Az affiliate marketinget és annak működését már egy korábbi cikkünkben bemutattuk, melynek olvasása során talán többeknek az juthatott eszébe, hogy ez a megoldás nagyon hasonlít a manapság divatosnak számító influencer marketinghez. A hasonlóság észrevétele valóban nem alaptalan, ám fontosnak tartjuk tisztázni a két terület közti lényeges különbségeket is, hiszen működésüket és céljaikat tekintve is tapasztalhatók eltérések. Ahhoz, hogy észrevegyük az alapvető eltéréseket először azt érdemes tisztázni, hogy melyik hogyan működik.
Hogyan működik az influencer marketing?
Az influencer marketing során olyan véleményvezérekkel működünk együtt, akik ismertségük révén segíthetnek nekünk abban, hogy brandünk minél szélesebb körben ismert legyen. A marketing ezen formája az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb módja a márkaépítésnek, hiszen a véleményvezérek által az egész információközlés személyesebb és hitelesebb, ezért nagyobb eséllyel merül fel kíváncsiság követőtáborukban a márkánk iránt.
Ha ellenőrizni szeretnénk influencer marketing kampányunk sikerességét, akkor a következőket érdemes vizsgálni:
- Új követők száma. Érdemes megvizsgálnunk, hogy a közösségi média platformjaink követőtábora a kampány időszakában jobban gyarapodott-e, mint az azt megelőző időszakban. Ha igen, akkor a kampány hatására megnövekedett a forgalom a social média felületeinken.
- Interakció. A követők számának vizsgálata mellett érdemes azt is áttekinteni, hogy a kommentek, likeok, megosztások stb. számában történt-e bármi előrelépés. A social média platformokon jellemzően lehetőség van különböző statisztikák lekérésére, melyek hasznos információkkal szolgálhatnak számunkra egy-egy kampány hatékonyságáról.
- Weboldalforgalom. A sikeres kampányok nem csak a social média platformok forgalmát növelik, hanem a vállalkozás honlapjáét, illetve optimális esetben a konverziók számát is.
- Feliratkozások száma. Végül, de nem utolsó sorban azt is érdemes megvizsgálni, hogy a kampány időszaka alatt többen iratkoztak-e fel hírlevelünkre, mint korábban.
A fenti mutatók tehát hasznos információkkal szolgálhatnak számunkra a kampány hatékonyságáról, azonban fontos megemlíteni, hogy mindezek változása természetesen a kampány céljától is nagymértékben függ.
Hogyan működik az affiliate marketing?
Az affiliate marketing segítségével olyan weboldalakon promótálhatjuk termékeinket, melyek nem a mi hatáskörünk alá tartoznak. Az influencer marketinggel ellentétben az affiliate marketing alapja a különböző cégekkel és bloggerekkel történő partneri együttműködés. Az együttműködés során egyfajta jutalékos rendszer kerül kialakításra, így ha egy adott oldalon (pl. blogon) történő megjelenésből keletkezik vásárlás, akkor annak bizonyos százalékát a megjelenítő oldal kapja.
Affiliate marketing kampányunk sikerességének ellenőrzéséhez az alábbi mutatókat érdemes megvizsgálni:
- Átlagos rendelt mennyiség. Nézzük meg, hogy vásárlóink csupán a minimum mennyiséget rendelték meg vagy esetleg több és/vagy drágább termékek is kerültek a kosarukba.
- Értékesítési volumen. Ha a kampány időszakában növekedést tapasztalunk az értékesítések kapcsán, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó úton haladunk.
- Weboldalforgalom. A weboldalforgalom növekedését ebben az esetben is érdemes megvizsgálni a feliratkozások és a letöltések száma mellett.
Az affiliate marketing és az influencer marketing tehát első látásra hasonlónak tűnhetett, ám így, hogy már látjuk, miben különböznek, érdemes jól átgondolni és megtervezni, hogy mely stratégiát szeretnénk alkalmazni céljaink eléréshez, vagy adott esetben akár kombinálhatjuk is a kettőt.
A könnyebb összehasonlíthatóság és jobb átláthatóság érdekében készültünk egy infografikával, melyen a két terület közti lényeges különbségeket szeretnénk szemléltetni.