Honnan tudják a honlapok, hogy milyen tartalmat vagy terméket mutassanak a felhasználó kereséséhez? A válasz az URL-ek paramétereiben rejlik. SEO-szempontból nem mindig hasznosak, de egyes honlapoknál nélkülözhetetlenek, főként a webshopoknál.
Milyen paraméterek szükségesek a keresőoptimalizáláshoz? – erre adunk válaszokat Neil Patel szakmai blogbejegyzése alapján.
Mi az az URL-paraméter?
Az URL-paraméterek az URL után elhelyezett további, pontosító információk.
Például amikor egy webshopon egy terméknél a sárga helyett a piros színt választjuk ki, akkor a böngésző címsorában is látható, hogy egy ponton a “yellow” helyett “red”, vagy a “sarga” helyett a ”piros” szó jelenik meg. Hasonló változások lehetnek, amikor termékkategóriát, márkát vagy mondjuk méretet váltunk egy webshopon.
Az URL-paraméterek tehát címkék, amelyek alapján változik a megjelenített tartalom.
Minden ilyen címkéhez, vagyis tulajdonsághoz külön paraméter tartozik, ezek egymás után jelennek meg az URL végén.
Milyen esetekben van szükség URL-paraméterekre?
- Online kampányok: A hirdetések jobban személyre szabhatók, ha URL-paraméterek segítenek megérteni a felhasználók ízlését és igényét, illetve az A/B-tesztelésnél is segít a megfelelő tartalom megjelenítésében.
- Sorrend: A termékek megfelelő sorrendbe helyezéséhez elengedhetetlenek az URL-paraméterek (pl.: webshopoknál népszerűség, újdonságok, ár vagy méret alapján is lehet listázni a termékeket).
- Keresés: Ha komplex keresési élményt akarunk nyújtani a honlapon belül, akkor szintén szükség lesz az URL-paraméterek precíz beállítására.
- Tulajdonság: Ahogy már említettük, a webshopokon található termékek különböző tulajdonságokkal (pl.: szín, márka, méret, stb.) különíthetők el.
- Oldalszám: Ha a weboldalak archívumaiban a keresett elemek (pl.: listázott blogbejegyzések) több oldalon jelennek meg, akkor URL-paraméterekkel különíthetők el az oldalak.
- Fordítás: Amennyiben a weboldal több nyelven is képes megjeleníteni a szöveges tartalmakat, akkor URL-paraméterekkel lehet elválasztani a különböző nyelvű megjelenítéseket.
- Szűrés: A webshopok esetében megszokott, hogy különböző tulajdonságok (pl.: méret, szín, terméktípus) lehet szűrni a keresési találatokat – ehhez is szükség van URL-paraméterekre.
Árthat is a SEO-nak
Ahogy a cikk bevezetőjében is említettük: a keresőoptimalizálás szempontjából ártalmasak is lehetnek az URL-paraméterek.
Például ha nagyon bonyolulttá, és így nehezen értelmezhetővé válik az URL, vagy ha túl sok paraméter jelenik meg.
Az is problémát okozhat, ha a paraméterek miatt a keresőmotor duplikált tartalomként érzékeli a különböző a termékeket.
Hogyan lehet SEO-barát az URL-paraméter?
Robots.txt: Adjuk a robots.txt fájlhoz azokat az URL-paramétereket, amelyeket nem szeretnénk mutatni a keresőmotoroknak.
Sorrend: Az URL-paraméterek sorrendje legyen következetes, ne össze-vissza sorrendben jelenjenek meg a különböző aloldalakon.
Kanonizálás: Használjunk kanonikus URL-címkéket a duplikált oldalakon, így a keresőmotor tudni fogja, hogy melyik az eredeti tartalom és melyiket kell indexelnie.
Belső linkelés: A belső linkelések esetén ne linkeljünk paramétereket tartalmazó URL-t.
Alternatívák: Az URL-paramétereknek vannak alternatívái, mint például az aldomain, az alkönyvtár, vagy a lokalizált nemzetközi tartalmakhoz az országspecifikus domain – ezek használatát is érdemes megfontolni.