« Vissza

Fontos tudnivalók a .hu Domainregisztrációs Szabályzat változásáról

AlapokDomain

A .hu Domainregisztrációs Szabályzat központi változásai minden domain regisztrátorra vonatkoznak, így a Rackhost ügyfelei számára is kötelező érvényűek. A módosítások két lépcsőben lépnek életbe: az első fázis 2024. március 20. és május 6. között, míg a második szakasz 2024. május 6. után érvényesül.

Annak érdekében, hogy ügyfeleink naprakész információk alapján tájékozódhassanak, jelen írásunkat bocsátjuk ehhez rendelkezésre. Emellett természetesen az ügyfélszolgálatunkhoz is fordulhatnak bizalommal, akik segítenek a folyamatok lebonyolításában. 

 

Mi változik a Domainregisztrációs Szabályzatban és mikortól?

 

Az alábbiakban felsoroljuk a legfőbb pontokat a teljesség igénye nélkül, amelyek változtak a .hu domainekkel kapcsolatban:

  • kibővült a lehetséges igénylők és a megadható adminisztratív kapcsolattartók köre (új regisztráció esetén a kettő kötelezően megegyezik);
  • az ügyfelek esetében szükség lesz az adatok hitelesítésére, továbbá megerősítésére is;
  • minden új .hu domain regisztráció faktoros megerősítő eljárás alapján lesz nyilvántartott;
  • minden meglévő, korábban okirat alapon nyilvántartott domain esetén, ahol bizonyos adatok változnak, vagy bizonyos műveleteket kell végrehajtani, ott át kell térni faktoros megerősítő eljárási rendre; 
  • bevezetésre került az engedélyezési kód  és a registry lock fogalma.

 

A változások két lépcsőben valósulnak meg:

  • Első szakasz: 2025. március 20. – 2025. május 06.
  • Második szakasz: 2025. május 06. után.

 

A változásokkal a fokozódó adatbiztonság fenntartása a cél, a szabályozási rendszer ennek megfelelően került kialakításra az ISZT Nonprofit Kft. által. Az akkreditált regisztrátorok – köztük a Rackhost Zrt. is – ezen szabályozásnak kötelesek eleget tenni az ügyfelek biztonsága érdekében. Az új folyamat segít a visszaélések megelőzésében, így:

  • csökkenti az illetéktelen hozzáférések kockázatát;
  • biztosítja, hogy a domain tulajdonosa/adnimisztratív kapcsolattartója valóban az, akinek az adatai a rendszerben szerepelnek;
  • megakadályozza a jogosulatlan domain regisztrációkat és átregisztrációkat.

 

Megerősítési eljárás

 

A megerősítési eljárást az ügyfeleink a felhasználói fiókon belülről fogják tudni elindítani, mely során a tulajdonosi adatoknál megadott email címre kerül kiküldésre egy levél. 

Domain megerősítési eljárás Rackhost

Ezen email tartalmaz egy hivatkozást, melyre kattintva tudják az ügyfelek megerősíteni, hogy a megadott kapcsolattartói adatokhoz van hozzáférésük, továbbá tudják ellenőrizni a megadott tulajdonosi adatokat is újra. 

Ellenőrzést és elfogadást követően, a megerősítés gomb megnyomásával véglegesíthető a folyamat.

Domain kapcsolattartói adatok megerősítése a Rackhost felületén

 

Tudnivalók a megerősítési folyamattal kapcsolatban:

 

  • Ha több domain tartozik ugyanahhoz az email címhez a Rackhostnál, akkor az első validálás után egy éven belül nem kell újra megerősíteni ugyanazt az email címet.
  • Az azonosítást 30 napon belül el kell végezni, különben a domain regisztrációs igényt töröljük. Azonban javasoljuk, hogy minél előbb végezzék ezt el!
  • A validálás nélkül a domain nem kerül regisztrációra, így bárki más bejegyezheti azt.

Fontos: Magánszemélyeknek nem javasolt munkahelyi email cím megadása, mert a jövőbeli elérhetőség így nem garantált. Továbbá mindenképp már működő email címet adjanak meg!

 

Mi történik, ha nem kapom meg a megerősítő emailt?

 

Ha az email nem érkezik meg, a következőképpen lehet újra elküldeni:

  • Rackhost felhasználói fiókba szükséges először belépni!
  • Domain szolgáltatások → Domainek → az érintett domain sorában „Részletek” gomra kattintson!
  • A tulajdonos és adminisztratív kapcsolattartó alatt található sárga figyelmeztető dobozból, a zöld gomb vagy gombok segítségével küldje újra a megerősítő emailt!
  • Amennyiben továbbra sem kapja meg az emailt, forduljon ügyfélszolgálatunkhoz!

Domain kapcsolattartó megerősítő üzenet küldése a Rackhost rendszerében

 

Mi történik, ha megváltozik az email címem, vagy nem tudok belépni?

 

Lássuk, mi a teendő a következő esetekben!

  • Ha az email cím változik, mert esetleg nem megoldható a hozzáférés, úgy jelezzék az Ügyfélszolgálat felé, akik segítenek a továbbiakban!
  • Ha a Rackhost felhasználói fiókba nem tud belépni, használja az „elfelejtett jelszó” opciót.
  • Ha az email fiókjához nem fér hozzá, további információért forduljon Ügyfélszolgálatunkhoz!

 

Faktoros azonosítás 

 

A faktoros azonosítás tulajdonképpen azt bizonyítja, hogy egy meghatározott pillanatban rendelkezünk a faktor adatként megadott emai cím felett. Erre a folyamatra meghatározott esetekben kerül sor, többek között most már az új .hu domain regisztrációkra is ez érvényes.

Sikeres megerősítést követően kerül sor erre a folyamatra. Az ügyfelek fognak kapni egy emailt – ezt már nem a Rackhost-tól, hanem a .hu Nyilvántartótól a confirmation@domain.hu email címről –, amelyen keresztül megerősíthetik az adott folyamatot. 

Friss .hu domain regisztráción kívül az alábbi esetekben lehet még szükség azonosításra:

  • okirat alapú nyilvántartásról történő áttérés;
  • átregisztráció;
  • nyitott átruházás;
  • adatváltozás (például azonosító szám, vagy faktor adat változása).

 

Kik igényelhetnek .hu domaint?

 

A szabályok változásának értelmében a korábbi országokra vonatkozó korlátozások feloldódnak és olyan jogi vagy természetes személyek is igényelhetnek .hu domaint, akik esetleg kívül esnek a magyar vagy Európai Unió, az Európa Tanács, az EGT vagy az EFTA tagállamain, ám mégis valamilyen jellegű kapcsolatban állnak Magyarországgal. 

 

Hogyan változik az átregisztráció menete?

 

A domain átregisztráció március 20. és május 6. között olyan módon fog megvalósulni, hogy az okirat alapon nyilvántartott domaineket első körben faktorizálni szükséges, majd egy azonosítási folyamat keretén belül a Nyilvántartó kiküldi az ügyfelek számára az AUTH kódot az értesítési email címre.

FONTOS! Az engedélyezési kódot – AUTH kód – nem a faktor email címre, hanem az értesítési email címre kapják az ügyfelek. Ez akkor releváns információ, ha a kettő különbözik. 

Május 6-tól kezdve azonban az okirat alapon nyilvántartott domainek válthatnak úgy regisztrátort, mint eddig – tehát egy dokumentum kitöltésével –, ám az új regisztrátornál KÖTELEZŐEN faktorizálni szükséges a domaint. Sikeres átregisztráció és/vagy tulajváltás után 30 napos korlátozás alá kerül a domain. Ez azt jelenti, hogy ebben a 30 napban sem regisztrátort, sem tulajdonost nem válthat. 

FONTOS! Egyetlen kód használható átregisztrációhoz és tulajváltáshoz is, így ezzel mindenképpen körültekintően járjanak el!

A sikeres átregisztrációhoz azonban szükséges tudni azt, hogy az ún. registry lock-nak feloldott állapotban kell lennie. Ezt a korlátozást a regisztrátor nem oldhatja fel, így a kommunikáció elengedhetetlen az ügyfelek és a Nyilvántartó között is. A registry lock tulajdonképpen egy biztonsági szolgáltatás, amelyet a Nyilvántartó bocsát a domain használójának rendelkezésére. Ezt a használó tudja csak feloldani a Nyilvántartó által biztosított felületen (start.domain.hu) a Regisztrátorok közreműködése nélkül. 

 

Konklúzió

 

Látható tehát a fentiekből, hogy az új és meglévő domainekkel kapcsolatos műveletek lényeges változáson mentek át. A Rackhost Zrt. munkatársai készséggel állnak rendelkezésre, ne habozzanak kérdéseikkel az Ügyfélszolgálatunkhoz fordulni!

 

Szeretne domaint regisztrálni?

A Rackhostnál mindezt gyorsan és egyszerűen megteheti.

Megnézem

Kapcsolódó cikkek