.
Tudnivalók a megerősítési folyamattal kapcsolatban:
- Ha több domain tartozik ugyanahhoz az email címhez a Rackhostnál, akkor az első validálás után egy éven belül nem kell újra megerősíteni ugyanazt az email címet.
- Az azonosítást 30 napon belül el kell végezni, különben a domain regisztrációs igényt töröljük. Azonban javasoljuk, hogy minél előbb végezzék ezt el!
- A validálás nélkül a domain nem kerül regisztrációra, így bárki más bejegyezheti azt.
Fontos: Magánszemélyeknek nem javasolt munkahelyi email cím megadása, mert a jövőbeli elérhetőség így nem garantált. Továbbá mindenképp már működő email címet adjanak meg!
Mi történik, ha nem kapom meg a megerősítő emailt?
Ha az email nem érkezik meg, a következőképpen lehet újra elküldeni:
- Rackhost felhasználói fiókba szükséges először belépni!
- Domain szolgáltatások → Domainek → az érintett domain sorában „Részletek” gomra kattintson!
- A tulajdonos és adminisztratív kapcsolattartó alatt található sárga figyelmeztető dobozból, a zöld gomb vagy gombok segítségével küldje újra a megerősítő emailt!
- Amennyiben továbbra sem kapja meg az emailt, forduljon ügyfélszolgálatunkhoz!
Mi történik, ha megváltozik az email címem, vagy nem tudok belépni?
Lássuk, mi a teendő a következő esetekben!
- Ha az email cím változik, mert esetleg nem megoldható a hozzáférés, úgy jelezzék az Ügyfélszolgálat felé, akik segítenek a továbbiakban!
- Ha a Rackhost felhasználói fiókba nem tud belépni, használja az „elfelejtett jelszó” opciót.
- Ha az email fiókjához nem fér hozzá, további információért forduljon Ügyfélszolgálatunkhoz!
Faktoros azonosítás
A faktoros azonosítás tulajdonképpen azt bizonyítja, hogy egy meghatározott pillanatban rendelkezünk a faktor adatként megadott emai cím felett. Erre a folyamatra meghatározott esetekben kerül sor, többek között most már az új .hu domain regisztrációkra is ez érvényes.
Sikeres megerősítést követően kerül sor erre a folyamatra. Az ügyfelek fognak kapni egy emailt – ezt már nem a Rackhost-tól, hanem a .hu Nyilvántartótól a confirmation@domain.hu email címről –, amelyen keresztül megerősíthetik az adott folyamatot.
Friss .hu domain regisztráción kívül az alábbi esetekben lehet még szükség azonosításra:
- okirat alapú nyilvántartásról történő áttérés;
- átregisztráció;
- nyitott átruházás;
- adatváltozás (például azonosító szám, vagy faktor adat változása).
Kik igényelhetnek .hu domaint?
A szabályok változásának értelmében a korábbi országokra vonatkozó korlátozások feloldódnak és olyan jogi vagy természetes személyek is igényelhetnek .hu domaint, akik esetleg kívül esnek a magyar vagy Európai Unió, az Európa Tanács, az EGT vagy az EFTA tagállamain, ám mégis valamilyen jellegű kapcsolatban állnak Magyarországgal.
Hogyan változik az átregisztráció menete?
A domain átregisztráció március 20. és május 6. között olyan módon fog megvalósulni, hogy az okirat alapon nyilvántartott domaineket első körben faktorizálni szükséges, majd egy azonosítási folyamat keretén belül a Nyilvántartó kiküldi az ügyfelek számára az AUTH kódot az értesítési email címre.
FONTOS! Az engedélyezési kódot – AUTH kód – nem a faktor email címre, hanem az értesítési email címre kapják az ügyfelek. Ez akkor releváns információ, ha a kettő különbözik.
Május 6-tól kezdve azonban az okirat alapon nyilvántartott domainek válthatnak úgy regisztrátort, mint eddig – tehát egy dokumentum kitöltésével –, ám az új regisztrátornál KÖTELEZŐEN faktorizálni szükséges a domaint. Sikeres átregisztráció és/vagy tulajváltás után 30 napos korlátozás alá kerül a domain. Ez azt jelenti, hogy ebben a 30 napban sem regisztrátort, sem tulajdonost nem válthat.
FONTOS! Egyetlen kód használható átregisztrációhoz és tulajváltáshoz is, így ezzel mindenképpen körültekintően járjanak el!
A sikeres átregisztrációhoz azonban szükséges tudni azt, hogy az ún. registry lock-nak feloldott állapotban kell lennie. Ezt a korlátozást a regisztrátor nem oldhatja fel, így a kommunikáció elengedhetetlen az ügyfelek és a Nyilvántartó között is. A registry lock tulajdonképpen egy biztonsági szolgáltatás, amelyet a Nyilvántartó bocsát a domain használójának rendelkezésére. Ezt a használó tudja csak feloldani a Nyilvántartó által biztosított felületen (start.domain.hu) a Regisztrátorok közreműködése nélkül.
Konklúzió
Látható tehát a fentiekből, hogy az új és meglévő domainekkel kapcsolatos műveletek lényeges változáson mentek át. A Rackhost Zrt. munkatársai készséggel állnak rendelkezésre, ne habozzanak kérdéseikkel az Ügyfélszolgálatunkhoz fordulni!