« Vissza

Affiliate marketing – mi is ez pontosan?

Online pénzszerzés

Az online platformok és az elektronikus kereskedelem térhódításának köszönhetően egyre több online pénzszerzési lehetőség jelenik meg és válik elérhetővé azok számára, akik szeretnének valamilyen módon passzív jövedelmet generálni. Ilyen lehetőségnek tekinthető például a manapság egyre divatosabbnak számító „influencer” tevékenység is, azonban ezen kívül vannak olyan területek is – mint például az affiliate marketing – amik hasonlóan jó lehetőségeket kínálnak, de hazánkban kevésbé ismertek. 

Az affiliate marketing, vagy másnéven partner marketing egy itthon kevésbé ismert, ám annál nagyobb lehetőségeket kínáló online jövedelemszerzési forma. Külföldön igen elterjedtnek számít és nagy népszerűségnek örvend, azonban fontos tudni, hogy mint mindenben, ebben sem válhat mindenki sikeressé, hiszen a sikert itt is számos tényező befolyásolja. Ebben a cikkben elsősorban az affiliate marketing jelentését szeretnénk tisztázni, de a bejegyzés végére kitérünk a tevékenységgel járó előnyökre és hátrányokra is egyaránt. 

Mit is jelent pontosan az affiliate marketing? 

Az affiliate marketing (partner marketing) egy olyan együttműködési folyamat, melynek keretein belül tulajdonképpen egy cég termékeit promótáljuk. Például, ha van egy termék, amit kedvelünk, akkor azt az affiliate marketing keretein belül ajánlhatjuk a célközönségünknek, majd pedig ezt követően az együttműködésnek köszönhetően minden eladás után jutalékra tehetünk szert. Ha jobban belegondolunk, akkor észrevehetjük, hogy ez nagyon hasonlít arra, amikor valaki üzletkötőként dolgozik. A lényeges különbség azonban abban jelenik meg, hogy az affiliate marketing keretein belül mi nem a cég alkalmazottai vagyunk, míg ha valaki üzletkötőként tevékenykedik, akkor ő az adott cég munkavállalójának számít. 

Hogyan működik az affiliate marketing? 

Ez a marketing forma igen könnyen felismerhető és több, mint valószínű, hogy már mi is találkoztunk vele. Ha szemléltetni szeretnénk, akkor egy nagyon egyszerű példa erre, ha mondjuk valaki domaint és/vagy webtárhelyet szeretne vásárolni, de elakad, mert nem tudja, hogy mi alapján válasszon a rengeteg ajánlat, csomag és szolgáltató közül. Ha valaki ír egy blogcikket arról, hogy milyen szempontok szerint érdemes választani, akkor a cikkben elhelyezheti egy olyan weboldal linkjét, amit megbízhatónak tart és ahol a felhasználó a leírtak alapján kiválaszthatja a számára legmegfelelőbb domain és/vagy webtárhely szolgáltatást. Ezt követően pedig, ha a linken keresztül érkező felhasználó vásárol is az adott weboldalról, akkor az affiliate, vagyis a partner jutalékot kap a vásárlás után. 

Kinek lehet ideális választás az affiliate marketing?   

Az online pénzkereseti lehetőségek ezen formája ideális választás lehet például online vállalkozók és bloggerek – vagy akár influencerek, YouTuberek  – számára, illetve tulajdonképpen bárkinek, aki szeretné hiteles tartalommal ellátni közösségének/követőtáborának tagjait. Itt fontos megjegyezni azonban, hogy ez természetesen akkor működik a legjobban és csak akkor vezethet igazi sikerhez, ha őszinték vagyunk és valóban szeretjük az adott terméket/szolgáltatást, amit népszerűsíteni szeretnénk. A hitelesség miatt az is nagyon fontos továbbá, hogy a termék/szolgáltatás valamilyen szinten kapcsolódjon tevékenységi körünkhöz, blogunk témájához vagy az életvitelünkhöz. 

Így, hogy nagyvonalakban már tudjuk mit is jelent és hogyan működik az affiliate marketing, ideje szót ejteni a tevékenységgel járó előnyökről és hátrányokról, hiszen, mint mindennek, természetesen ennek is van pozitív, illetve negatív oldala egyaránt. 

Előnyök:

  • Alacsony kockázat. Az affiliate marketing során nem mi vagyunk a termék tulajdonosai, így ha azt nem vásárolják meg, akkor mi tulajdonképpen nem veszítünk semmit. 
  • Passzív jövedelem. Az affiliate marketing remek lehetőséget biztosít arra, hogy passzív jövedelmet szerezzünk.
  • Szabadság. Lehetőségünk nyílik például arra, hogy onnan és akkor dolgozzunk, ahonnan és amikor csak szeretnénk. 

Hátrányok:

  • Kontroll hiánya. Mivel nem mi vagyunk a termék tulajdonosai, így nem lehet ráhatásunk sem a minőségre, sem pedig a vásárlói élményre/elégedettségre. Ezért is kiemelten fontos, hogy csak olyan termékeket promótáljunk, amikkel valóban elégedettek vagyunk és mi magunk is szívesen használjuk őket. 
  • Nem biztosít azonnali jövedelmet. A bizalom kialakítása időigényes, illetve ahhoz is idő kell, hogy annyi emberhez jusson el az üzenetünk, ami már jelentősebb jövedelemmel szolgál számunkra.
  • Verseny. Könnyen előfordulhat, hogy másokkal kell versenyeznünk a vásárlókért. 

Az affiliate marketing tehát remek lehetőséget biztosíthat számunkra akkor, ha online munkával szeretnénk passzív jövedelemhez jutni, azonban ezt a tevékenységet is érdemes tudatosan felépíteni és számolni az esetleges nehézségekkel. 

Kapcsolódó cikkek