« Vissza

Mi az a reklámblokkoló (AdBlock)? Milyen előnyei és hátrányai vannak?

Informatikai alapok

1994-ben jelentek meg az első online hirdetések, 1996-ban pedig már az első reklámblokkolók is – ez semmiképp sem véletlen. Talán nincs is olyan ember, akit nem zavarnak a böngészőben a felugró pop-up ablakok, a mozgó szalaghirdetések vagy a honlapok akár egyszerre több pontján is elhelyezett bannerek.

Ezért olyan népszerűek az AdBlock szoftverek és bővítmények, vagyis a reklámblokkolók. Milyen programok is ezek? Erre ad választ a NordVPN szakmai blogja, amely alapján megvizsgáljuk a reklámblokkolók előnyeit és hátrányait is.

 

Mi is pontosan a reklámblokkoló (AdBlock)?

 

A reklámblokkolók megakadályozzák, hogy a böngészőben megjelenjen a hirdetések bármely típusa. Jellemzően szoftverekről és böngészős bővítményekről van szó. Azokat a betöltődő elemeket vizsgálják, amelyek tiltólistára tett domainektől származnak – tehát a hirdető cégektől, amelyek általában nem ahhoz a domainhez tartoznak, ahol a hirdetés megjelenik, így könnyen kiszúrható és megelőzhető a reklámjaik megjelenése. Ha egy honlapon bármilyen elemet reklámanyagnak vél a szoftver vagy bővítmény, akkor akadályozza a megjelenését.

A bannerek, szalaghirdetések és pop-up ablakok mellett a videós hirdetések elindulását is akadályozzák. A felhasználók szempontjából érthető az igény ilyen szolgáltatásra, hiszen amellett, hogy zavaróak lehetnek a hirdetések, a felhasználói élményt is ronthatják, illetve a böngészést is lassítják, és akkor még az online tevékenység nyomonkövetéséről nem is beszéltünk.

 

Biztonságos a használatuk?

 

Csak a legnépszerűbb, tömegesen használt reklámblokkolókban lehet megbízni, de még azok sem védenek a rosszindulatú vírusokkal és programokkal szemben, hiszen mindössze annyi a dolguk, hogy elrejtsék az online hirdetéseket.

Előnyei:

  • A reklámblokkolók azoknak a rosszindulatú hirdetéseknek a megjelenését is akadályozzák, amelyekre kattintva kártékony programok kerülnek az eszközeinkre.
  • Kellemesebbé teszik a böngészést, nem takarják ki bannerek és felugró ablakok azt a tartalmat, amire valóban kíváncsiak vagyunk.
  • Megakadályozzák, hogy a hirdetések lassítsák a weboldalak betöltését.
  • Gátolják, hogy a cégek nyomon kövessék online tevékenységünket.
  • A hirdetések blokkolása az eszközök akkumulátorát is kíméli.

Hátrányai:

  • Számos honlap és online szolgáltatás számára a hirdetések jelentik az egyetlen, vagy a legfőbb bevételi forrást. Sok helyen tehát tulajdonképpen a hirdetések megjelenésével “fizetünk” a számunkra érdekes tartalomért, mint például a független médiumok oldalain. Tehát a reklámblokkolókkal a számunkra legkedvesebb bloggereket, vloggereket, újságírókat, tartalomkészítőket, influenszereket fosztjuk meg bevételeiktől.
  • Sok hirdető és webfejlesztő új módszereket vet be a reklámblokkolók kikerülésére, így a normális és a kártékony céllal elhelyezett hirdetések sem mindig elkerülhetők.
  • Egyes hirdetők etikus hirdetési technikákat alkalmaznak, hogy a számunkra leginkább releváns és érdekes hirdetések jelenjenek meg – ezektől a valóban hasznos hirdetésektől is elzárjuk magunkat az AdBlock programok használatával.

Kapcsolódó cikkek