Egyszerűbb, mint hinnéd – ezzel a megnyugtató üzenettel szeretnénk szolgálni mindenkinek, aki személyes vagy céges márka építéséhez szeretne podcastot készíteni. Sokan ugyanis azért nem vágnak bele, mert túl költségesnek és bonyolultnak hiszik, pedig egyetlen cikkben össze tudjuk foglalni a szükséges előkészületeket. Ehhez a Hubspot hasznos útmutatását használjuk fel.
1, Érdeklődési kör
Érdemes kiválasztani egyetlen témát, és ahhoz ragaszkodni. A hallgatók sokkal jobban szeretik azokat a podcastokat, amelyek az érdeklődési körük szakértőinek számítanak – főként, ha ezt egyszerre informatív és szórakoztató adásokkal bizonyítják.
2, Ideális hallgató
Ahogy a marketing megannyi területén, a podcast sikeréhez is kulcsfontosságú lehet, ha előre leírjuk, hogy milyen egy ideális hallgató. Kora, foglalkozása, képzettsége, jövedelme, érdeklődési köre, hobbija, lakhelye – ilyen adatok megadásával könnyen kirajzolódik az ideális hallgató. Úgy kell majd a műsorokat készíteni, hogy egy ilyen hallgatónak megfeleljen.
Persze el lehet ebben még mélyülni, például azt is elképzelhetjük, hogy egy ilyen hallgató milyen kérdéseket tenne fel a következő adás vendégének.
3, Név és kezdési időpont kiválasztása
Ha megvan a név, és motivációnak az első adás határideje, rögtön könnyebb lesz a munka. Nem árt, ha a podcast neve egyszerre utal a témájára és a stílusára is. A névválasztást segítheti az “ideális hallgató” leírása is, a premier meghatározása pedig felpörgeti az előkészületeket.
4, Formátum választása
A következő fontos kérdés, amit el kell dönteni: milyen típusú podcast lesz? Interjúk lesznek benne? Vagy inkább állandó szereplők beszélgetése? Megírt lesz, vagy improvizatív? Esetleg monológ?
5, Gyakoriság és terjedelem
Hetente fél óra? Kéthetente egy óra? Havonta másfél óra? Mindig szerda délelőtt jelenik meg? Bármilyen gyakorisággal és terjedelemben is szeretnénk podcastot készíteni, később ragaszkodni kell hozzá, a hallgatók ugyanis a kiszámíthatóságot díjazzák.
6, Terjesztés
Szükségünk lesz egy platformra, amely mindenféle podcast alkalmazásban elérhetővé teszi a műsorunkat. Ehhez az Anchor a legnépszerűbb szolgáltatás – a Spotify nem véletlenül vásárolta fel 150 millió dollárért. Persze megannyi más megoldás is létezik, mint például a Podbean, a Buzzsprout, a Captivate, a Resonate, a Transistor, a Blubrry vagy a Libsyn. Széles a választék, egyéni igények és anyagi lehetőségek dönthetnek.
7, Logó / art cover
A műsor logójának számító grafika (art cover) is feltétlenül szükséges, ezt már a Canva-ban is el lehet készíteni. Négyzetesnek kell lennie, legalább 1000×1000 pixel, de az Apple például a 3000×3000 pixeles méretet javasolja. Állandó műsorvezető(k) esetén egy fotó is lehet az alapja, de dönthetünk amellett is, hogy teljesen grafikai megoldás lesz. Nem árt, ha a podcast neve látszik rajta, és persze illeszkedik a műsor stílusához.
8, Felszerelés
Természetesen szükség van eszközökre is. A határ a csillagos ég, de azért már elfogadható áron lehet beszerezni a legfontosabb kellékeket. Egy laptop vagy számítógép biztosan kell, de ez valószínűleg már adott. Mikrofonokra feltétlenül szükség van, és ha belefér a költségvetésbe, akkor fejhallgatókra is.
Szükség lesz egy programra a felvétel készítéséhez (pl.: Riverside, Zoom, Squadcast, Zencastr) és egy alkalmazásra a vágáshoz (pl.: GarageBand, Audacity, Descript, Adobe Audition).
9, Intro
Minden valamire való podcast egy intróval indul, amely minden adás elején hallható. Itt elhangzik, hogy miről szól a podcast, kik készítik, és persze a stílusra utal a tartalmával és a felhasznált hangeffektekkel.
10, Közösségi média
Gondoskodni kell arról, hogy az adások linkjét és érdekességeit meg tudjuk osztani a célközönség számára legfontosabb közösségi oldalakon. A podcastnek lehet saját profilja is, de a vállalkozásunk már meglévő profilján is népszerűsíthetjük a műsort.